40 uren per week werken maar 38 op contract

Juby10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

40 uren per week werken maar 38 op contract

#1 , 19 jul 2017 04:41

Hallo

Ik ben een boekhouder in een NV, ik werk er al 6 maanden met een vast contract.

Ik werk van 8.30 tot 17.00 met een half uur pauze ertussen en nog eens 10-15 minuten pauze op kosten van de werkgever waardoor ik in totaal 8 uren per dag werk en in een week(5 dagenweek) wordt dit 40 uren

Nu staat er in mijn contract dat ik een 38 urenweek contract heb, ik wou vragen of dit niet fout is aangezien ik 40 uren per week werk?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jul 2017 05:19

Als je u pauze ertussen de 15 minuten rekent zal je aan 38 uren komen, de werkgever moet dit niet op zijn kosten laten.

Daar zit misschien het misverstand, u denk misschien verkeert, dat het op de baas zijn kosten is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod
Berichten: 942

#3 , 19 jul 2017 06:19

Of u krijgt misschien ADV dagen?

Bij mij is dit net hetzelfde, 40u werken ipv 38 en boven mijn 20 dagen wettelijke vakantie nog eens 12 dagen ADV.

Reclame

Juby10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2017 13:13

Als je u pauze ertussen de 15 minuten rekent zal je aan 38 uren komen, de werkgever moet dit niet op zijn kosten laten.

Daar zit misschien het misverstand, u denk misschien verkeert, dat het op de baas zijn kosten is.
Die worden daadwerkelijk door de baas doorbetaald daar ben ik zeker van als ik naar mijn loon kijk.

Juby10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2017 13:15

Of u krijgt misschien ADV dagen?

Bij mij is dit net hetzelfde, 40u werken ipv 38 en boven mijn 20 dagen wettelijke vakantie nog eens 12 dagen ADV.
Ik weet niet, zou dat ergens in mijn contract staan?

En hoe werkt dat eigenlijk? Ala ik nu 2u per week meer werk krijg ik dat dan niet doorbetaald maar krijg ik dan doorbetaalde extra 12 dagen verlof? Of krijg ik dat wel doorbetaald maar krijg ik dan 12 dagen extra verlof zonder dat die worden doorbetaald?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jul 2017 16:22

Of u krijgt misschien ADV dagen?

Bij mij is dit net hetzelfde, 40u werken ipv 38 en boven mijn 20 dagen wettelijke vakantie nog eens 12 dagen ADV.
Ik weet niet, zou dat ergens in mijn contract staan?
dit kan ook in een (sectoriele) cao staan, onder welk pc val je
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Juby10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jul 2017 16:52

Of u krijgt misschien ADV dagen?

Bij mij is dit net hetzelfde, 40u werken ipv 38 en boven mijn 20 dagen wettelijke vakantie nog eens 12 dagen ADV.
Ik weet niet, zou dat ergens in mijn contract staan?
dit kan ook in een (sectoriele) cao staan, onder welk pc val je
Weet ik niet waar staat dat

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 19 jul 2017 18:21

Meestal (niet altijd) is dit inderdaad voor ADV dagen.
Je doet 2 "overuren" (die op dat moment niet betaald worden).
Dit geeft recht op 12 extra verlofdagen, die dan doorbetaald worden (je hebt die 12 dagen immers al gewerkt dan).

Dit kan in je AO, in je CAO, of zelfs in het arbeidsreglement staan.

Je PC (paritair comité) staat op je loonbrief, tenzij je in de openbare sector werkt (dan heb je geen PC).

berenod
Berichten: 942

#9 , 19 jul 2017 22:33

Of u krijgt misschien ADV dagen?

Bij mij is dit net hetzelfde, 40u werken ipv 38 en boven mijn 20 dagen wettelijke vakantie nog eens 12 dagen ADV.
Ik weet niet, zou dat ergens in mijn contract staan?

En hoe werkt dat eigenlijk? Ala ik nu 2u per week meer werk krijg ik dat dan niet doorbetaald maar krijg ik dan doorbetaalde extra 12 dagen verlof? Of krijg ik dat wel doorbetaald maar krijg ik dan 12 dagen extra verlof zonder dat die worden doorbetaald?
Normaal systeem van ADV is inderdaad dat je 40 uur werkt, je wordt er slechts 38 betaald, en om dit te compenseren krijg je 12 betaalde ADV dagen.

Juby10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jul 2017 23:11

Meestal (niet altijd) is dit inderdaad voor ADV dagen.
Je doet 2 "overuren" (die op dat moment niet betaald worden).
Dit geeft recht op 12 extra verlofdagen, die dan doorbetaald worden (je hebt die 12 dagen immers al gewerkt dan).

Dit kan in je AO, in je CAO, of zelfs in het arbeidsreglement staan.

Je PC (paritair comité) staat op je loonbrief, tenzij je in de openbare sector werkt (dan heb je geen PC).
Ik zal contact opnemen met mijn vakbond, alvast bedankt

Juby10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 jul 2017 23:14

Of u krijgt misschien ADV dagen?

Bij mij is dit net hetzelfde, 40u werken ipv 38 en boven mijn 20 dagen wettelijke vakantie nog eens 12 dagen ADV.
Ik weet niet, zou dat ergens in mijn contract staan?

En hoe werkt dat eigenlijk? Ala ik nu 2u per week meer werk krijg ik dat dan niet doorbetaald maar krijg ik dan doorbetaalde extra 12 dagen verlof? Of krijg ik dat wel doorbetaald maar krijg ik dan 12 dagen extra verlof zonder dat die worden doorbetaald?
Normaal systeem van ADV is inderdaad dat je 40 uur werkt, je wordt er slechts 38 betaald, en om dit te compenseren krijg je 12 betaalde ADV dagen.
Kan ik dan zomaar naar mijn goesting die 12 betaalde vakantiedagen opnemen wanneer ik wil? ik heb al 20 vaste betaalde vakantiedagen en indien die overuren als ADV worden geteld nog eens 12 erbij dus totaal 32 dagen

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 19 jul 2017 23:37

Ja, mits akkoord van de werkgever omtrent de datum natuurlijk.

berenod
Berichten: 942

#13 , 20 jul 2017 06:36

Ik weet niet, zou dat ergens in mijn contract staan?

En hoe werkt dat eigenlijk? Ala ik nu 2u per week meer werk krijg ik dat dan niet doorbetaald maar krijg ik dan doorbetaalde extra 12 dagen verlof? Of krijg ik dat wel doorbetaald maar krijg ik dan 12 dagen extra verlof zonder dat die worden doorbetaald?
Normaal systeem van ADV is inderdaad dat je 40 uur werkt, je wordt er slechts 38 betaald, en om dit te compenseren krijg je 12 betaalde ADV dagen.
Kan ik dan zomaar naar mijn goesting die 12 betaalde vakantiedagen opnemen wanneer ik wil? ik heb al 20 vaste betaalde vakantiedagen en indien die overuren als ADV worden geteld nog eens 12 erbij dus totaal 32 dagen
Je mag die meestal vrij kiezen.
Wel uiteraard, net zoals bij gewone vakantie, tijdig aanvragen!

Soms gaat men wel een aantal van die ADV dagen "reserveren" voor bijvoorbeeld collectieve sluitingen.

Bij mijn werkgever sluiten we 1 week rond nieuwjaar, daar worden dan 4 ADV dagen voor gebruikt.

De andere 8 zijn dan vrij te kiezen, en uiteraard blijven de volledige 20 vakantiedagen dan ook beschikbaar om vrij op te neen.

Normaal gezien worden zulke zaken in de eerste weken wanneer je daar werkt overlopen met een nieuwe werknemer.

Juby10
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 jul 2017 02:25


Normaal systeem van ADV is inderdaad dat je 40 uur werkt, je wordt er slechts 38 betaald, en om dit te compenseren krijg je 12 betaalde ADV dagen.
Kan ik dan zomaar naar mijn goesting die 12 betaalde vakantiedagen opnemen wanneer ik wil? ik heb al 20 vaste betaalde vakantiedagen en indien die overuren als ADV worden geteld nog eens 12 erbij dus totaal 32 dagen
Je mag die meestal vrij kiezen.
Wel uiteraard, net zoals bij gewone vakantie, tijdig aanvragen!

Soms gaat men wel een aantal van die ADV dagen "reserveren" voor bijvoorbeeld collectieve sluitingen.

Bij mijn werkgever sluiten we 1 week rond nieuwjaar, daar worden dan 4 ADV dagen voor gebruikt.

De andere 8 zijn dan vrij te kiezen, en uiteraard blijven de volledige 20 vakantiedagen dan ook beschikbaar om vrij op te neen.

Normaal gezien worden zulke zaken in de eerste weken wanneer je daar werkt overlopen met een nieuwe werknemer.
Ja inderdaad, na overleg met mijn vakbond heb ik hetzelfde meegekregen, dat het bedrijf tijdens nieuwjaar voor 5 dagen sluit waarvan 1 wettelijk(indien het geen weekend is) is en de andere 4 adv dagen zijn en dan nog tijdens pasen paar dagen vrij etc...

Bedankt voor alle antwoorden

berenod
Berichten: 942

#15 , 22 jul 2017 09:28

Kan ik dan zomaar naar mijn goesting die 12 betaalde vakantiedagen opnemen wanneer ik wil? ik heb al 20 vaste betaalde vakantiedagen en indien die overuren als ADV worden geteld nog eens 12 erbij dus totaal 32 dagen
Je mag die meestal vrij kiezen.
Wel uiteraard, net zoals bij gewone vakantie, tijdig aanvragen!

Soms gaat men wel een aantal van die ADV dagen "reserveren" voor bijvoorbeeld collectieve sluitingen.

Bij mijn werkgever sluiten we 1 week rond nieuwjaar, daar worden dan 4 ADV dagen voor gebruikt.

De andere 8 zijn dan vrij te kiezen, en uiteraard blijven de volledige 20 vakantiedagen dan ook beschikbaar om vrij op te neen.

Normaal gezien worden zulke zaken in de eerste weken wanneer je daar werkt overlopen met een nieuwe werknemer.
Ja inderdaad, na overleg met mijn vakbond heb ik hetzelfde meegekregen, dat het bedrijf tijdens nieuwjaar voor 5 dagen sluit waarvan 1 wettelijk(indien het geen weekend is) is en de andere 4 adv dagen zijn en dan nog tijdens pasen paar dagen vrij etc...

Bedankt voor alle antwoorden
Indien de wettelijke feestdag in een weekend valt wordt die ofwel de vrijdag ervoor of de maandag erna genomen (toch zeker gedurende een sluitingsperiode)!
Het is niet omdat een feestdag in het weekend valt dat je die kwijt bent hé!

Is het gewoon ergens in het jaar dat een feestdag in het weekend valt dan kan de werkgever soms kiezen om die later te gebruiken voor bijvoorbeeld een brugdag (wanneer een andere feestdag op een donderdag of een dinsdag valt, om dan een extra lang weekend te creëren), of hem opsparen voor een collectieve sluiting, zodat de werknemer dan een dag minder vakantie of ADV kwijt is tijdens die sluiting.

Terug naar “Andere”