Reactie werkgever op afwezigheid

Teens
Topic Starter
Berichten: 8

Reactie werkgever op afwezigheid

#1 , 24 mei 2017 13:49

Graag hoor ik jullie mening over volgende situatie:

Ik ben momenteel 15 jaar werkzaam bij mij huidige werkgever.
Wegens rugklachten ben ik de afgelopen jaren verschillende keren afwezig geweest. Lastig voor zowel mij als mijn werkgever maar buiten dit zijn ze steeds tevreden over mij geweest.
Om de last hierdoor te verminderen heb ik aan mijn verantwoordelijke gevraagd om thuiswerk tijdens de periodes dat ik niet met de auto kan rijden. Zijn antwoord: Ziek is ziek. Geen thuiswerk.
2 jaar geleden heb ik een officieel gesprek gehad om mijn veelvuldige afwezigheid te bespreken (19 dagen verspreid over dat jaar) en om hier een oplossing voor te vinden. Nadien heb ik toch de mogelijkheid gekregen om gedeeltelijk van thuis te werken.
Dit enkel in de periodes dat mij verplaatsen niet ging. Dit wil zeggen dat ik op ziekte stond maar wel thuis beschikbaar was.

Sindsdien zijn er goede en slechte periodes geweest en heb ik in februari een rugoperatie ondergaan nadat eindelijk het probleem vastgesteld was. Gepland was een afwezigheid van 4-6 weken maar dit zijn er 9 geworden maar mijn rugprobleem is nu opgelost en ik ben fulltime terug aan het werk.
Nu moet ik volgende maand een geplande ingreep (volledige narcose) ondergaan. Dit is slechts een kijkoperatie en daghospitaal maar de dokter heeft aangegeven dat ik hier toch een 3-tal dagen slecht van kan zijn. De operatie staat gepland op een donderdag.
Ik krijg een ziektebriefje van de dokter voor donderdag &vrijdag maar ik heb aangegeven dat ik slechts donderdag zal ingeven als ziekte en vrijdag hiervoor verlof zal opnemen.

Mijn verantwoordelijke heeft me nu echter op gesprek gevraagd en me voorgesteld van deze donderdag ook als verlof op te nemen om mijn goede wil te tonen naar hen toe. Dit omdat ze de vorige jaren toch niet altijd op mij hebben kunnen rekenen.
Tussen de lijnen door is ook aangeven dat indien ik dit niet doe er geen garanties gegeven kunnen worden naar de toekomst toe.

1. Kunnen zij dit vragen?
2. Wat kunnen de gevolgen zijn indien ik hier niet aan toegeef?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 24 mei 2017 16:59

Officieel gezien:
1) Nee
2) Niets

In de praktijk:
1) Gebeurd vaker dan je zou denken
2) Je ontslaan omwille van "herstructureringen"

Daarnaast: verlof nemen voor een operatie lijkt mij sowieso een no-go. Ik zou anoniem eens de sociale inspectie inlichten hierover.

Reclame

Terug naar “Andere”