Zwangerschap als hoofdverpleegkundige

Nurse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zwangerschap als hoofdverpleegkundige

#1 , 16 aug 2017 17:08

Beste,

Ik werk sinds kort als hoofdverpleegkundige in een woon- en zorgcentrum. Ik vroeg me af hoe het in zijn werk gaat bij een 2e zwangerschap. Ik heb al een kindje en bij de vorige zwangerschap zat ik volop in mijn opleiding en ben ik verplicht moeten stoppen op 6 maanden met stage. Nu vraag ik me echter af, als hoofdverpleegkundige, wanneer ik zware zorgen probeer te mijden of ik dan ook van de werkvloer moet verwijderd worden of ik die maanden kan overdragen naar na de zwangerschap. Ik werk voltijds in loondienst.

Alvast bedankt voor de reactie!

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 17 aug 2017 09:10

hangt van de arbeidsgeneesheer af. Als deze oordeelt dat je van het werk moet verwijderd worden omwille van gevaarlijke omgeving of in die aard, dan moet je per direct stoppen. je valt dan op het ziekenfonds onder de categorie werkverwijdering.
Indien ze je een andere functie aanbieden in het ziekenhuis waarbij het gevaar ontweken wordt, dan kan je wel blijven werken. Je hebt dan geen recht op werkverijwderings"verlof"

Je moederschapsrust begint te lopen 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum en eindigt 9 weken na je bevalling. Indien je van het werk verwijderd wordt kan je deze periode zelf dus niet bepalen.

Als ze je een andere functie aanbieden waardoor je kan blijven werken kan je wel schuiven met je moederschapsrust. Je moet evenwel minstens 1 week prenataal opnemen voor je vermoedelijke bevallingsdatum. De overige 15 weken kan je dan post nataal opnemen.

Reclame

Terug naar “Andere”