Tweede verblijfplaats?

Ziganeke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tweede verblijfplaats?

#1 , 12 jul 2017 13:28

De situatie is de volgende: ik heb altijd bij mijn ouders gewoond en heb vorig jaar dan ook autoverzekering etc. genomen. Het reizen van en naar mijn werk, betaalde ik tot hier to zelf.
Nu verblijf ik + - de helft van de week bij mijn vriend. Voor de verplaatsing van bij hem thuis naar mijn werk heb ik ook een treinabo genomen en ingediend als abonnement voor woon-werkverkeer.
Het werk geeft nu aan dat dit niet kan / voor problemen kan zorgen omdat mijn domicilie bij mijn ouders staat. Ik voel me er emotioneel niet klaar voor om mijn domicilie te veranderen terwijl ik toch de helft van de tijd bij mijn ouders nog woon.
Kan ik het huis van mijn vriend opgeven als mijn 2de verblijfplaats zodat ik mijn hoofdverblijfplaats bij mijn ouders kan houden? Of zit er niks anders op dan toch mijn hoofdverblijfplaats te wijzigen naar zijn huis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 12 jul 2017 13:36

Logischerwijs betaalt uw werk enkel het vervoer naar uw domicilie terug. Stel dat u een tweede verblijf aan de kust zou hebben, dan zou het uw werkgever enorm veel kosten om ook dit te moeten terugbetalen.

Ziganeke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2017 10:30

@LeenW, los daarvan, is het mogelijk om het huis van mijn vriend op te geven als 2de verblijfplaats?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 jul 2017 10:37

@LeenW, los daarvan, is het mogelijk om het huis van mijn vriend op te geven als 2de verblijfplaats?
Nee dat kan niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2017 10:37

@LeenW, los daarvan, is het mogelijk om het huis van mijn vriend op te geven als 2de verblijfplaats?
Neen daar er een domicilie in gevestigd is, en op tweede verblijven moet je taksen betalen !

Je werkgever moet je onkosten vergoeding betalen van je officieel domicilie naar het werk, je kan zo bij een vriend in Aarlen slapen, je werk geeft niks te maken waar u slaapt enkel waar u domicilie is, die wettelijk de plaats is waar je hoofdzakelijk verblijft, anders pleeg je domicilie fraude en is strafbaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 13 jul 2017 11:47

U bent verzekerd, de kortste weg van en naar u werk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 jul 2017 12:49

Dus als je een ongeval krijgt op weg naar uw werk, en vertrekkende van uit de woning van uw vriend, is dat geen arbeidsongevel en zal de verzekering van uw werkgever niet tussenkomen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jul 2017 15:38

U bent verzekerd, de kortste weg van en naar u werk.
Dit is niet 100%, men neemt de gewoonlijke weg naar huis, een vb. als iemand na zijn werk eerst om het kind naar de kinderopvang moet gaan, dan is dit ook in orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”