valse referentie op cv

Franciscus
Berichten: 38599

Re: valse referentie op cv

#61 , 29 mei 2017 14:18

Ik overdrijf niet betrokkene is daarvoor veroordeeld was in de jaren 70.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#62 , 29 mei 2017 14:39

Toch eens lezen:
Het is een privaat geschrift met de bedoeling iets te bekomen nl een job. De elementen van valsheid zijn aanwezig zowel het materieel als het immaterieel bestanddeel. Het weten, het opzettelijk foutief vermelden.
Een leugen staat niet in het strafwetboek - iets neerschrijven dat niet waar is en er dan gebruik van maken ....
Daarbij komt dan nog dat de genoemde firma in kennis is en het blijkbaar niet blauw blauw wil en vermoedelijk ook kan laten.
Zowel uw werkgever als die andere firma kunnen aangifte doen van gebruik van valse stukken.
Wordt dat gedaan... ja.
Stel om een of andere reden is uw CV ook nog eens doorgestuurd naar RVA / VDAB ... ook die kunnen dan aangifte doen. Op de koop toe gaat u nu mogelijk een werklozenuitkering krijgen op basis van op zijn beurt een bedrieglijk en dus vals stuk.. ook wegens omissie

In een van de Belgische wetboeken nl het strafwetboek van 8 JUNI 1867
staat: ( tekstbijwerking tot 28-04-2017) (vette tekst van mij)
Art. 196. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen, <W 2003-01-23/42, art. 49, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

Art. 197. In alle gevallen in deze afdeling vermeld, wordt hij die gebruik maakt van de valse akte of van het valse stuk, gestraft alsof hij de dader van de valsheid was.

PS Er zijn al personen veroordeeld omdat het puntje achter hun handtekening niet op een bepaald document stond.
Ik denk niet dat een cv of sollicitatiebrief een akte is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#63 , 29 mei 2017 14:48

Toch eens lezen:
Het is een privaat geschrift met de bedoeling iets te bekomen nl een job. De elementen van valsheid zijn aanwezig zowel het materieel als het immaterieel bestanddeel. Het weten, het opzettelijk foutief vermelden.
Een leugen staat niet in het strafwetboek - iets neerschrijven dat niet waar is en er dan gebruik van maken ....
Daarbij komt dan nog dat de genoemde firma in kennis is en het blijkbaar niet blauw blauw wil en vermoedelijk ook kan laten.
Zowel uw werkgever als die andere firma kunnen aangifte doen van gebruik van valse stukken.
Wordt dat gedaan... ja.
Stel om een of andere reden is uw CV ook nog eens doorgestuurd naar RVA / VDAB ... ook die kunnen dan aangifte doen. Op de koop toe gaat u nu mogelijk een werklozenuitkering krijgen op basis van op zijn beurt een bedrieglijk en dus vals stuk.. ook wegens omissie

In een van de Belgische wetboeken nl het strafwetboek van 8 JUNI 1867
staat: ( tekstbijwerking tot 28-04-2017) (vette tekst van mij)
Art. 196. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen, <W 2003-01-23/42, art. 49, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.

Art. 197. In alle gevallen in deze afdeling vermeld, wordt hij die gebruik maakt van de valse akte of van het valse stuk, gestraft alsof hij de dader van de valsheid was.

PS Er zijn al personen veroordeeld omdat het puntje achter hun handtekening niet op een bepaald document stond.
Ik denk niet dat een cv of sollicitatiebrief een akte is.
Misschien een "akte van hoop"????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#64 , 29 mei 2017 14:57

Ik overdrijf niet betrokkene is daarvoor veroordeeld was in de jaren 70.
Voor een handtekening waar een puntje bij ontbrak? Die rechter zal mentaal niet volledig in orde geweest zijn, of we kennen het héle verhaal niet. Maar iemands handtekening moet bij mijn weten niet identiek zijn op ieder document waar deze geplaats wordt. Ik zou niet weten welke wet dit voorschrijft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#65 , 29 mei 2017 15:03

Maar iemands handtekening moet bij mijn weten niet identiek zijn op ieder document waar deze geplaats wordt. Ik zou niet weten welke wet dit voorschrijft.

Moet wel het zelfde handtekening zijn die op je pas staat, anders heeft het geen zin dat je handtekening op je pas staat, en iedereen zou u handtekening kunnen plaatsen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#66 , 29 mei 2017 15:13

Moet wel het zelfde handtekening zijn die op je pas staat, anders heeft het geen zin dat je handtekening op je pas staat, en iedereen zou u handtekening kunnen plaatsen.
Er zijn maar bijzonder weinig mensen die een handtekening kunnen reproduceren die IDENTIEK is aan die op de ID kaart, hoor. Probeer het zelf maar eens. Er zullen altijd kleine afwijkingen zijn. Een grapholoog zal echter wel kunnen bepalen of de persoon die de handtekening voor de ID kaart geleverd heeft, ook de persoon is die op een document de handtekening geplaats heeft. Maar het ontbreken van een puntje in een handtekening, maakt deze zeker niet ongeldig. Het zou anders wel héél makkelijk zijn om opzettelijk ongeldige handtekeningen te zetten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#67 , 29 mei 2017 15:19

Als de handtekening speciale punten bevat zal deze er moeten zijn, ooit een notaris gehad en zijn handtekening bevatte een paar puntjes.
Een grafoloog zie toch zeer snel als het van een andere persoon is hoor, heb ooit een cursus grafologie door genomen en gevolgt!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#68 , 29 mei 2017 15:44

Als de handtekening speciale punten bevat zal deze er moeten zijn, ooit een notaris gehad en zijn handtekening bevatte een paar puntjes.
Een grafoloog zie toch zeer snel als het van een andere persoon is hoor, heb ooit een cursus grafologie door genomen en gevolgt!
Maar als een grafoloog zal ook zien dat het WEL dezelfde persoon is, ook al ontbreken die paar puntjes. In dat geval is de handtekening perfect in orde, ondanks het feit dat er enkele puntjes onbreken.

BTW, Franciscus: als je me een privé bericht stuurt, wees dan zo beleefd om zelf ook privé-berichten te willen ontvangen. Het is nogal vervelend dat je me een bericht stuurt waar ik niet op kan reageren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38599

#69 , 29 mei 2017 15:46

Is geen akte maar wel een privaat geschrift.

bloop
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#70 , 06 jun 2017 17:21

het papier is getekend geweest en ik hoop dat het hierbij blijft. is ook iets wat nooit meer zal gebeuren. papieren zijn wel al 2 weken getekend maar heb wel nog steeds mijn c4 niet ontvangen. ook het verschuldigde loon is nog steeds niet gestort.
wil dat allemaal zo snel mogelijk achter de rug hebben en hopelijk zonder gevolgen.

Terug naar “Andere”