Werkgever verplicht me om op zaterdag evenement bij te wonen (betaald)

kCalypso
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

Werkgever verplicht me om op zaterdag evenement bij te wonen (betaald)

#1 , 01 sep 2017 11:10

Hallo allemaal

Korte situatieschets:

Ik werk als enige werknemer voor een kleine zelfstandige. Ik heb een bediendencontract van onbepaalde duur, bovendien werk ik van thuis. Dit staat ook opgenomen in het contract. Wel bezoek ik regelmatig onze klanten (wij doen webdesign) en spreek regelmatig met mijn baas af om te vergaderen. Mijn werkdagen zijn ma-vrij aan 38/u week. Ik ben ook verplicht om voor het welzijn van de zaak indien nodige meerdere verplaatsingen te doen, maar dit valt dan natuurlijk binnen mijn geregelde uren.

Nu 'vroeg' mijn baas me (eigenlijk eerder op een mededelende dan op een vragende manier) of ik eind deze maand op een zaterdag mee zou kunnen naar een evenement om daar interviews af te nemen van standhouders. Deze interviews zullen worden gebruikt voor zijn andere kleine bedrijf (online magazine) waar ik zelf af en toe voor artikels publiceer.

Ik vraag me nu af of hij me hiertoe kan verplichten, aangezien hij wel zei dat ik deze uren dan in de dagen ervoor of erna mag terug nemen. Ik krijg geen extra loon of vergoeding hiervoor, ook de verplaatsing zal hij niet bekostigen. Het is niet zo dat ik deze inzet niet wil tonen, maar voor mij is het erg moeilijk om me in het weekend een volledige dag vrij te maken (andere verplichtingen), en bovendien vraag ik me af hoe dit verzekeringstechnisch zit als ik een ongeval krijg onderweg of ter plaatse.

Ik krijg geen overuren betaald.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kCalypso
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2017 11:25

Niemand die hier raad in kan geven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2017 11:51

Bij de meeste P.C. kan men de werknemers X aantal zaterdagen en zondagen per jaar verplichten om te werken, maar een goede werknemer als dit maar eens is, doet dit zonder moren voor zijn werkgever .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 02 sep 2017 15:20

Kijk na wat je arbeidsovereenkomst vermeldt en tot welk PC je behoort. Als je werkregime duidelijk gedefinieerd is van ma. tem vrij. dan kan de werkgever je per uitzondering ook vragen om eens in het weekend te werken. Maar dan zou er wel een weekendcompensatie voor in de plaats moeten staan. Dat is dan bijvoorbeeld: recup van de uren + bvb. 20% extra tijd erbij. Weekendprestaties kunnen ook uitbetaald worden.

kCalypso
Topic Starter
Berichten: 37
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2017 00:06

Ik val onder PC 200 en ben bediende. Ik heb geen managersfunctie of andere, net heb ik dit artikel gelezen: http://www.jobat.be/nl/artikels/mag-mij ... te-werken/. Hieruit blijkt toch ook dat ik dit legitiem mag weigeren, of is dit niet op mij van toepassing?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 sep 2017 07:46

Ieder werknemer mag dit weigeren. Maar je werkgever mag ook je ontslaan dit is een recht van werkgevers, mits hij hij de wet volgt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”