informatie over verandering statuut en vakantiegeld

brendvdhd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

informatie over verandering statuut en vakantiegeld

#1 , 06 jun 2017 22:02

ik ben op 31 december 2016 veranderd van statuut van arbeider naar bediende.
mijn bediende contract start op 01/01/2017

nu blijkt dat ik 2192 euro moet terug betalen aan mijn werkgever in verband met het vakentie geld
kan dit kloppen of is hier iets mis gelopen

kan er hier iemand mij een duidelijke uitleg voorzien van waar dit op slaagt of waarom dit bedrag zo hoog is.

mvg brend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 jun 2017 22:43

Lijkt mij niet logisch.

Normaal moet je niets betalen aan je werkgever, omgekeerd deze ook niet aan jou.
In mei/juni zul je je vakantiegeld als arbeider krijgen voor 2017.
Echter zul je ook vakantie kunnen nemen als bediende (mits je rechten opgebouwd hebt bij je vorige werkgever) en deze zal je enkelvoudig vakantiegeld gewoon betalen.
Het dubbel vakantiegeld zal deze ook betalen, net alsof je al in dienst was bij deze vorig jaar.
Het bedrag van je vakantiegeld als arbeider zal van je maandloon van mei/juni gehouden worden, eventueel gecumuleerd met je dubbel vakantiegeld.

Waarom de werkgever nu vraagt om al te betalen... geen idee.

brendvdhd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2017 22:49

ze houden nu dus van mijn maandloon dat 2202,71 euro per maand bruto is zo een 2192 euro af gehouden van mijn loon in mei
en dat vind ik nogal belachelijk veel

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 06 jun 2017 22:54

O wacht, we zijn al juni, dan kan dit kloppen inderdaad.

In mijn vorig bericht sprak ik over de periode mei/juni hé. :-)
Ik ging er foutief van uit dat dit over je vorige werkgever ging.
Men mag maximaal de waarde van het vertrekvakantiegeld inhouden, en voor een brutoloon van 2202,71 euro is dit 4054,75 euro.
Het bedrag van 2192 euro zit daaronder, dus dat mag.

Dit is compensatie voor het feit dat je vakanties nu doorbetaald worden, en je toch nog vakantiegeld krijgt van de arbeiderskas.
Eenmaal je dit geld gekregen hebt, sta je dus effen op dat vlak (en dat geld komt overeen met die 2192 euro).

Negeer mijn vorige reactie dus maar half.

brendvdhd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2017 22:57

dus ik moet zomaar even de maand juni kunnen overleven met ruw geteld 20 euro ???

puttemanp
Berichten: 613

#6 , 07 jun 2017 06:13

Het is niet terugbetalen dat je doet, het is een compensatie voor het feit dat:
- Je vakantiegeld gaat krijgen van de kas voor jaarlijkse vakantie
- Jouw werkgever nu je bediende bent je gewoon doorbetaalt wanneer je verlof neemt

Op't eind van de rekenig is het een nul-operatie. Iedere werknemer die van werkgever veranderd maakt dit mee (ook van bediende naar bediende wordt zulk een verrekenng gemaakt vermits de bediende bij het verlaten van en job zijn vakantiegeld enkel en dubbel vervroegd uitbetaald krijgt van zijn vorige werkgever voor verlof dat hij gaat nemen bij zijn nieuwe werkgever).
Mocht zulke een verrekening niet gebeuren wordt je dubbel betaald voor je verlof.

Wat ook kan maar wat zelden gebeurt, is dat jouw werkgever het vakantiegeld verrekend telkens je verlof neemt. Je wordt dan niet betaald wanneer je verlof neemt.

P.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 07 jun 2017 10:33

dus ik moet zomaar even de maand juni kunnen overleven met ruw geteld 20 euro ???
Op het einde van de rit, als alles verrekend is, zal het ofwel een nuloperatie geweest zijn (inhouding = vakantiekas uitbetaling), ofwel zul je meer overhouden (in het geval je nu bruto meer zou krijgen dan als arbeider).

Ik ben zelf ook veranderd van werk, en weet dat mijn werkgever de verrekening in oktober doet.
Ik weet dus dat ik in oktober een loon van 100 euro zal krijgen (ongeveer).

Het is zuur omdat je dit niet wist, maar het is allemaal correct alvast.
Je kunt eventueel vragen aan je werkgever om die inhoudingen te doen op je eindejaarspremie, met dat je dit niet wist en niets aan de kant gehouden hebt?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jun 2017 10:54

, maar het is allemaal correct alvast.
ben je zeker? bewijs eens dat de werkgever het in mindering mag brengen van het maandloon voordat men vakantie neemt of het verlofgeld heeft ontvangen

art 48 en 49, 30/3/1967 heeft het over de werkgever die de werknemer in dienst heeft op het ogenblik van ...............

je kan maar iets in mindering brengen op het ogenblik je daar het recht toe hebt, geef de wettekst maar eens, voor arbeider naar bediende
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp
Berichten: 613

#9 , 07 jun 2017 11:21

@De Reden
Dat is wat ik hier zeg:
Wat ook kan maar wat zelden gebeurt, is dat jouw werkgever het vakantiegeld verrekend telkens je verlof neemt. Je wordt dan niet betaald wanneer je verlof neemt.
Dit wordt echter in de praktijk zelden of nooit toegepast wegens de overlast van de administratie die hierbij komt kijken. Vakantiegeld wordt bij bedienden één keer per jaar uitbetaald, meestal in mei of juni, dit is dus het moment dat de verrekening gemaakt wordt.

P.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 07 jun 2017 18:27

, maar het is allemaal correct alvast.
ben je zeker? bewijs eens dat de werkgever het in mindering mag brengen van het maandloon voordat men vakantie neemt of het verlofgeld heeft ontvangen

art 48 en 49, 30/3/1967 heeft het over de werkgever die de werknemer in dienst heeft op het ogenblik van ...............

je kan maar iets in mindering brengen op het ogenblik je daar het recht toe hebt, geef de wettekst maar eens, voor arbeider naar bediende
Wetteksten zal ik niet opzoeken in de trein, maar alle sociale secretariaten (die het inderdaad niet noodzakelijk bij het rechte eind hoeven te hebben, maar dat zou mij verbazen) stellen dat de werkgever dit mag aftrekken van het loon van mei en/of juni, samen met het dubbel vakantiegeld.
Het moment dat de werkgever het dubbel vakantiegeld betaalt, lijkt mij inderdaad het moment waarop hij dit geld mag in mindering brengen.
Maar goed, dit is mierenneukerij over het moment waarop de werkgever dit zou mogen in mindering brengen, niet of deze het al dan niet mag doen, nietwaar?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jun 2017 11:27

, maar het is allemaal correct alvast.
ben je zeker? bewijs eens dat de werkgever het in mindering mag brengen van het maandloon voordat men vakantie neemt of het verlofgeld heeft ontvangen

art 48 en 49, 30/3/1967 heeft het over de werkgever die de werknemer in dienst heeft op het ogenblik van ...............

je kan maar iets in mindering brengen op het ogenblik je daar het recht toe hebt, geef de wettekst maar eens, voor arbeider naar bediende
Wetteksten zal ik niet opzoeken in de trein, maar alle sociale secretariaten (die het inderdaad niet noodzakelijk bij het rechte eind hoeven te hebben, maar dat zou mij verbazen) stellen dat de werkgever dit mag aftrekken van het loon van mei en/of juni, samen met het dubbel vakantiegeld.
Het moment dat de werkgever het dubbel vakantiegeld betaalt, lijkt mij inderdaad het moment waarop hij dit geld mag in mindering brengen.
Maar goed, dit is mierenneukerij over het moment waarop de werkgever dit zou mogen in mindering brengen, niet of deze het al dan niet mag doen, nietwaar?
ze laten een werknemer met 20€ een maand rondkomen, huishuur, rekeningen, eten, kinderen daar moet ge maar voor toveren.
dus graag de wettelijke basis dat ze het op die moment mogen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp
Berichten: 613

#12 , 08 jun 2017 18:20

ze laten een werknemer met 20€ een maand rondkomen, huishuur, rekeningen, eten, kinderen daar moet ge maar voor toveren.
dus graag de wettelijke basis dat ze het op die moment mogen
Is geen kwestie van een werknemer met 20€ te laten toekomen. Het is een verrekening van loon voor vakantiedagen die de werknemer al gekregen heeft (in het geval van bediende als die verandert van werk), of nog gaat krijgen (arbeider vakantiekas, hoewel, als die verandert van statuut of job na de betaling van het vakantiegeld zit die in't zelfde schuitje als de bediende). Mocht deze verrekening niet gebeuren wordt er dubbel loon betaald voor de vakantiedagen

Ik weet uit ervaring dat nagenoeg iedereen die van job verandert als bediende er geen rekening mee houdt dat het vertrekvakantiegeld verrekend zal worden bij de nieuwe werkgever en dit dus lustig opsoepeert. (ik werf zelf een 5-tal bediendes aan per jaar, en er vertrekken er ook evenveel) Iedere keer weer is het in mei paniek als die hun loonbrief zien.

P.

brendvdhd
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 jul 2017 12:37

dank jullie allemaal voor jullie reacties.

Ik ben met dit geval ook via mijn vakbond het gaan laten uittellen.
zij hebben mij alles uitgerekend en het is nu eenmaal zo dat ik alles wel effectief moest betalen.
Het enige dat mijn werkgever fout gedaan heeft is mij maar 3 dagen voor het afhouden van het geld mij dit had laten weten.
En dat had 3 weken op voorhand gedaan hebben.
Er was ook een mogelijkheid om dit bedrag in 3 maand af te laten houden.
Maar omdat zij dus maar 3 dagen de tijd gegeven hebben om dat te laten kiezen en er een communicatiefout is opgetreden
heb ik alles in 1 keer aan mijn broek gekregen.

Na veel puzzelen en toveren met euro's ben ik de maand door gesparteld geraakt.

Dus nogmaals dank aan de reacties.
het enige dat hier dus fout is gegaan is de termijn dat de werkgever niet gerespecteerd heeft om mij in te lichten
dat dit ging gebeuren omdat deze periode wettelijk verplicht is zodat je zelf alles nog eens kan gaan laten natellen bij de juiste instanties en deze hebben nu eenmaal 2 tot 3 weken de tijd nodig om dit uit te tellen.

vriendelijke groeten
brend

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 02 jul 2017 16:26

Het is niet voor niets dat er wordt aangeraden om het equivalent van 3 tot 6 maanden loon als reserve achter de hand te houden. Jouw probleem was blijkbaar niet zozeer de verrekeningen, maar wel het onverwachte cashflowtekort.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”