Ontslag vanwege een drugsfeit

Kriskroser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontslag vanwege een drugsfeit

#1 , 21 jul 2017 10:42

Goededag,

Ik zal even de situatie uitleggen.
De vrijdag voor het groot verlof hadden wij een bbq op het werk, waarbij de baas het personeel heeft voorzien van de nodige hapjes en drank (veel bier).
Wij zijn gestart met deze bbq na de werkuren uiteraard. Rond 15.15, wij stoppen de vrijdag om 14.45.
Rond 18u besloot en collega om een joint te maken met cannabis erin, en vroeg wie er hiernog meer zin in had.
Met 3 collegas hebben wij dit gedaan en we zijn betrapt.

Nu wilt de baas ons 3e op staande voet ontslaan.
Kan dit? Dit is toch iets dat buitende werkuren gebeurd is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 21 jul 2017 10:45

Buiten de werkuren maar wel een werkgerelateerde activiteit. Een soort van teambuilding, denk ik?

Hangt natuurlijk ook van de sector af, voor sommige jobs is er een nultolerantie en kan een joint 6 maanden voor je begonnen bent automatisch het ontslag betekenen.

Kriskroser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2017 10:52

In de metaalsector.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jul 2017 11:18

Ik vrees als je naar de vakbond hier mee gaat men dit voor de arbeidsrechtbank zal laten komen, wat daar de uitspraak zal van zijn, dit weet ik niet, zeer moeilijk te voorspellen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kriskroser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2017 11:24

Denlowie,

Als ik dit doe, zijn er dan voor mij kosten aan verbonden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 jul 2017 11:30

Denlowie,

Als ik dit doe, zijn er dan voor mij kosten aan verbonden?
Neen, als lid van een vakbond verdedigen ze u gratis, ze hebben zelf advocaten arbeidsrecht in dienst !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kriskroser
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 jul 2017 11:31

Denlowie,

Ik.ben momenteel niet lid van enige vakbond vermoed ik.

Wat moet doen, vlug naar het acv gaan?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 21 jul 2017 11:37

Je kan naar een vakbond gaan, maar de kans dat ze je helpen schat ik 50/50 in.
Als ze je al gaan willen helpen, zullen ze hoogstwaarschijnlijk vragen om retroactief de bijdrages van een jaar te betalen (meestal is er immers een wachttijd van een jaar voordat een vakbond je helpt).

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 21 jul 2017 12:06

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld...”(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

Hierin is niet bepaald dat de opzegging moet berusten op feiten binnen de werkuren gebeurd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jul 2017 12:26

“Art.37.§ 1.
bij op staande voet zal eerder art 35 van toepassing zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 jul 2017 12:35

Dit is toch iets dat buitende werkuren gebeurd is?
bepalend zal wel eens kunnen zijn, dat dit niet in privésfeer is gebeurd
en of dit in het arbeidsreglement is vermeld als mogelijke dringende reden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis
Berichten: 8836

#12 , 21 jul 2017 13:01

Ik vermoed dat de werkgever perfect mogelijk op staande voet kan en mag ontslaan in het kader van druggebruik binnen de lokalen/terreinen van het bedrijf. Je kan procederen en eventueel de ontslagsvoorwaarden voor jezelf te verbeteren. Maar probeer je in te denken in de positie van de werkgever: een "beschonken" bedrijfsfeestje, tot daar aan toe: het is niet onwettig zat te zijn, je mag het enkel niet zijn op de openbare weg. Maar drugsgebruik (of het nu softe of harde zijn) impliceert een onwettige handeling, én de gebruiker voorziet nog anderen in het nodige gerief ook. Dat impliceert dat hij/zij de anderen àànzet tot drugsgebruik en eigenlijk ook nog dealt. (want ook dat is dealen, niemand kan bewijzen dat je er niets voor betaalt hebt...)

Een werkgever kan dat niet over zijn kant laten gaan: hij moet een nultolerantie hanteren tov het andere personeel. Wie drugs gebruikt op de werkvloer ligt er uit. Tot hier en niet verder. Stel dat hij jullie alsnog aan het werk laat met een soort van waarschuwing. Dat betekent voor de rest van het personeel: acht, je wordt wel even op de vingers getikt, maar we kunnen dat dus wel doen.
Of het nu wel of niet in het arbeidsreglement staat is in feite niet zo belangrijk: het is een strafbaar feit - tout court - en dat mag je ook niet plegen in een locatie waar ook andere mensen komen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 jul 2017 14:24


Of het nu wel of niet in het arbeidsreglement staat is in feite niet zo belangrijk:
is nochtans verplicht
8 APRIL 1965. - Wet tot instelling van de arbeidsreglementen.
4° (a) de duur van de opzeggingstermijnen of de nadere regelen voor het bepalen van de opzeggingstermijnen of de verwijzing naar de wettelijke en reglementaire bepalingen terzake;
b) de dringende redenen die de verbreking van de overeenkomst door de ene of de andere partij zonder opzegging rechtvaardigen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis
Berichten: 8836

#14 , 22 jul 2017 15:11

@dereden: strafbare feiten die de werkomgeving of het personeel in gevaar kunnen brengen en die door middel van een PV zijn vastgesteld kunnen zonder probleem ingeroepen worden voor ontslag met dringende redenen.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 jul 2017 18:28

@dereden: strafbare feiten die de werkomgeving of het personeel in gevaar kunnen brengen en die door middel van een PV zijn vastgesteld kunnen zonder probleem ingeroepen worden voor ontslag met dringende redenen.
ook volgens cao 100 van 1 april 2009 dient het verplicht opgenomen te worden in het arbeidsreglement
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”