Studentenjobs als Studentzelfstandige

aqwxszaqwxsz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Studentenjobs als Studentzelfstandige

#1 , 05 mei 2017 23:53

Na lang rondzoeken heb ik besloten om gebruik te maken van de nieuwe wet als Student-zelfstandige, en mij dus in te schrijven als zelfstandige (met btw-vrijstelling als kleine onderneming).
Mijn vraag is dan: hoe zit het met studentenjobs?
Ik vermoed dat deze tellen als een bediendecontract. En de regels rond bediendecontracten aannemen als zelfstandige zijn wat vaag.
Ik zou zelfstandige, of bediende, in bijberoep worden dan, maar ik heb ergens gelezen dat zelfstandige in bijberoep niet mogelijk is als student-zelfstandige.

Maw: kan ik mijn zelfstandige zaak waar ik maandelijks 200 euro uit haal, behouden. En dan bijvorobeeld ook in de zomervakantie een maand gaan werken in een café als bediende?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2017 08:14


Maw: kan ik mijn zelfstandige zaak waar ik maandelijks 200 euro uit haal, behouden. En dan bijvorobeeld ook in de zomervakantie een maand gaan werken in een café als bediende?
Ja. als deze je inschrijft als bediende en niet als vakantiejob, je zal hoogst waarschijnlijk niet meer toegelaten worden als vakantiejob omdat je een zelfstandige zijt die dus een gans jaar reeds werkt.

Ook dit bedrag word samengeteld met het bedrag van je zelfstandigheid waardoor je meer verdiend dan2749,6€ je wel sciale bijdragen zal moeten betalen.

art:5 § 2. Wanneer de student-zelfstandige beroepsinkomsten ontvangt die minstens gelijk zijn aan het bedrag van het inkomen bedoeld in artikel 12, § 1, tweede lid, voor het betreffende jaar, is hij bijdragen verschuldigd in toepassing van artikel 12, § 1.".

Art. 6. Artikel 13bis, § 2, van hetzelfde besluit, laatst gewijzigd bij de wet van 26 december 2015, wordt aangevuld met een 6°, luidende :
"6° wanneer het gaat om een student-zelfstandige bedoeld in artikel 5quater : bijdragen, berekend als volgt :
a) 20,50 pct. op een inkomen van 405,60 EUR tot en met het laatste kwartaal van het eerste kalenderjaar dat vier kwartalen onderwerping omvat;
b) 21,00 pct. op een inkomen van 405,60 EUR voor de volgende vier kwartalen onderwerping;
c) 21,00 pct. op een inkomen van 405,60 EUR voor elk van de volgende kalenderkwartalen onderwerping waarvoor er geen refertejaar is in de zin van artikel 11, § 3, eerste lid.".
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”