Klein verlet eigen huwelijk

Veronique1983
Topic Starter
Berichten: 53

Klein verlet eigen huwelijk

#1 , 13 jul 2017 10:46

Sinds kort heeft men op mijn werk beslist dat men op iedere afdeling steeds permanentie dient te voorzien.
Wij werken op de boekhouding met een 7personen waarvan ik en een andere collega een soort subafdeling vormen.
Aangezien wij niet veel meer uitleg hebben gehad ging ik ervan uit dat er telkens een van ons (de 7 personen) dus aanwezig moest zijn.

Onlangs heb ik mijn afdelingshoofd laten weten dat ik graag mijn 3dagen kort verlet wilde inzetten voor mijn eigen huwelijk.
Die laat mij echter weten dat dit moeilijk is omdat mijn collega (die met mij in de subafdeling zit) dan juist verlof heeft en dat ik maar moest vragen of zij wilde schuiven met haar verlof.

Ik heb laten weten aan mijn afdelingshoofd dat dit niet mogelijk was en dat indien het niet voor mijn eigen huwelijk ik ook geen verlof zou vragen.

Helaas heb ik na een paar dagen nog steeds geen reactie meer gehad.

Kan men mij dit klein verlet weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 13 jul 2017 11:00

afdelingshoofd kan je niet verplichten dit maar met je collega op te lossen. De omstandigheids-verlofdagen voor eigen huwelijk zijn een recht en die mag je in de huwelijksweek of de week erna nemen naar jouw keuze. jij moet niet de planning van de werkvloer oplossen.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 13 jul 2017 11:00

Als je aan de voorwaarden voldoet en het klein verlet aanwendt waarvoor het is bedoeld, kan de werkgever dit volgens mij niet weigeren.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Veronique1983
Topic Starter
Berichten: 53

#4 , 13 jul 2017 11:03

het klein verlet is zeker voor mijn eigen huwelijk (anders was het een dure grap om drie vrije dagen te krijgen :) )
Maar welke voorwaarden bedoel je dan nog?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 13 jul 2017 11:09

De werkgever op voorhand verwittigen. :)
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2017 11:09

Om recht te hebben op klein verlet moeten vier voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:

Het moet gaan over een gebeurtenis die recht geeft op klein verlet
De werknemer zou normaal gezien gewerkt hebben
De werknemer moet de werkgever zo snel mogelijk verwittigen
De afwezigheidsdagen moeten gebruikt worden voor het doel waarvoor ze werden toegestaan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Veronique1983
Topic Starter
Berichten: 53

#7 , 13 jul 2017 11:11

Ik voldoe aan alles en heb het 6 weken op voorhand laten weten

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 13 jul 2017 11:27

Dan kunnen ze je juridisch gesproken niks maken.

Zoals eylis zegt: het is niet jouw taak om ervoor te zorgen dat de continuïteit van de dienst wordt verzekerd. Als je op dat moment ziek zou zijn zouden ze ook een andere oplossing moeten vinden.
"sowieso" schrijf je zo.

Veronique1983
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 13 jul 2017 11:31

Ok dan weet ik genoeg.
Bedankt allemaal

Terug naar “Andere”