ouderschapsverlof en wettelijk verlof combineren

PietjePuk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ouderschapsverlof en wettelijk verlof combineren

#1 , 13 mei 2017 11:54

Hallo,

Ik zou dit jaar graag 2maanden ouderschapsverlof opnemen tijdens de zomervakantie. Mijn voorkeur gaat naar 1/2-tijds ouderschapsverlof zoals aangegeven op http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t19#h2_3. Ik zou dit graag willen combineren met 1/2-tijds gewoon wettelijk verlof zodat ik dus 2maanden thuis kan zijn.

Ik heb reeds contact opgenomen met HR van mijn bedrijf maar ze hebben me deze combinatie afgeraden. Ik kreeg een ingewikkelde uitleg te horen over de Belgische wetgeving dat ik door deze combinatie van 50% ouderschapsverlof en 50% wettelijk verlof in een bepaald statuut verval. Ik zou dan dit jaar, op deze manier, 10dagen wettelijk verlof kwijtspelen die dan dit jaar in december worden uitbetaald.

Ze stelden andere alternatieven voor, zoals 2maanden volledig ouderschapsverlof of 1maand volledig ouderschapsverlof aangevuld met 1maand wettelijk verlof. Deze hebben helaas niet mijn voorkeur omdat ik tgv een firmawagen dan geen gebruik kan maken van mijn tankkaart tijdens de periode dat ik van het ouderschapsverlof kan genieten.

Mijn voorkeur gaat dus naar de 1/2 regeling in combinatie met 1/2 verlof.

Ik geloof eigenlijk niet veel van de uitleg die mij is gegeven, zeker omdat het blijkt dat als men een volledig ouderschapsverlof zou nemen gedurende de zomervakantie er dan dit jaar helemaal niets van je wettelijk verlof wordt afgenomen.

Klopt deze uitleg wel van HR? Kan u mij hierover wat meer informatie geven?

Alvast bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding