klein verlet versus verlof

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: klein verlet versus verlof

#16 , 21 jun 2017 09:52

Je zal daar geen duidelijke wetteksten over vinden, meestal in kleine ondernemingen staat dit in het arbeidsreglement, zo zal bij de pachters van de lijn duidelijk staan dat verlof verplicht op te nemen is tijdens de school vakanties, vroeger stond in mijn arbeidsovereenkomsten dat er geen verlof mocht genomen worden in juli en in augustus, en iedereen hield zich daar aan.
In de groenten sector zal je ook geen verlof krijgen in juli en augustus, dan hebben ze volk te kort die aan gevuld word met vreemdelingen met plukkaart.

Het zou nogal wat worden in sommige sectoren als iedereen zo maar verlof neemt, bij sommige werkgevers is een minimum bezetting noodzakelijk om te kunnen werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 jun 2017 10:00

Je zal daar geen duidelijke wetteksten over vinden, meestal in kleine ondernemingen staat dit in het arbeidsreglement, zo zal bij de pachters van de lijn duidelijk staan dat verlof verplicht op te nemen is tijdens de school vakanties,
Dit zal dan zo wel afgesproken zijn via de werknemersvertegenwoordiging. In dat geval is de werknemer onrechtstreeks wel akkoord gegaan met deze regeling.
Het zou nogal wat worden in sommige sectoren als iedereen zo maar verlof neemt, bij sommige werkgevers is een minimum bezetting noodzakelijk om te kunnen werken.
En daar zal een arbeidsrechtbank zeker en vast rekening mee houden. Maar in een klein bedrijf waar geen werknermersvertegenwoordiging is, zullen in principe werknemer en werkgever moeten overeenkomen wanneer er verlof genomen wordt. Als een werkenemer een arbeidsovereenkomst ondertekend waarin hij akkoord gaat met een bepaalde verlofregeling, is er dus ook geen probleem.

Maar in het geval van de TS ga ik er van uit dat er geen enkele afspraak is tussen werkgever en werknemer, en dat er binnen het bedrijf ook geen werkenemersvertegenwoordiging bestaat. In dat geval moeten werkgever en werknemer effectief tot een overeenkomst komen wat het verlof betreft en heeft geen van beiden het laatste woord. Bij onenigheid zal het de arbeidsrechtbank zijn die beslist, rekening houdend met alle factoren die beide partijen aandragen. Stel bijvoorbeeld dat de werknemer al maanden op voorhand een dure reis geboekt heeft en dit al meegedeeld had aan de werkgever, zal de werkgever een week voor die reis niet moeten afkomen dat de werknemer plots geen verlof meer kan nemen dan. Kans is groot dat de arbeidsrechtbank de werkgever terugfluit in zo'n geval.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 jun 2017 10:06

TS heeft hier zeker een punt als je een jaar op voorhand je trouw datum vast legt kan er toch iets geregeld worden in het bedrijfje !

En als werkgever ga je u toch niet laten kenen voor een huwelijk om deze data niet te betalen als klein verlet!!

Maar als men dit aanvult met jaarlijks verlof waarom niet ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 21 jun 2017 10:30

Het is inderdaad wat dubbel. Stel dat de topic starter de enige verkoper in een winkel is, is het sluiten van de zaak door zijn afwezigheid min of meer een noodzaak. De kans is groot dat een arbeidsrechtbank in zo'n geval de werkgever volgt in zijn redenering om een sluiting in te plannen (met als gevolg jaarlijks verlof voor de werknemer) op zo'n moment. Langs de andere kant kan een arbeidsrechtbank dit ook als maneuver van de werkgever bekijken om geen klein verlet te moeten uitbetalen. Dubbeltje op zijn kant, dus...

Moest ik werkgever zijn, ik zou de zaak sluiten (als het echt niet anders kan) tijdens de dagen dat de TS er niet is, maar die dagen wel als klein verlet beschouwen, en niet als jaarlijks verlof. Beschouw het dan als trouwcadeau van de werkgever...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#20 , 21 jun 2017 16:30

Huwelijk van de werknemer: 2 dagen, door de werknemer te kiezen tijdens de week waarin de gebeurtenis plaatsvindt of tijdens de daaropvolgende week
Als ik dit goed interpreteer, zou de werkgever dan al 2 weken collectief moeten sluiten om de werknemer de mogelijkheid om klein verlet te nemen af te pakken ...

(in tegenstelling tot klein verlet voor huwelijk van kind, broer of zus, ouder of schoonouder, waarbij het klein verlet specifiek op de dag van het huwelijk genomen dient te worden)

Bron: http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=30568
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Holst
Topic Starter
Berichten: 11

#21 , 21 jun 2017 19:07

Ha, bedankt zo had ik het nog niet bekeken.

Blijft spijtig dat je bij een kleine zelfstandige zelfs voor zoiets klein afhankelijk bent van de goeie wil van je werkgever.

Terug naar “Andere”