beslag pensioen en woning door RVA

bergwandelaar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

beslag pensioen en woning door RVA

#1 , 06 aug 2017 19:29

Beste,
Ik werd een paar jaar geleden veroordeeld tot terugbetaling van ca. 22.000€ werklozenuitkering omdat ik onaangevraagd als vrijwilliger (leraar Frans) had gewerkt. Voor de vzw waaraan ik mijn huis aan een vriendenprijs had verkocht en waar ik zelf lid van was (en nog ben).
Ik ben op aanraden van de vakbond niet in beroep gegaan.
En, heb met de RVA een terugbetalingsplan afgesproken van 50€ per maand.
Dat op basis van mijn pensioen (696€ per maand) + 300€ huur per maand uit verhuur van het achterhuis.
Ik ben tot mijn dood vruchtgebruiker van het huis waar ik in woon.
De naakte eigenaar (die vzw waar ik lid van ben), moet mij nog 10.000€ op de verkoopprijs. Daarvoor bestaat een hypotheek als garantie.
Omdat ik het onderhoud van het huis onmogelijk kan betalen, ben ik vorig jaar met de naakte eigenaar geregistreed overeengekomen dat zij de woning nu al voor 15 jaar mogen gebruiken (voor rustige wandelvakanties enkel voor de leden) en op hun kosten de nodige reparaties, renovaties en isolatiewerken uitvoeren.
Ik betrek daarom na 31 december 2017 zelf het achterhuis en verlies dan die 300€ aan huurinkomsten.
De vzw zou voor de resterende 10.000€ op de verkoopprijs dat achterhuis laten isoleren en renoveren. Zo zou ze de hele koopprijs betaald hebben.
Nu heeft de RVA, hoewel mijn situatie (nog) niet is veranderd, eenzijdig mijn terugbetaling op 75€ per maand gebracht.
Hun motivatie is dat ik me niet aan het afbetalingsplan zou gehouden hebben maar dat klopt niet. Ik heb wel degelijk elke maand via een doorlopende opdracht die 50€ betaald.
Daarbij dreigt de RVA beslag te laten leggen op mijn inkomen en onroerend goed.
Ik ben nu 70 jaar oud. Welk risico loop ik ècht?
Alvast bedankt voor uw informatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 26 aug 2017 17:17

Kan u dat bewijzen dat u steeds betaald hebt?
Op wat steunt RVA zich .. (welke argumenten - wetsartikels)?

Reclame

Terug naar “Andere”