Ploegenarbeid

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Ploegenarbeid

#1 , 07 mei 2017 17:37

Hallo,

Ik had 2 vraagjes gesteld. Mijn vriend werkt in een drukkerij, PC130.

- Zij hebben normaal afwisselend vroeges en, lates. De arbeiders komen echter telkens pas op vrijdag rond 13u te weten met welke ploeg ze de volgende maandag moeten opkomen. Mag dit zo laat aangekondigd worden? Als het druk is, kan je plots met de nachtploeg gezet worden, als het rustiger is de dagploeg. Dus in principe weten ze maar 2/3 dagen op voorhand hun ploeg

- de nachtploeg start van zondag 22u op maandag. Mag dit? Zij krijgen een ploegentoeslag voor de nacht, maar moeten de 2 uren gepresteerd op zondag dan niet extra vergoed worden?

Groetjes,

An

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2017 19:07

Heeft niemand een ideetje? :-(

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2017 11:19

je kan eens in de sectoriele cao's gaan zoeken maar op het eerste gezicht is er geen toeslag voorzien voor weekendwerk, in onze sector is het de dag waarop je begint die telt voor heel de shift, zondagavond om 22u beginnen is dan een heel shift verloond als zondag.

voor het uurrooster zou dit normaal gezien in het arbeidsreglement moeten staan

http://www.werk.belgie.be/resultsCAO.as ... hQkJzh/cU=
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Avbogae
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2017 16:15

Al bedankt voor je antwoord! Dacht dat er sowieso altijd een zondagtoeslag was in een drukkerij, dom dat ik daar vanuit ging :-)
Verder kijk ik het arbeidsreglement even na (als ik dat vind, mijn vriend werkt er al 15 jaar).

Verder nog een nieuw vraagje: de arbeiders moeten verplicht werkkledij dragen (polo + broek + werkschoenen). Moet de werkgever dan niet voorzien in onderhoud (wassen) van deze kledij?

Grtjs An

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2017 16:26

Het onderhoud van werk kledij is niet overal van toepassing, zie de cao van pc130 als dit daar van toepassing is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”