Woon-werkverkeer of Kilometervergoeding

Ipso Jure
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Woon-werkverkeer of Kilometervergoeding

#1 , 10 mei 2017 10:24

Beste forumleden,

ik zal de situatie even zo kort mogelijk proberen te beschrijven.
Mijn vriendin werkt ondertussen bijna 2 maand als Nanny in een 13u/week. Ze staat hebben haar ingeschreven als Bediende, pc 200000.
Ze is mobiele Nanny, dus ze helpt gezinnen over het ganse land die tijdelijk steun nodig hebben, en vertrekt ze zo van thuis uit direct naar daar. Zo stond ze de afgelopen maand in Zwevegem op 140km rijden van thuis. (280km per dag) Nu ik haar loonbrief bekeek zag ik dat ze hier maar 5,461€ voor krijgt per dag onder de noemer "Privé-vervoer Woon-werkverkeer". Terwijl ze bijna een halve tank benzine nodig heeft per dag... Dan nog de kilometers slijtage aan haar eigen privé voertuig. Dus dit leek me niet echt correct.
Als ik om meer info vroeg kreeg ik een volgende antwoord:
Je ziet voor 140km (voor Zwevegem) dat er een bedrag van 142 euro per maand tegenover staat.
Dit delen we door 26 dagen per maand (werkdagen in 6-dagenstelsel) en vermenigvuldigen we met het aantal gewerkte dagen waarop zij 140km reed.
We komen zo aan volgende formule: 142 euro/26 dagen (want zij werkt variabel) x 8 gewerkte dagen = 43,692 euro.
Is dit correct in jullie ogen? Valt dit niet eerder onder beroepsverplaatsing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 10 mei 2017 11:38

Lees eens dit: http://www.jobat.be/nl/artikels/kan-ik- ... -weigeren/
0,3412€ / km komt op een totaal van 95,536€ wat dus een klein beetje meer is dan de 5,461€ waar de werkgever het over heeft.

Volgens mij wordt deze verplaatsing behandeld als "woonwerkverkeer", en niet als een verplaatsing voor het werk met eigen middelen.
Ik meen me te herinneren dat bij ons verplaatsingen met eigen vervoer vergoed werden via een "onkostennota", die niet op de loonbrief te zien was, in tegenstelling tot het "gewone" woon-werk verkeer.
Wat staat in de arbeidsovereenkomst hierover ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Ipso Jure
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2017 14:45

Lees eens dit: http://www.jobat.be/nl/artikels/kan-ik- ... -weigeren/
0,3412€ / km komt op een totaal van 95,536€ wat dus een klein beetje meer is dan de 5,461€ waar de werkgever het over heeft.

Volgens mij wordt deze verplaatsing behandeld als "woonwerkverkeer", en niet als een verplaatsing voor het werk met eigen middelen.
Ik meen me te herinneren dat bij ons verplaatsingen met eigen vervoer vergoed werden via een "onkostennota", die niet op de loonbrief te zien was, in tegenstelling tot het "gewone" woon-werk verkeer.
Wat staat in de arbeidsovereenkomst hierover ?
Bedankt voor je antwoord.
Inderdaad ik had dezelfde berekening al eens gemaakt en kwam ook om dat bedrag uit. Ik heb zo wat het gevoel dat de werkgever zich er goedkoop vanaf wil maken.
Ik heb net de arbeidsovereenkomst nog eens twee keer doorgelezen en er staat totaal niet in over km vergoeding of onkosten betreffende tot verplaatsingen.
Hoe kunnen we dit best aanpakken naar haar baas toe?

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 10 mei 2017 15:07

wat staat er in de arbeidsovereenkomst over plaats van tewerkstelling ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Ipso Jure
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2017 15:53

wat staat er in de arbeidsovereenkomst over plaats van tewerkstelling ?
Er staat totaal niets in van plaats of adres van tewerkstelling. Het is echt een basic arbeidsovereenkomst voor bediende dat me te algemeen lijkt voor het beroep van Nanny.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 10 mei 2017 22:09

Ook eens lezen
https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... er-betalen

En best aansluiten bij een vakbond en deze ganse zaak eens laten berekenen.

Terug naar “Andere”