Werkschoenen bedrijf

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Werkschoenen bedrijf

#1 , 27 jul 2017 19:20

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. Mijn vriend werkt in een drukkerij als arbeider en moet verplicht veiligheidsschoenen dragen. Hij droeg 5 jaar zijn zelfde schoenen maar deze waren volledig versleten dus vroeg hij een ander paar. Deze kreeg hij van zijn werkgever maar waren van zeer slechte kwaliteit: na half jaar langs buiten EN binnen volledig stuk en ongemakkelijk.

Hij ging dus andere vragen en vroeg ineens ander model. De werkgever zei dat hij zelf mocht gaan kiezen in winkel A maar het budget is 50€, rest moest hij zelf betalen. Ok, geen probleem. Maar in die winkel bleek dat enkel dat ene model -50€ kost. De rest kost 80€ - 400€!
Dus nu moet mijn vriend een heel stuk zelf betalen. Kan dit zomaar?
Vind het straf dat hij in een winkel moet kiezen met een budget van 50€ maar er maar 1 paar is in die prijsklasse...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2017 15:59

Werkgever moet dit schoeisel voorzien. Wergever stelt een budget voorop dat blijkbaar voldoende is voor een paar veiligheidsschoenen. Dat deze dan snel verslijten, is het probleem van de werkgever, niet van uw vriend. Dus als de nieuwe schoenen van €50 na een paar maand terug versleten zijn, kan uw vriend terug naar de werkgever stappen voor een nieuw paar. Misschien kan hij de werkgever op dat moment suggereren dat voor een iets hoger budget, schoenen kunnen gekocht worden die véél langer meegaan, waardoor de kost op langere termijn kleiner zal zijn voor de werkgever.

Maar in principe voldoet de werkgever aan zijn plicht. Waar ik ooit vankantiejob liep, had ik zelfs geen keuze. Ik moest mijn schoenmaat opgeven en kreeg van de magazijnier een paar veiligheidsschoenen in mijn maat. Helemaal niets te kiezen dus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”