Remigratie: ziekenfonds, leefloon, adres etc

Kitenomad
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Remigratie: ziekenfonds, leefloon, adres etc

#1 , 14 mei 2017 19:38

Hallo,
Ik woon al sinds 2001 niet meer in België.
2001-2007 wonen en werken in Spanje
2007-2010 wonen en werken in UK
Sinds 2010 nog officieel wonend in UK maar in de praktijk op wereldreis zonder officieel werk.

Nu zou ik om familiale redenen graag terugkeren naar België. Heb al wat uren besteed aan online uitpluizen hoe dat allemaal kan, maar kan er toch niet helemaal aan uit.

Wonen:
Ik zou tijdelijk bij verschillende vrienden terecht kunnen. Kan ik een referentieadres bij mijn ouders bekomen? (Zij zijn daarmee akkoord!) Tot ik werk vind en genoeg gespaard heb om zelf iets te huren.

Ziekenkas:
Hoe kan ik hiermee weer in orde komen? Bij opnieuw inschrijven zal blijken dat ik al jarenlang geen bijdragen betaald heb (aangezien niet inwonend in België) Moet ik dan die ongelooflijk dure premies betalen?
http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost ... Q_fgO8aXqA
Eens ik terug begin te werken, ben ik dan onmiddelijk gedekt voor terugbetaling dokterskosten (ik ben niet ziek of zo, maar het zou toch een oplichting zijn te weten dat dit in orde is)

Alternatief:
Mijn domiciliering bij mijn ouders (zij zijn daar niet zo happy mee). Kan ik dan terug ten laste van mijn ouders, fiscaal (zij zijn beiden op pensioen) en ook voor de Mutualiteit? (ik ben >25) Kan ik dan nog een leefloon?

Andere dingen waar ik rekening mee zal moeten houden?
Alvast hartelijk bedankt voor enige tips!!

PS Ik heb dit bericht in andere forum categorien gerplaatst in de hoop wat meer reacties te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 14 mei 2017 19:49

"Ziekenkas:
Hoe kan ik hiermee weer in orde komen? Bij opnieuw inschrijven zal blijken dat ik al jarenlang geen bijdragen betaald heb (aangezien niet inwonend in België) Moet ik dan die ongelooflijk dure premies betalen?

ja, dat is de bijkomende kost van een wereldreis


http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost ... Q_fgO8aXqA
Eens ik terug begin te werken, ben ik dan onmiddelijk gedekt voor terugbetaling dokterskosten (ik ben niet ziek of zo, maar het zou toch een oplichting zijn te weten dat dit in orde is)"

"Alternatief:
Mijn domiciliering bij mijn ouders (zij zijn daar niet zo happy mee). Kan ik dan terug ten laste van mijn ouders, fiscaal (zij zijn beiden op pensioen) en ook voor de Mutualiteit? (ik ben >25) Kan ik dan nog een leefloon?"

Is domiciliefraude , is strafbaar en het helpt je bovendien geen stap verder

Kitenomad
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2017 22:30

Bedankt Jefke voor je reactie, al is het aleen maar kritiek en niet de help waar ik naar op zoek ben.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2017 06:58

Bedankt Jefke voor je reactie, al is het aleen maar kritiek en niet de help waar ik naar op zoek ben

.
Sorry maar er is niks om je te helpen, enkel het OCMW en dit is het.

Heb je ooit gewerkt in Belgie?

De wet van het ziekenfonds is onlangs veranderd, vroeger moest je 6 maanden gewerkt hebben, maar nu is dit één jaar
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 15 mei 2017 10:41

Vraag gewoon bij een mutualiteit onder welke voorwaarden je kan aansluiten.
In principe is iedere ingezetene in België verzekerbaar.
In sommige gevallen hangt daar een (groter) prijskaartje aan.

Indien je met anderen een "sociaal gezin" vormt kun je via het "gezinshoofd" gratis verzekerd worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 15 mei 2017 14:25

Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden, indien er geen recht op op gezinsbijslag voor die betrokken persoon zal dat niet lukken. Want men kan die persoon moeilijk als partner inschrijven, omdat er in Belgie maximum één partner per gezin als persoon ten laste mag ingeschreven worden, behalve kinderen van minder dan 25 jaar waar er recht is op kinderbijslag.

Verzekerbaar zal men wel zijn als men in belgie woont, maar als men niet wil betalen dan zal het niet lukken

Het fictief inschrijven van de domicilie bij een gezin is bovendien al domiciliefraude en zinloos

Terug naar “Andere”