Mondelinge afspraken worden na ontslag van directrice ingetrokken, kan dit ?

TJB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mondelinge afspraken worden na ontslag van directrice ingetrokken, kan dit ?

#1 , 05 jul 2017 15:11

Ik heb vandaag een gesprek gehad op mijn werk om afspraken te maken om terug te gaan werken nadat ik 10 maanden ben thuis geweest wegens een burn-out.
Net voor ik ziek werd hadden ze de directrice ontslaan. Ik had tijdens onze samenwerking verschillende mondelinge afspraken met voormalige directrice zoals : Ik mocht 3 op 4 dagen thuis werken en 1 dag op kantoor, welke 85km van thuis uit is. hierdoor werd mijn standplaats "thuis", behalve voor die ene dag dat ik op kantoor werkte. Om die reden mocht ik mijn verplaatsingsvergoeding ook van thuis uit berekenen voor iedere verplaatsing van die ik van thuis uit deed.
Vandaag tijdens het gesprek met de vervangende nieuwe directeur hoorde ik dat dit me word afgenomen. Ze willen dat ik nu iedere dag op kantoor kom werken, en ik dus 85 km heen en 85 km terug afleg en dat mijn standplaats nu het kantoor is.
Verplaatsingen gelden nu vanaf het kantoor. Dit is vrij nadelig voor mij en ook kostelijk.
Ik kan aantonen via prestatiestaten dat ik altijd (3 jaar lang) 3 dagen op 4 heb thuis gewerkt + ik kan aantonen dat ik de verplaatsingsvergoeding altijd heb ontvangen berekend van thuis uit.
Mijn vraag aan jullie is : kunnen ze mij dit zomaar afnemen ? Is de mondelinge afspraak die ik met de vorige directrice had rechtsgeldig ? kan ik me hierop wettelijk beroepen ? Heb ik wettelijk een poot om op te staan ? Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.
Groetjes
TJB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 05 jul 2017 15:52

Dat lijkt mij een tijdelijke gunst die elk moment ingetrokken kan worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2017 15:54

Er is een spreek woord dat zegt" Andere bazen zijn andere wetten" en dit kan hier in u geval ook toegepast zijn, als de directie vind dat je op het bureel moet werken en niks staat op papier van je privileges, zie ik niet in waarom de baas zou moeten inbinden ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

TJB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2017 21:24

Er bestaat toch ook een wetgeving over stilzwijgende overeenkomsten die bindend zijn als je ze kunt bewijzen. Is dit hier dan niet van toepassing ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jul 2017 21:35

Probeer het eens via de arbeidsrechtbank, ik wens je veel succes
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TJB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jul 2017 21:40

Dankjewel, ik wou eerst voldoende informatie inwinnen. Ik hoopte dit hier te vinden.
Zijn jullie juristen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jul 2017 21:55

Eerst en vooral wat staat er in je arbeidsovereenkomst en in het werkplaatsregelement daar over
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#8 , 05 jul 2017 23:07

Er bestaat toch ook een wetgeving over stilzwijgende overeenkomsten die bindend zijn als je ze kunt bewijzen. Is dit hier dan niet van toepassing ?
Een stilzwijgende overeenkomst bestaat niet.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 06 jul 2017 09:36

Dankjewel, ik wou eerst voldoende informatie inwinnen. Ik hoopte dit hier te vinden.
Zijn jullie juristen ?
Indien u (relatieve) zekerheid wenst en de zaak belangrijk is: consulteer een advocaat arbeidsrecht. Sommige posters zijn juristen, hetgeen niet noodzakelijk betekent dat ze veel kennen van het specifieke domein waarover u een vraag stelt of dat ze ook goede juristen zijn. Niemand hier wordt betaald om u te helpen. Cf. 'Dit forum is geen vervanging voor professioneel advies', knoop dat vooral in uw oren.

Wat staat er in uw arbeidsovereenkomst of in het arbeidsreglement over de plaats van tewerkstelling?

Indien daar staat dat de plaats van tewerkstelling en uw standplaats het adres van de firma is en geen melding wordt gemaakt van telewerk dan meen ik dat uw thuiswerkregeling een gunst was die u werd toegestaan, geen recht waarop u zich kan beroepen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

TJB
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jul 2017 10:36

Dankjewel voor deze informatie !

We hebben geen verplaatsingsreglement en zover ik me herinner staat niets hierover in mijn arbeidsovereenkomst. Wel toonde hij me gisteren een formulier waarin de standplaats het hoofdkantoor was. Zelf was dit de eerste keer dat ik dit formulier zag !? Ik weet het dus niet. Er stond geen handtekening onder. Het meeste is altijd mondeling afgesproken geweest tijdens functioneringsgesprekken ...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jul 2017 13:45

Er bestaat toch ook een wetgeving over stilzwijgende overeenkomsten die bindend zijn als je ze kunt bewijzen. Is dit hier dan niet van toepassing ?
Een stilzwijgende overeenkomst bestaat niet.
ben je niet verkeerd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12818

#12 , 06 jul 2017 14:06

Er bestaat toch ook een wetgeving over stilzwijgende overeenkomsten die bindend zijn als je ze kunt bewijzen. Is dit hier dan niet van toepassing ?
Een stilzwijgende overeenkomst bestaat niet.
ben je niet verkeerd
Een stilzwijgende verlenging bestaat, een stilzwijgende overeenkomst bestaat m.i. enkel telepathisch.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 jul 2017 18:41


Een stilzwijgende overeenkomst bestaat niet.
ben je niet verkeerd
Een stilzwijgende verlenging bestaat, een stilzwijgende overeenkomst bestaat m.i. enkel telepathisch.
een stilzwijgende aanvaarding van een overeenkomst bestaat dan ook niet?

verworven rechten is dit dan geen overeenkomst die stilzwijgend tot stand is gekomen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12818

#14 , 06 jul 2017 18:50

ben je niet verkeerd
Een stilzwijgende verlenging bestaat, een stilzwijgende overeenkomst bestaat m.i. enkel telepathisch.
een stilzwijgende aanvaarding van een overeenkomst bestaat dan ook niet?

verworven rechten is dit dan geen overeenkomst die stilzwijgend tot stand is gekomen?
Een overeenkomst is pas een overeenkomst als beide partijen akkoord gaan. Als er noch schriftelijk noch mondeling een akkoord wordt gegeven, is er m.i. geen overeenkomst.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 jul 2017 19:30

Interessante discussie.
Een bord aan de ingang van een parking "het bestuur is niet verantwoordelijk ..." en je rijdt er toch binnen.
Geldt dit dan als een (stilzwijgende aanvaarding van een) overeenkomst (tot exoneratie van de uitbater)?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”