Vermindering van functie zonder akkoord.

Evernoob
Topic Starter
Berichten: 8

Vermindering van functie zonder akkoord.

#1 , 29 mei 2017 22:33

Even kort samengevat :

Ik werk reeds meer dan 20 jaar voor dezelfde financiële instelling, en wekt als trader met een groot aantal verantwoordelijkheden.
Een jaar geleden raakte bekend dat wij zouden worden opgeslorpt door een grootbank, maar dat alle bedienden dezelfde of een gelijkwaardige functie zouden krijgen (met behoud van loon).
In de laatste 6 maanden raakte mijn functie steeds meer uitgehold omdat in deze transitieperiode steeds meer van mijn taken overgenomen werden door de mensen van de grootbank. Dit was ook te verwachten.
Tegen het einde toe bleven voor 90% enkel administratieve taken over om de overname compleet te maken, met slechts hier en daar een taak die speciaal voor mijn functie was, omdat het om een trouwe klant ging.

Nu is de overname compleet, en krijgen wij de kans om intern te solliciteren voor een "gelijkwaardige functie". Het punt is echter, gelijkwaardig aan wat?
Mijn nieuwe werkgever ziet dit dus als "gelijkwaardig aan de laatste functie die ik bekleedde", dit wil dus zeggen als administratief bediende.
Zij noemen dit een Trader-"light" (hun woorden). Echter stond op mijn visitekaartje wel degelijk "Trader" tot voor kort.

Zij menen dat ik akkoord ben gegaan met de eerder opgelegde functievermindering -die ik wel degelijk als tijdelijk zag tot de overname rond was- en zij mij dus slechts iets gelijkwaardigs aan dat moeten aanbieden.

Sommigen zouden zeggen dat ik niet hoef te klagen, gezien het behoud van loon, maar in mijn carrière is dit zo'n stap van 15 jaar achteruit, want 20 jaar geleden ben ik ook onder die titel begonnen.

Ik wens niet onder die titel opnieuw te moeten beginnen, maar ze dreigen mij te ontslaan als ik niet inga op de mij aangeboden interne vacature.

Mag een werkgever op deze manier de functie van een werknemer permanent uithollen, omdat deze akkoord is gegaan om dit tijdelijk te doen (wegens de overname en transitieperiode)?

Met dank,
E.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding