valse beschuldigingen rechtstreekse chef

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

valse beschuldigingen rechtstreekse chef

#1 , 27 jul 2017 17:35

Ik ben momenteel een poging aan het doen om te reintegreren na een burn-out van 10 maanden.
In de periode ervoor heb ik onder grote druk gestaan van mijn rechtstreekse chef die zijn werk op mij afschoof zijn afspraken niet nakwam en dergelijke, maar voor die zaken kan ik niets bewijzen.
Nu had ik een onderhoud met een 1 niveau hogere baas en die beschuldigde mij ervan om gedurende een periode van ziekte van 3 weken, die aan mijn burn out voorafging en waar eerder nooit iets over gezegd is geweest, dat ik toen leveringen in de software zou gedaan hebben en op die manier het team in de problemen heb gebracht. Die info kwam van mijn rechtstreekse chef.
Ik heb dit uitgezocht en het blijkt dat ik 1 levering heb gedaan op dag 2 van mijn ziekte, en dit was omdat ik voor mijn ziekte samenwerkte met een collega. Ik had uit plichtsbesef contact genomen met mijn collega, om zeker te weten dat waar wij aan gewerkt hadden in orde was. Om dan inderdaad op dag 2 te leveren. Ook uit plichtsbesef, en er zijn geen enkele problemen uit voortgekomen en trouwens die collega had eraan meegewerkt en die was aanwezig. Ik tracht een volledig beeld te geven.
Andere leveringen waren er niet.
Voor mij is dit dus een onterechte zei het monderlinge beschuldiging. Maar het feit dat die ene levering er toch is, ondanks goede bedoelingen van mijnentwege baart me toch zorgen.
Hoe ga ik hier mee om ?
Moet ik een aangetekend schrijven richten met de vraag om de beschuldigingen op papier te krijgen ?
Is dat geen goed idee door die ene levering. Mijn collega kan uiteraard wel getuigen voor mij, het valt perfect te verklaren.
Ik begin dit alles toch wel serieus te ervaren als pestgedrag moet ik zeggen. Een mens probeert zijn werk te doen, is ter goeder trouw, en werkt soms zelfs in het weekend. Uiteindelijk heb ik me ziek gewerkt of laten werken door een veel te veeleisende baas. En dan nu dit.
Graag tips.
Mijn reintegratie is gelukkig op een andere afdeling maar wel op hetzelfde produkt. Ik val niet meer onder die rechtstreekse chef, maar wel nog onder die daar net boven. Vermoedelijk is dit een tijdelijk budgettair probleem. In alle geval die situatie is niet prettig en bemoeilijkt de situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2017 15:54

dat ik toen leveringen in de software zou gedaan hebben en op die manier het team in de problemen heb gebracht.
Wat bedoel je met "leveringen in de software"? Hoe kan je leveren "in de software"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jul 2017 17:54

Leveren is de code beschikbaar maken voor het team in het versie controle systeem. Doe je dat niet, dat blijft die op je eigen computer staan. Dat is uiteindelijk niet de bedoeling als je met 100 man aan hetzelfde produkt werkt.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 30 jul 2017 18:49

Laat het verleden rusten, pieker er niet meer over en focus je op je reintegratie waarbij je r over waakt om het gedrag die tot burn out leidde (werk is een berg waar ik niet over kan, ik ben onmisbaar, ik moet ook buiten de (flexibele) werkuren er altijd zijn, ik kan geen "neen" zeggen, ...) bijgestuurd is: er wel nog voor gaan doch binnen de gestelde grenzen.

Trouwens, als in uw bedrijf een foutieve "codelevering" desastreuze gevolgen heeft dan moet de organisatie dringend z n methodes en procedures aanpassen. Bij de (grote) IT organisatie van m n bedrijf zijn,strikte methodologieen van toepassing die calamiteiten onmogelijk maken...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2017 10:01

Leveren is de code beschikbaar maken voor het team in het versie controle systeem. Doe je dat niet, dat blijft die op je eigen computer staan. Dat is uiteindelijk niet de bedoeling als je met 100 man aan hetzelfde produkt werkt.
Ah, OK. Bij ons noemt men dit gewoon: "code inchecken", maar bon ;-).

In principe: als je ziekteverlof hebt, zou je niet meer mogen werken. Maar dat je baas problemen maakt omdat je een stukje code ingechecked hebt tijdens uw ziekteverlof, is nogal kinderachtig. Ik zou me daar niet druk in maken. Wat heb je aan die baas geantwoord toen hij je beschuldigde? Als je toen gewoon gezegd hebt: "Kijk, ik heb de weken daarvoor samen met mijn collega aan die code gewerkt, maar die moest enkel nog ingechecked worden. Dat heb ik, na overleg met mijn collega, dan ook gedaan, zodat iedereen verder kon werken." dan is daarmee toch de kous af?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2017 21:49

Zo zou het moeten, maar mijn rechtstreekse chef legt het negatief uit naar hogerhand, ik krijg een slechte naam. En inderdaad wij noemen het ook inchecken of pushen afhankelijk van welk systeem je gebruikt. Als iemand tijdens ziekte iets incheckt zou ik eerder zeggen dat het iemand is die het team wil vooruithelpen. Maar mijn rechtstreekse chef ziet mij als een bedreiging blijkbaar. Hij heeft nogal wat Narcistische kenmerken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2017 16:57

Praat zelf eens met iemand van het niveau "rechtstreekse chef + 1" om uw kant van het verhaal te vertellen. Meld hen dat u code ingechecked hebt in samenspraak met uw collega om tijdens uw ziekte uw collega's niet te blokkeren. Dat deze code door zowel u als uw collega goed bevonden was, dat uw collega de code kent en kana onderhouden indien nodig, dus dat u echt gehandeld hebt in functie van het bedrijf, en dat u het betreurt dat uw rechstreekse baas dit nu tegen u gebruikt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 aug 2017 17:37

Ik heb het hier toch knap moeilijk mee moet ik zeggen. In feite gaat om pesten op het werk.
Ik kom dus na burnout die het gevolg is van al dat gepest terug op de werkvloer.
Ik heb een onderhoud niet met mijn rechtstreekse chef die pest maar die daar net boven.
Die mens beschuldigt mij dat ik leveringen heb gedaan tijdens mijn ziekte maar die kan dat niet hard maken. Tegelijk als ik hem er op wijs dat ik eigenlijk heel veel werk heb verzet ontkent hij dat.
Dus wat heb ik gedaan, ik ben gaan onderzoeken hoeveel werk ik nu eigenlijk verzet heb de laatste 3 projecten die we gedaan hadden voor ik ziek werd.
In een team van 10 mensen blijk ik de volgende resultaten te bekomen :
project 1 : mijn aandeel 41% van de code
project 2 : mijn aandeel is 77% van de code
project 3 : mijn aandeel is 34% van de code.
Na project 3 ben ik ziek geworden.
Dan wordt ik ook nog eens kwalijk genomen dat er fouten in de code zouden zitten van mij, er waren een aantal deadlocks, en die waren uiteraard niet zo eenvoudig op te lossen. Ik ben module owner van een database module.
Ik ben dan die zaken gaan analyseren, en het blijkt dat die vermeende fouten gewoon verkeerd zijn opgelost.
Als ik een toepassing maak met een commerciele database en ik krijg een deadlock, ligt het dan aan die database, ik dacht het niet.
In alle geval ik bekijk die code, mijn module krijgt er 300 lijnen code bij, als ik niet ziek zou zijn geweest, dan los ik het op met 20 lijnen code maar dan wel op de juiste plaats.
Iemand anders levert 500 lijnen code af om 'nieuwe' functionaliteit in mijn module te stoppen, maar die functionaliteit zit er al in en dat was dus helemaal niet nodig. Al een geluk dat die persoon een toffe collega is, we kunnen dat samen waarschijnlijk gemakkelijk oplossen.
Dat het voor mijn collega's niet makkelijk was tijdens mijn afwezigheid begrijp ik. En de meesten zijn gelukkig niet zo negatief om mij de schuld te geven.

Verre van prettig om terug te komen uit een burn out, wetende dat je ontzettend veel werk hebt verzet, en dan verwijten krijgt.
Het probleem is gewoon dat ik te goed ben geworden in mijn job, en een bedreiging werd voor mijn baas. En ik beweer hier niet dat ik de beste ben, verre van. Er zijn heus nog wel capabele mensen op mijn werk.

Gelukkig zijn er nog andere mensen in de organisatie die mij kennen en wel degelijk mij op waarde schatten. Ik mocht op bezoek bij de ceo tijdens mijn burnout en hij heeft mij zelf gezegd dat ik cruciaal ben voor het bedrijf. Desalniettemin heb ik het gevoel dat ze gewoon alle partijen aan boord willen houden, mij dus, maar die pester ook. Gevolg zal zijn : het is wachten tot het volgende getalenteerde slachteroffer om onderuit te gaan.

Ten andere, ik ben al nummer twee. Het eerste slachtoffer is tot 3 keer ziek geworden en heeft dan maar besloten het bedrijf te verlaten.
Het is bijzonder jammer dat het Belgische gerecht dit soort zaken niet serieus neemt en dat het zo moeilijk te bewijzen is.

Er bestaan wel elektronische bewijzen, de hoeveelheid werk met die percentages van hierboven komen uit het versie controle systeem.

Eigenlijk wil ik niet meer dan erkenning voor mijn werk. Ik zou er geen probleem mee hebben alles te laten rusten, als ik op zijn minst erkenning zou krijgen. Overigens ik produceer niet alleen code, ik design het meeste, en stuur collega's ook aan gewoon omdat ik de meeste technische know how heb.

Om terug te komen op die percentages, de eerste collega die na mij komt doet 15%. Mijn chef 5%, en hij wordt wel degelijk verondersteld ook code te produceren. We werken agile, en hij is dan wel lead, maar hij is ook gewoon onderdeel van het team.

Tijdens mijn 10 maanden afwezigheid kan ik alleen maar vaststellen dat ik wel degelijk gemist werd.
Die database module is zo goed als om zeep, ik ga gewoon vragen om de ownership bij iemand anders te zetten wegens gezondheidsredenen en concentreer mij enkel op mijn nieuwe job. Die beschuldigingen zijn in feite toch te belachelijk voor woorden, ik denk dat ik er zelfs niet op in ga gaan.

Leuk, zo terugkeren. Frustrerend.
Btw de afgelopen jaren voor mijn ziekte verscheidene keren awards gewonnen. Ik wil maar zeggen, ik loop hier niet te pochen.
Ik ben een goede software ingenieur, en ik weet wat ik doe, en ik doe veel omdat ik passie heb voor mijn werk.
Van hard werken wordt je niet ziek hoor. Van onozele bazen wel.
Ik was eerder voor mijn burnout 3 weken ziek. Belde hij mij gewoon thuis op of ik het prettig vond om ziek te zijn, hij en de collega's moesten nu al het werk doen. Bij terugkeer op de werkvloer vroeg hij wat ik eraan ging doen om niet te hervallen. Ik zeg dan ik ga het kalmer aan doen. Hij dan wie gaat dan de moeilijke fouten oplossen.
We komen overeen dat ik naar een meeting mag gaan over een nieuwe technologie. Als ik terugkeer komt mijn chef mij vertellen dat hij vindt dat ik een gebrek aan focus heb omdat ik naar die meeting ging. Twas nochtans overeengekomen, en hij gaat wekelijks naar 3 meetings, hij was gewoon het projecteren. Een paar dagen later organiseert hij een teammeeting om het gebrek aan focus in het team aan te kaarten. Daar wordt je ziek van. Zo een intentieproces tegen uw persoon in een meeting zonder de collega's het doorhebben dat hij mij aan viseren was zonder mij te benoemen, ik hield mij toen zo stil mogelijk. Prachtig allemaal. Wat fijne om samen te werken met zo'n kerel. En in het begin was het nog wel een vriend, ik ben er mee naar Werchter geweest. Nu weet ik wel beter.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 16 aug 2017 08:56

U dient het bovenstaande, inclusief uw prestaties, niet hier te posten, maar te bespreken met de persoon in kwestie. Voorts kan ik u maar één advies geven indien u ontevreden bent met de aanpak van de situatie: vertrek bij die werkgever. Blijf desnoods nog een paar maand om volledig te herintegreren en solliciteer dan elders, men wordt niet uitgeperst, men laat zich uitpersen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2017 11:54

men wordt niet uitgeperst, men laat zich uitpersen.
in vele gevallen sta je wel met de rug tegen de muur

en het klopt niet hé, in geval "men laat zich uitpersen" is het "men wordt wel uitgeperst" anders kan er geen sprake zijn van "men laat zich uitpersen"
begrijp wel waar je hiermee naartoe wilt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 aug 2017 15:08

in vele gevallen sta je wel met de rug tegen de muur
Niet in deze sector... Programmeurs vinden zo goed als meteen een nieuwe baan. Een senior Java developer met kennis van de meest courante frameworks, the Atlassian stack, eventueel wat Elastic Search kennis, etc... Is héél erg moeilijk te vinden, om maar iets te zeggen. Geen idee in welke programmeeromgeving de TS werkt, maar voor programmeurs is er zo goed als altijd werk. Ik programmeer al jaren niet meer (doe nu projectleiding), en krijg nog iedere week aanbiedingen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 aug 2017 08:54

Men wordt niet in elkaar geslagen, men laat zich in elkaar slagen.
Men wordt niet opgelicht, men laat zich oplichten
Men wordt niet verkracht men laat zich verkrachten
Men wordt niet neergestoken, men laat zich neersteken.

Heel verstandig om het slachtoffer te vertellen dat het zijn eigen schuld is.

Anders is het gewoon het recht van de sterkste.

Nu goed, die idiote baas is gewoon goed bezig in zijn eigen voet te schieten.
Ik ben ondertussen een paar weken aan het werk, en dat loopt gelukkig goed. Voor hem iets minder.

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 aug 2017 17:03

Men moet mij niet verwijten hier te posten, men leest mijn post uit vrije wil.
Bespreken met de persoon in kwestie ? Sta me toe in lachen uit de barsten, een bespreking met een sociopaat.
Bespreken doe ik met de personeelsdienst en met 3 trappen hoger.
En die zijn wel menselijk.
Vandaar dat die persoon in kwestie, die sterk op Xeno lijkt, daar valt niet mee te praten. Die zijn manipulatief, geen empathie en meestal verbaal heel sterk of agressief, en bereid te liegen en te bedriegen. Regels zijn er niet voor hen, want die staat daar boven. En daarom schiet hij zich in zijn voet. En neer zal hij gaan.
Mij een schuldgevoel aanpraten is ook manipulatief. Xeno, voor mij heeft u sterk narcistische trekjes. Gelieve uw reacties naar mij toe te stoppen.
Uw toegevoegde waarde hier was nul, en juridisch advies heeft u trouwens niet gegeven. Tot hier in niet verder. Ga iemand anders manipuleren of een schuldgevoel aanpraten. Ik ben niet schuldig.

Andere mensen hebben wel meer begrip getoond, met die mensen heb ik voor alle duidelijkheid geen probleem.
ik ben een realtime embedded programmeur in C en C++. Ik heb 25 jaar ervaring.
In bijberoep werk ik met SQL server en .NET , meer enterprise application software.
En waarschijnlijk zal een andere job vinden wel lukken. Maar ik ga mijn ancienniteit niet zomaar opgeven. Dat staat gelijk aan 20 maanden loon.
En het hoeft ook niet want ik heb een nieuwe functie op het zelfde bedrijf maar bij een andere chef. Eentje met empathie.

stuyckp
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 aug 2017 21:30

Er is mij via pm door iemand met goede bedoelingen op gewezen dat mijn inschatting van xeno verkeerd was.
Ik ken hem niet, en het is dan ook zeer goed mogelijk dat ik gebaseerd op 1 enkele reactie van deze persoon inderdaad tot de verkeerde conclusies kwam.
Bij deze verontschuldig ik mij dan ook bij xeno voor mijn reactie. Maar ik blijf er wel bij dat zijn reactie naar mij toe ook niet correct was.
Hij heeft niet meegemaakt wat ik heb meegemaakt, en ik waardeer het niet als men mij een schuldgevoel probeert aan te praten.
Mijn eigen aandeel in mijn burnout heb ik echt wel onder ogen moeten zien, want anders zat ik er nog voor de volle 100% in.
Er zit dus een stukje waarheid in dat ik mij heb laten uitbuiten. Maar mij daarmee voor de volle 100% opzadelen met de eindverantwoordelijkheid is voor mij een brug te ver.

Desalniettemin, xeno mijn oprechte verontschuldiging als ik u beledigd heb, dan spijt me dat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 aug 2017 11:23

De laatste post van Xeno is nochtans volledig correct: indien je een persoonlijk probleem hebt met uw baas, kan je maar twee dingen doen: 1. met de baas van uw baas gaan praten en hopen dat die een oplossing ziet, of 2. ontslag nemen en elders gaan werken. Uw laatste posts dragen héél wat frustraties in zich, dus of optie 1 wel de beste is, durf ik te betwijfelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”