Werken vanuit Polen

Maxos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werken vanuit Polen

#1 , 27 jun 2017 09:13

Beste,

Ik heb een aanbieding gekregen om zelfstandig te worden in Polen samen met een partner die daar nu ook woont. We hebben zo Belgische klanten en gaan dus vanuit Polen werken voor verschillende projecten.

Nu momenteel werk ik nog voor een Belgische werkgever, kan iemand mij raad geven op welke punten ik moet letten alvorens te vertrekken?
Zoals bv mijn pensioen,domicilie veranderen naar polen, ....

Ook heb ik wat vragen ivm het financiele... ik weet dat je de belastingen daar maandelijks betaald op je inkomen en dat dit 19% bedraagt, nu welke zijn nog kosten die ik maandelijks moet bijdragen zoals hosptilisatie verzekering, leasewagen,... alvorens dat ik naar een boekhouder in Belgie en Polen ga?
Ook heb ik gelezen dat je minstens 182 dagen in Polen aanwezig moet zijn om fiscaal in orde te blijven?

Alvast bedankt voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2017 10:08

Hallo Maxos, ik heb geen antwoord op jouw vragen, maar wil alleen deze opmerking kwijt : in Vlaanderen zijn die dingen die je opnoemt allemaal zeer goed geregeld. Is dat in Polen ook zo ? En wat zijn je opties als jullie klanten niet betalen omdat er discussie is over uitvoering ? Om nog maar te zwijgen van de financiële kater die je er kan van overhouden. 28 jaar heb ik op een uitzendkantoor gewerkt en daar alle miserie aanhoord van mensen die, te goeder trouw, in een deal waren gestapt. Hoe was dat ook weer verlopen bij die wielrenner Eddy Planckaert in Polen of Tsjechië ? Bezint eer ge begint....
In elk geval succes !

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 03 jul 2017 00:44

Hoe was dat ook weer verlopen bij die wielrenner Eddy Planckaert in Polen of Tsjechië ? Bezint eer ge begint....
In elk geval succes !
Volgens mij was dat Litouwen, dit terzijde...

Ik heb overigens een jaar in Tsjechië gewerkt en hoewel daar zeker niet alles van een leien dakje liep (gewoon pech met de sfeer op het werk) kan ik niet zeggen dat ik me daar in een "achtergesteld" gebied zonder sociale voorzieningen waande. Misschien niet zo goed ontwikkeld als in België, maar goed...

Voor zover ik weet kan je er voor opteren sociale bijdrage in België te blijven betalen, ook al werk je in het buitenland en is je domicilie in het buitenland. Je moet dan wel een contactpersoon opgeven in België als aanspreekpunt. Nu weet ik niet of dit voor alle landen geldt, maar de personen waarvan ik weet dat ze nog bijdrages betalen in België, blijven zo wel in orde naar pensioen, sociale zekerheid etc toe voor het geval ze ooit terug naar België zouden willen komen.

Reclame

Terug naar “Andere”