Europese aanvullende vakantie als interimkracht

Vlindertje6993
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Europese aanvullende vakantie als interimkracht

#1 , 07 aug 2017 21:46

Ik wil als interim-kracht verlof opnemen (5 werkdagen). Aangezien ik nog geen wettelijke verlofdagen heb opgebouwd (gestart met werken na afstuderen, maar niet in het jaar van afstuderen - dus zonder recht op jeugdvakantie) vroeg ik me af of het mogelijk is om Europese aanvullende vakantie te nemen als interim-kracht, bediende. Normalerwijze voldoe ik wel aan de voorwaarden voor de Europese aanvullende vakantie. Echter het uitzendkantoor betaald mijn vakantiegeld altijd al uit met mijn loon,waardoor ik niet goed begrijp hoe ik tot de toepassing van Europees aanvullend verlof kan komen. Ik vroeg me ook af of het veel verschil maakt om voor Europese aanvullende vakantie te kiezen (indien mogelijk) i.p.v. onbetaald verlof.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 aug 2017 23:13

Je kan effectief aanvullend verlof gebruiken, maar zoals je zegt heb je bij "uitdiensttreding" al je vakantiegeld ontvangen en mag het vakantiegeld ingehouden worden op het vertrekvakantiegeld (art. 46 van het KB van 30.03.1967). Dus als je het al zou eisen, zou je het de weken erna direct terug moeten betalen.

Het kan wél helpen om extra gewerkte/gelijkgestelde dagen te hebben. Er si dus een héél klein voordeel om dit toch te nemen ipv onbetaald verlof.

Verborgen
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2017 15:29

Het voordeel van europees verlof ten opzichte van onbetaald is de wijze waarop je verlof voor volgend jaar berekend wordt, Als je heel veel onbetaald verlof gaat nemen dit jaar ga je misschien 1 of 2 dagen minder vakantie opbouwen voor volgend jaar. Europees verlof word wat dat betreft gelijkgesteld met werk, en bouw je dus wel vakantiedagen voor op.

Reclame

Terug naar “Andere”