Werknemer of werkstudent worden?

Memories.
Topic Starter
Berichten: 8

Werknemer of werkstudent worden?

#1 , 29 aug 2017 19:33

Hallo

ik zou graag via afstandsonderwijs mijn bachelordiploma behalen. Nu zit ik een beetje met de handen in het haar.

Momenteel ben ik werkloos en vraag ik me af wat het beste is om te doen: deeltijds werken en minder dan 27 studiepunten opnemen zodat ik geen officiele student ben of minimum 27 studiepunten opnemen en werkstudent worden. Ik vraag me vooral af wat het voordeligste is op financieel vlak.

Even een situatieschets: Ik ben 26 jaar, heb 2 kinderen ten laste en woon samen met mijn partner. Een voltijdse studie en voldoende werken om een goede bijdrage in mijn huishouden te leveren in combinatie lijkt me zwaar maar misschien zijn er fiscale voordelen die het mogelijk maken?

Wat denken jullie? Meningen, ervaringen, tips, advies en alles wat relevant is mag zeker gemeld worden.

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 30 aug 2017 23:08

Werkstudent is geen officieel statuut, dit wordt enkel door hogescholen/universiteiten zo genoemd om een intern onderscheid te maken.

Maar goed, ik zie maar 1 mogelijks verschil op financieel vlak:
Om een studiebeurs aan te vragen moet je minstens 27 SP opnemen.
Ik zelf ga komend jaar ook terug gaan studeren, en blijf voltijds werken. Ik neem per jaar 32 SP op. Op zich is dit dus wel combineerbaar, maar simpel is het inderdaad niet.

Reclame

Terug naar “Andere”