klein verlet versus verlof

Holst
Topic Starter
Berichten: 11

klein verlet versus verlof

#1 , 19 jun 2017 16:29

Geachte,

Vorige week zijn mijn verloofde en ik onze trouwdatum gaan reserveren voor volgend jaar.
Daar ik bij een kleine zelfstandige werk heb ik dit tevens doorgegeven aan mijn bazen, zodat zij tijdig op de hoogte zijn van mijn afwezigheid die dagen.

Hun voorlopig besluit is echter om de zaak te sluiten tijdens mijn aanwezigheid.
Verlies ik hierdoor mijn recht op klein verlet en word ik dan gedwongen om verlofdagen op te nemen voor die dagen waar ik sowieso recht op zou hebben?

Als dit zo is, mag ik dan weigeren om meer dan dertien verlofdagen op te nemen tijdens hun jaarlijks verlof in de zomer? En hoe worden de overige dagen van hun sluitingsperiode dan vergoed?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2017 16:33

Ik vermoed dat je geen recht hebt op die dagen in dit geval. Hieronder een link naar een gelijkaardige situatie. In uw geval is het enige verschil echter dat de sluiting effectief gepland wordt in overeenstemming met uw klein verlet, maar dit doet in principe niets af aan het feit dat klein verlet dient om u de mogelijkheid te geven van uw huwelijk te genoeten. Als het bedrijf sluit en je sowieso thuis bent, heb je die mogelijkheid. Je hebt dan ook het voordeel dat die dagen betaald zijn. Moest je klein verlet genomen hebben, was dit niet betaald...

http://www.hrworld.be/hrworld/Heeft-de- ... gType=2067
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2017 16:35

Samenloop van jaarlijkse vakantie met klein verlet

Klein verlet wordt enkel toegestaan als de werknemer normaal moet werken op de dag waarop hij afwezig wenst te zijn. Deze regel heeft bij klein verlet voorrang op de regel dat de eerste schorsing van de arbeidsovereenkomst voorrang krijgt op de tweede. De werkgever kan wel altijd overeenkomen met zijn werknemer om de vakantie in te trekken en toch klein verlet te coderen.

bron admb
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 19 jun 2017 16:50

Je hebt dan ook het voordeel dat die dagen betaald zijn. Moest je klein verlet genomen hebben, was dit niet betaald...
Klein verlet is ook betaald hoor.
Zijn uitzonderlijke dagen, bij wet bepaald (en uitbreidbaar per CAO) waarop je betaald vrijaf kunt nemen, en dit niet van je verlofsaldo gaat.
Als TS dus verlof moet nemen ipv KV, is dit dus slechter voor TS, daar hij een verlofdag moet opofferen.

Ik vermoed dat TS die dag niet kwijt is als KV dus.
Om collectief te sluiten, moet dit immers in overleg met een andere partij gebeuren (en hier zal dit vermoedelijk alle werknemers samen zijn).
Zolang dit overleg niet gebeurd is, kan er geen collectief verlof genomen worden (in theorie althans).
Laatst gewijzigd door Blaatpraat op 19 jun 2017 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2017 16:53

Klein verlet is ook betaald hoor.
Oops, ik verwarde met sociaal verlof. Je hebt volledig gelijk. Klein verlet is idd ook betaald.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2017 17:00

Als klein verlof valt tijdens je gewoon verlof ben je deze dagen kwijt !

Voorwaarden

Om recht te hebben op klein verlet moeten vier voorwaarden gelijktijdig vervuld zijn:

Het moet gaan over een gebeurtenis die recht geeft op klein verlet
De werknemer zou normaal gezien gewerkt hebben
De werknemer moet de werkgever zo snel mogelijk verwittigen
De afwezigheidsdagen moeten gebruikt worden voor het doel waarvoor ze werden toegestaan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jun 2017 17:09

Als klein verlof valt tijdens je gewoon verlof ben je deze dagen kwijt !
Dat wel, maar het ging over het al dan niet betaald zijn van deze dagen. Als een werknemer klein verlet opneemt, zijn deze dagen betaald.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Holst
Topic Starter
Berichten: 11

#8 , 19 jun 2017 17:23

Bedankt.

Dat ik de dagen klein verlet verlies bij verlof wist ik.
Wat ik me afvraag is of ik kan verhinderen dat mijn werkgever al mijn verlofdagen zelf bepaald door zijn zaak telkens te sluiten?

Is het niet zo dat werknemers vijf verlofdagen zelf mogen kiezen?

Zoals het er nu voor staat zou hij volgend jaar negentien werkdagen sluiten (drie bij het huwelijk en zestien voor de jaarlijkse sluiting) waarbij we zelf dus maar een dag verlof dag overhouden.
Zijdelingse vraag: moet deze sluiting vanaf een bepaalde datum bekend zijn? Jaarlijks verlofperiode gaat dit jaar in vanaf juli en werd medegedeeld de laatste week van mei.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jun 2017 17:27

Deze regel heeft bij klein verlet voorrang op de regel dat de eerste schorsing van de arbeidsovereenkomst voorrang krijgt op de tweede.
wordt bij klein verlet dan de arbeidsovereenkomst geschorst?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jun 2017 17:56

Ik vermoed dat je geen recht hebt op die dagen in dit geval. Hieronder een link naar een gelijkaardige situatie. In uw geval is het enige verschil echter dat de sluiting effectief gepland wordt in overeenstemming met uw klein verlet, maar dit doet in principe niets af aan het feit dat klein verlet dient om u de mogelijkheid te geven van uw huwelijk te genoeten. Als het bedrijf sluit en je sowieso thuis bent, heb je die mogelijkheid. Je hebt dan ook het voordeel dat die dagen betaald zijn. Moest je klein verlet genomen hebben, was dit niet betaald...

http://www.hrworld.be/hrworld/Heeft-de- ... gType=2067
dit is voor klein verlet waarbij "het recht op" valt tengevolge een onvoorziene gebeurtenis tijdens een schorsing
hier gaat het om een geplande gebeurtenis die recht geeft op klein verlet voordat de sluiting is gepland.

er zijn wel wat artikeltjes te vinden in het voordeel van de werknemer

werknemer kan ook perfect overeenkomen met werkgever dat de dagen die recht geven op klein verlet geen verlofdagen zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3791

#11 , 20 jun 2017 21:12

Bedankt.

Dat ik de dagen klein verlet verlies bij verlof wist ik.
Wat ik me afvraag is of ik kan verhinderen dat mijn werkgever al mijn verlofdagen zelf bepaald door zijn zaak telkens te sluiten?

Is het niet zo dat werknemers vijf verlofdagen zelf mogen kiezen?

Zoals het er nu voor staat zou hij volgend jaar negentien werkdagen sluiten (drie bij het huwelijk en zestien voor de jaarlijkse sluiting) waarbij we zelf dus maar een dag verlof dag overhouden.
Zijdelingse vraag: moet deze sluiting vanaf een bepaalde datum bekend zijn? Jaarlijks verlofperiode gaat dit jaar in vanaf juli en werd medegedeeld de laatste week van mei.
Zoals ik zei: enkel als alle werknemers hun akkoord geven voor de collectieve sluiting, mag dit.
Werkgever mag niet eenzijdig een sluiting opleggen, waarbij iedereen verplicht verlof moet nemen.

In theorie dus: als jij die sluiting weigert, komt er geen collectieve sluiting.
Beetje het voordeel van een klein bedrijf zonder afvaardiging, zou je kunnen zeggen.
De relatie met je werkgever zal wel iets anders zijn dan natuurlijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 jun 2017 21:39

Toch een beetje door de bocht
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 jun 2017 04:43



In theorie dus: als jij die sluiting weigert, komt er geen collectieve sluiting.
waar haal je die theorie vandaan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 jun 2017 08:40

In theorie dus: als jij die sluiting weigert, komt er geen collectieve sluiting.


.
Dus volgens u bepaald de werknemer de planning en de agenda van de werkgever ??

De wet zegt in overleg tussen de werkgever en de werknemer, maar de werkgever heeft altijd het laatste woord.

Bij sommige sectoren ligt dit in cao vast zoals de bouw en toerisme.

Zie al een groot restaurant in Oostende dat de werknemer gaan zegen in juli nemen we collectief verlof?

Blaatpraat ik denk dat u ook een werknemer bent hé
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 jun 2017 09:37

De wet zegt in overleg tussen de werkgever en de werknemer, maar de werkgever heeft altijd het laatste woord.
Da's ook wel héél kort door de bocht. Ik wil de wettekst wel eens zien die zegt dat de werkgever het laatste woord heeft? Indien werknemer en werkgever er niet uitkomen, zal het de arbeidsrechtbank zijn die het laatste woord heeft!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”