Overuren

Rietvg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overuren

#1 , 25 jun 2017 01:04

Beste,

Op maandag 28/3 wordt ik ziek.
Dokter schrijft een ziektebriefje van twee dagen.
Op dinsdag 29/3 stonden overuren op die ik zou terug nemen.
Is het wettelijk dat ik deze overuren dan kwijt ben?

Groetjes
Riet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2017 10:07

kunnen geen overuren opstaan, omdat bij ziekte de arbeidsovereenkomst is geschorst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 25 jun 2017 12:16

De eerste schorsing die begint primeert.
Aangezien je ziekte eerder begon dan de periode waarin je recup nam, krijgt deze voorrang.
Je overuren blijven dus staan, en je hebt je recht op een recupdag.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2017 15:58

De eerste schorsing die begint primeert.
Dit is niet noodzakelijk zo !

Als je tijdens je grote vakantie ziek word schorst je vakantie, ondanks je vakantie eer begon voor je ziekte !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 25 jun 2017 18:25

De eerste schorsing die begint primeert.
Dit is niet noodzakelijk zo !

Als je tijdens je grote vakantie ziek word schorst je vakantie, ondanks je vakantie eer begon voor je ziekte !
Dit is ook voor het eerst dat ik verneem dat er een uitzondering bestaat voor deze wetgeving, kunt u eens zeggen waar ik dit kan terugvinden?
Het enige dat ik zeker weet, is dat het HvJ/EU in 2012 al bepaald heeft dat het niet kan dat je je vakantiedagen niet terugkrijgt als je ziek wordt, maar dit is voor zover ik weet nog steeds niet in een nationale wet gegoten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2017 18:33



Het enige dat ik zeker weet, is dat het HvJ/EU in 2012 al bepaald heeft dat het niet kan dat je je vakantiedagen niet terugkrijgt als je ziek wordt, maar dit is voor zover ik weet nog steeds niet in een nationale wet gegoten

.
Ik ga dit even opzoeken maar er zijn hier al topics over geweest.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2017 18:40

Je heeft gelijk Belgie loopt iets achter !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 25 jun 2017 22:58

Je heeft gelijk Belgie loopt iets achter !
Al minstens 5 jaar dus :lol: geen idee of er een termijn staat voordat uitspraken van het Europese HvJ, of zelfs Europese Richtlijnen, moeten omgevormd worden tot wetgeving (want dit is niet het enige voorbeeld dat ik ken).

Maar goed, dit is voer voor een ander topic, terug naar de overuren.
Voor zover ik weet, heeft TS nog steeds haar overuren staan dus, en dus nog recht op een recupdag (of uitbetaling indien recup niet meer mogelijk zou zijn).

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 25 jun 2017 23:16

In elke EU Richtlijn staat een artikel dat oplegt vanaf welke datum de Richtlijn uiterlijk moet zijn omgezet in Nationale Wetgeving.
België is al jaren bij de kampioenen van laattijdige en incorrrecte omzetting, getuige daarvan het hoog aantal rechtszaken van de
EU Commissie tegen de Belgische Staat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”