Overuren aan 150% of niet in IT sector

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

Overuren aan 150% of niet in IT sector

#1 , 31 aug 2017 12:56

Beste,
Gezien de sector waarin ik werk - IT - zijn er regelmatig overuren gepresteerd. Dit gezien de infrastructuur herstart moet worden wat downtime met zich meebrengt. Daarom doen we dit dus regelmatig 's avonds en/of in het weekend. Deze prestaties worden uiteraard betaald door de klant, we proberen het ongemak tot een minimum te herleiden en ik word hiervoor gecompenseerd in uitbetaling en/of recup.

Bij mijn vorige werkgevers werd de optie aangeboden 100%recup+50% uitbetaald, 100%uitbetaald+50%recup, 150% uitbetaald of 150% verlof met uitzondering van zon- en feestdagen waar het tarief op 200% lag. Mijn huidige werkgever daarentegen stelt de recup 1:1 op. 1uur gewerkt = 1uur recup. Ik heb het arbeidsreglement doorlezen en vond er geen nuttige informatie over, google liet me helaas in de steek met verschillende antwoorden afhankelijk van de sector.

Mogelijks was ik iets te verwend bij mijn vorige werkgevers, ik ben reeds ten rade gegaan bij HR en die konden me enkel vertellen dat het altijd zo gedaan is in het verleden. Gezien dit om 20+ dagen aan overuren gaat (1:1) op jaarbasis had ik graag wat extra advies ingewonnen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2017 13:58

Gewoon bediendencontract? In de IT sector is het niet ongebruikelijk dat je een middenkader contract krijgt, en in dat geval "bestaan er geen overuren"...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 31 aug 2017 17:08

Klopt , een gewoon bediendencontract.

De functie is voor het verlenen van diensten aan externe firma's, dus geen interne functie. Gezien deze uren doorgerekend worden aan de externe firma's moeten deze ook verantwoord worden aan de fiscus.

Deze uren/dagen worden gepresteerd op basis van aanvraag op onregelmatige uren, bv op weekdagen na middernacht of op zaterdag/zondag, het gaat dus niet over occasioneel een uurtje langer blijven of eens na 18u nog iets doen maar een structureel en meetbaar iets waarvoor ook facturen opgemaakt zijn. Ik weet niet of dit een verschil uitmaakt.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 sep 2017 08:36

Wat gefactureerd wordt aan de klant, staat los van wat uw werkgever aan u verschuldigd is. Je kan dit hooguit als een begin van bewijs beschouwen van de uren die jij gepresteerd hebt, maar verder kan je daar geen rechten aan onttrekken.

Het enige waar je moet naar kijken is de arbeidsovereenkomst die jij hebt met uw werkgever. Staat daarin iets expliciet vermeld over overuren / recup, etc...?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2017 10:03

zijn het wel overuren die recht geven op een toeslag zoals bepaald in art 29, 16/3/1971 of is dit in het kader van flexibiliteit?
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher5
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

silencedkill
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 01 sep 2017 17:00

Mijn contract is letterlijk een half A4tje met mijn naam, functie en verantwoordelijkheden op dus daar ga ik niet veel wijzer uit worden. Er word niets specifiek vermeld in het arbeidsreglement. Ik geloof ook niet dat de wet van flexibiliteit hier van toepassing is, het zijn geen opeenvolgende uren, het is ook geen team effort, noch is dit vernoemd in het arbeidsreglement. Deze interventies zijn regelmatig 'laatste moment' interventies door mogelijke virus dreigingen, controles, en meer. Ook overschrijden de overuren de genoemde uurroosters in bovenstaande link. Soms gaat het over 10 uur op een zaterdag , dit kan ook 's nachts zijn van zaterdag op zondag.
Ik heb de indruk dat als er niets specifiek in het arbeidscontract word beschreven adhv bovenstaande dit een grijze zone is die vooral op good will van de werkgever berust. Bedankt voor de moeite en de uitleg!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 sep 2017 18:21


Ik heb de indruk dat als er niets specifiek in het arbeidscontract word beschreven adhv bovenstaande
hoeft ook niet, zoiets staat meestal in een sectoriele cao
met het nummer van je paritaire comité krijg je de sectoriele cao's http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx?id=4708
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

monty_burns_007
Berichten: 46

#8 , 02 sep 2017 09:36

Je bent ook niet wettelijk verplicht om die overuren te presteren. (of dit moest in uw contract staan, dat u flexibele werktijden heeft afhankelijk van de nood van de functie)
Anders valt uw arbeidsregime op gewoon 38u/week (PC200 vermoed ik).

Idd als men U (midden)kader maakt, is er in principe ook geen sprake van overuren, maar dan moet je er al zeker geen leveren.

Als U bereid bent om in het weekend een extra inspanning te leveren en U hiervoor uw vrije tijd/privé leven opofferd, mag hier wel een vergoeding tov staan (lees >= 150%)
Uw werkgever zal uw weekend OU uren zeker en vast doorfactureren aan de klant aan 150% of 200%.

Maar zoals hier reeds geschreven is de vergoeding van de klant aan uw firma uw zaak niet. Maak enkel je eigen rekening met je werkgever.

Tijdens de week een uur langer werken aan 100% kan ik nog inkomen. Echter als je in weekends werkt aan 100% wordt dit de norm nadien bij uw werkgever.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 sep 2017 09:50

Ik denk niet dat men recht heeft in de PC 200 op extra loon voor de zaterdag, en men mag 6 zondagen per jaar tewerkgesteld worden in de PC 200

Lees dit eens https://lbc-nvk.acv-online.be/lbc-nvk/I ... stijd.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”