jobstudent contract

anoniem0903
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

jobstudent contract

#1 , 28 jul 2017 17:34

Deze maand julli heb ik een vakantiejob gedaan in de horeca. Daarbij had ik een contract die liep van 2 juli t.e.m. 31 juli. Ik had een vast uurrooster en werkte 38 uren in de week (maandag en dinsdag 7 uur, woensdag zaterdag en zondag 8 uur) . Op mijn contract staat echter onder mijn uurrooster een rubriekje met "gewerkte uren" waarop vermeld staat dat rekening houdende met de begin en einddatum van het contract ik in totaal 129.2 uren gewerkt zal hebben. Dit klopt niet. Als ik de uren optel volgens mijn uurrooster van de 2de tot de 31ste kom ik uit op 167 uren. Deze voormiddag belde mijn werkgever om te melden dat ik al mijn uren gewerkt had (waarbij ze naar de 129.2 uren op het contract verwees) en dat ik dus de komende 3 dagen dus niet meer hoefde te komen. Ik was hierdoor danig in de war omdat ikzelf nooit veel aandacht had besteed aan die 129.2 uren; ik had aangenomen dat zij dat allemaal mooi berekend had. Als ik nu de uren optel die ik al gedaan heb kom k uit op 144 uren wat nog steeds meer is dan die 129.2 uren. Ik begrijp de logica niet. Heeft ze een fout gemaakt bij het berekenen? En hoe komt ze dan precies aan dat getal(129.2)? Ik vind het ook zo raar dat die 0.2 daarbij staat. Daarbij moet ik ook nog zeggen dat ik dit jaar nog niet gewerkt heb en dus nog al mijn 475 uren tot mijn beschikking heb. Ik voel me gebruikt en heb het gevoel dat ik belazerd ben. Aan de andere kant heb ik ook wel dat contract ondertekent zonder dat aspect te controleren.

Kan iemand wat inzicht geven in deze zaak? Wordt ik nu maar voor die 129.2 uren betaald?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2017 18:02

Wat u berekend heeft is ongeveer juist, maar je heeft nog recht op den 21/07 betaalde feestdag
laat ons nog rekening houden met elke dag 1/2 uur voor te eten, dan kom je nog aan meer den 150 uren.

Een normale werknemer doet +/- 165 uren per maand gemiddeld

Je kan naar een vakbond gaan, of na je uitbetaling dit melden aan de arbeidsinspectie , na een paar weken controleren ze dit en ze gaan je dit moeten uitbetalen, het kan wel een twee tal maanden duren, maar krijgen doe je.

Dus afwachten tot wanneer je zeker bent, en je loonbrief gezien heeft, hoe zij aan die uren komen, anders is dit gis werk.

Hoe oud ben je en welk uurloon is je beloofd, dan kijk ik dit ook eens na.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2017 20:22

u heeft arbeidsovereenkomst van bepaalde duur met een vastgestelde uurrooster, mij lijkt dat men dan u de resterende termijn moet uitbetalen. het maximum aantal uren van 129,2u kan een onduidelijkheid zijn en kan geen argument zijn om gewerkte uren niet uit te betalen.
mail voor alle zekerheid een kopie van je contract naar http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

indien er voor de feestdag geen vervangdag is vastgelegd is het de eerste activiteitsdag die aanzien wordt als feestdag en die heeft u gewerkt


4/1/1974
Art. 6. Wanneer een feestdag met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt, wordt hij door een gewone activiteitsdag vervangen.
Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust dient op de arbeidsduur aangerekend te worden en mag niet met deze, toegekend op grond van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971, samenvallen.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen.
Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag.

voor een werkperiode van 7u en 8u moet er minstens een pauze zijn van een kwartier, om hoe laat begon je en om hoe laat had je gedaan en hoeveel pauze had je?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2017 20:26


laat ons nog rekening houden met elke dag 1/2 uur voor te eten, dan kom je nog aan meer den 150 uren.
7+7+8+8+8=38uur, als er een contract is voor een 38urenweek moet er 38uren worden verloond
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2017 20:49


laat ons nog rekening houden met elke dag 1/2 uur voor te eten, dan kom je nog aan meer den 150 uren.
7+7+8+8+8=38uur, als er een contract is voor een 38urenweek moet er 38uren worden verloond
Hij heeft wel een contract getekend van 123.2 uren in de 38 uren week
Het is daarom dat ik schreef wacht je loonbrief af hoe men het rekent

Vergeet niet dat je met de horeca te maken heeft en daar is het altijd iets
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”