Klacht sociale dienst arbeid

Alex1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Klacht sociale dienst arbeid

#1 , 11 jul 2017 09:50

Beste,

Wat kan ik doen ivm een klacht die binnen is gekomen op het werk van de sociale dienst arbeid. Kort uitgelegd ik ben afdelingsverantwoordelijke en vindt dat mijn assistent zijn werk niet naar behoren doet. Assistent is hierover aangesproken geweest samen met directie dat punten die aangetoond worden ook kloppen. Het komt erop neer dat hij nu in opleiding moet bij mij en aanvaardt dit niet.
Nu is er een klacht binnengekomen over mij met valse beschuldigingen, dat ik mijn uren niet nakom, terwijl ik dit perfect kan aantonen dat ik dit wel doe. Dat ik pestgedrag toon terwijl ik hem alleen maar beter wil maken, daarom dat ik hem wil opleiden aangezien mijn ervaring in het bedrijf. Ik zou volgens de brief ook alleen maar verkeerde informatie geven dat hij wel zijn job goed doet, maar kan aantonen dat hij dit niet doet...

Ik voel mij hier heel slecht bij omdat deze persoon vriendelijk in mijn gezicht doet maar gewoon achter mijn rug van alles zit voor te bereiden.
Ik ben al een beetje gerust nu mijn directeur zegt dat hij niet akkoord gaat met deze brief en hier ook verdere stappen gaat zetten, ik vraag mij alleen af wat voor stappen, hoe kan ik nog met zo iemand samen werken als er geen vertrouwen meer is. Kan ik zelf hier ook iets aan doen ik zou ook graag willen dat mijn naam gezuiverd wordt, aangezien de klacht ook bij het hoofdkantoor is aangekomen. Ik ben momenteel ook zwanger en zou mij hier niet mee moeten bezighouden.

Kan ik zelf hierdoor in de problemen komen omdat hij nu formeel klacht heeft ingediend terwijl het allemaal niet klopt wat hij zegt? En zelf kan ik hier verdere stappen in nemen of moet ik vertrouwen in het bedrijf?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 15 jul 2017 23:35

Staat alles op papier - zijn er functioneringsnota's gemaakt - evaluatiegesprekken - mails bijgehouden enz enz .
Uw medewerker moet gezien u leidinggevende bent uw uren niet controleren.
Als dat allemaal op papier staat hebt u al een stevig dossier.
Pestgedrag verwijten ... heeft wel juridische gevolgen als men iemand wil ontslaan.
In principe kan u vertrouwenspersoon bij de firma ook in kennis stellen.

Maar laat het aan echelon hoger dan u over om te reageren en betrokkene te horen en eventueel ter orde te roepen.
U mag trouwens alle gesprekken die u hebt met die persoon opnemen ( op uw GSM of een opnametoestel) gezien u daar zelf aan deelneemt.

Alex1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2017 14:41

Beste,

Wij hebben een verwittigingsbrief opgesteld over het feit dat hij niet akkoord ging met mijn redenering. Het komt er op neer dat hij een opleiding zou moeten volgen en tegen eind augustus zich bewezen moet hebben. Het probleem is dat dit niet meer gaat want hij gaat na zijn verlof op ziekteverlof wegens een operatie. Deze brief heeft hij enkel getekend voor ontvangst. Ik heb met hem een evaluatiegesprek gehad en wat kritisch beoordeeld moest worden is ook gebeurd, maar wat ook positief is, is ook vermeld geweest. Dit heeft hij wel ondertekend en ging akkoord met alles wat ik zei want bij commentaren heeft hij niets vermeld. (wat bizar is want de klacht vermeld dan dat ik niet weet waarover ik praat als het over zijn job aankomt).

Ik ben blij dat ik nu wel een paar bewijzen heb, hopelijk is dit ook in mijn voordeel want zou graag zo snel deze klacht opgelost zien. Zelf doet hij alsof hij nu koning is en er geen vuiltje in de lucht is.

Zijn er misschien nog tips die ik kan gebruiken om mijn eigen in te dekken, probeer nu zoveel mogelijk via mail te doen samen met mijn manager in kopie zodat ik toch bewijzen heb.

Alle tips zijn welkom.

dank u

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jul 2017 15:23

Ik vrees dat de relatie tussen u en uw assistent al serieus scheef zit, als ik dit zo allemaal lees. Ik denk ook dat niemand hier de situatie goed kan beoordelen, want niemand kent de details van wat er gezegd is, besproken, wat er op papier staat, enz...

Wat het "zichzelf bewijzen tegen eind augustus" betreft: als de persoon in kwestie inderdaad in verlof is, en daarna een operatie moet ondergaan, is eind augustus niet echt realistisch, denk ik. Als leidinggevende zou je hier rekening mee moeten houden en een andere termijn bespreken met de persoon in kwestie.

Als ik afga op uw verhaal, kan de persoon in kwestie blijkbaar moeilijk om met kritiek en ben jij in uw communicatie naar hem toe vrij direct geweest. Dit is meestal geen goede combinatie. De persoon moet misschien in opleiding, maar als leidinggevende zijn bepaalde "soft-skills" of "people-skills" ook belangrijk. Er zijn bepaalde technieken om toch feedback te geven (en te laten aankomen) bij personen die moeilijk met kritiek kunnen omgaan. Mogelijk kan jij ook bepaalde trainingen gebruiken wat dit aspect van uw job betreft?

Als de samenwerking echt niet botert zal er voor het bedrijf niet veel anders opzitten dan één van beiden te ontslaan of over te plaatsen, vrees ik. Hoogst waarschijnlijk zal dit dan uw assistent worden, maar het spreekt voor zich dat dit ook negatief zal afstralen op uw carrière...

"Overeen komen" met de mensen op het werk: het is een kunst, geloof me vrij... ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alex1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jul 2017 15:47

Beste,

Kan goed zijn dat hij niet om kan met kritiek maar ik ben hem al aan het opleiden sinds maart. Ik denk dat hij van maart tot augustus zeker de kans heeft gekregen om zich te bewijzen. De klacht van hem is pas deze maand binnengekomen en pas deze maand hebben wij gehoord dat hij een operatie moet ondergaan. Aangezien hij eind augustus er niet zal zijn ben ik daar ook eerlijk in om het dan ook niet te beoordelen. Je kan niet blijven vriendelijke vragen, sommige mensen moet je direct aanpakken anders komt er niets van in huis helaas... Ik heb een team van 13 man en alleen hij heeft een probleem met mijn kritiek? Ik heb hem ook altijd duidelijk gemaakt, dat ik van hem een betere persoon wil maken, dat hij ook kan doorgroeien. Maar ik ga er niet mee akkoord dat hij niets doet en ik al het werk moet doen sorry. Indien ik verkeerd zou communiceren denk ik wel dat mijn manager mij hierover zou aangesproken hebben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2017 16:00

Ik heb een team van 13 man en alleen hij heeft een probleem met mijn kritiek?
Iedereen is anders. Het is inderdaad goed mogelijk dat hij de enige is die een probleem heeft met de manier waarop uw kritiek geeft, terwijl de andere 12 hier geen probleem mee hebben. Je kan dan op twee manieren reageren: 1. Er van uitgaan dat nummer 13 zich maar moet aanpassen, of 2. Een andere manier van communiceren gebruiken voor nummer 13. Ikzelf zou voor de 2e optie gaan, eerlijk gezegd...
Ik heb hem ook altijd duidelijk gemaakt, dat ik van hem een betere persoon wil maken
Heb je dat echt gezegd? Misschien toch eens aan die soft skills werken. :roll: Iemand die mij in een werkcontext vertelt dat hij of zij van mij een "beter persoon" wil maken, daar zou ik even héél hard mee lachen, eerlijk gezegd... Iemand die me echter wil informeren over een efficiëntere / kwalitatievere manier van werken, daar sta ik volledig voor open...

Maar bon, los van hoe u met uw mensen omgaat: zoals ik al zei: als jij de bevoegdheid hebt om deze persoon te ontslaan en je denkt dat dit nodig is, dan zal je dit moeten doen. Als jij niet die bevoegdheid hebt, maar je kan niet meer samenwerken met die persoon, dan is het aan uw leidinggevende(n) om te beslissen wat er verder moet gebeuren. Zelf kan je niet veel doen. Als de persoon in kwestie geen flagrante leugens in zijn klacht vermeld heeft, kan je niets beginnen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alex1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jul 2017 17:17

Ik heb mijn assistent altijd duidelijk gemaakt dat hij alleen aan zijn opvolging moet werken. Blijkbaar vindt hij dit niet nodig, terwijl de resultaten beter en beter worden. Ik moet met hem communiceren maar zelf communiceert hij via een klacht. Ik heb met hem genoeg gecommuniceerd dat het nu tot een punt is gekomen dat ik gewoon denk dat hij het niet wilt doen. Ten slotte als ik vraag om iets te doen verwacht ik ook dat dit gedaan wordt zo simpel is dat. Ik bedoelde met betere persoon qua werk, ik wil dat hij toch ook tot de functie afdelingsleider kan geraken. Wie gunt zijn collega's dit niet. Opgelet qua persoonlijkheid heb ik geen probleem met hem, het is niet dat wij ruzie maken of zo, maar hij vindt dat hij mijn taken niet moet volgen.
Dus u vindt het correct dat de collega's werken en meneer een uur staat te praten met andere collega's van de afdeling? Als hij er dan over wordt aangesproken gewoon blaast...? Sorry respect komt van twee kanten, ik heb hem genoeg kansen gegeven, ik heb nooit tegen mijn manager gezegd dat hij ontslagen moet worden. Hij heeft ook een gezin waarvoor hij moet zorgen. Maar als ik een klacht ontvang waarop leugens staan dan ga ik wel in de aanval en mijn eigen verdedigen. De vraag was alleen wat ik kon doen tegen zijn klacht.
U heeft gelijk dat het nu tot een punt is gekomen dat het te diep zit en waarschijnlijk zitten wij alle twee daar wel voor tussen, niemand is perfect.
Hoe zou u zelf zijn als u maanden moet samenwerken met iemand die eigenlijk niet wil werken...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jul 2017 09:15

Mooi betoog, maar totaal irrelevant in een juridische context. Kan u BEWIJZEN dat hij niet wil werken? Als dit uiteindelijk voor een arbeidsrechtbank zou komen (stel dat u hem ontslaat, en hij roept "kennelijk onredeli!jk ontslag" in, zal u met bewijzen moeten afkomen die uw redenen voor ontslag staven. U kan dan een betoog zoals dit hierboven afsteken, maar zonder fysiek bewijs zal dit weinig indruk maken op de arbeidsrechtbank.

Als deze persoon echt niet wil werken, begin dan met daar bewijzen van te verzamelen. Als u de nodige bewijzen hebt dat deze persoon niet werk-willig is en niet wil werken volgens uw aanwijzingen, kan u aangetekend een eerste verwittiging sturen, waarin u verwijst naar de verzamelde bewijzen. Als dit niet betert (terug bewijzen verzamelen), kan u een laatste aangetekende verwittiging sturen waarin u meldt dat u over zal gaan tot ontslag indien de persoon in kwestie zijn werkhouding niet verbeterd. Als hij dan nog steeds niet werkt zoals het hoort, kan u hem ontslaan en staat u zeer sterk in uw schoenen als hij dit ontslag zou aanvechten. Hij heeft in dat geval immers 2 bewijsbare verwittingen gekregen + u hebt bewijzen van het feit dat hij zijn werk niet naar behoren doet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”