Onwettig afwezig

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

Onwettig afwezig

#1 , 04 mei 2017 10:23

Beste,

Men vriendin is enkele weken geleden ziek thuis gebleven, ze heeft het werk telefonisch verwittigd, en op hun vraag het ziektebewijs doorgemaild, dit alles voor 10u s' morgends. Op haar vraag of zo alles in orde is hebben ze bevestigend geantwoord (over telefoon) Nu beweert haar werkgever dat ze het origineel binnen de 48u had moeten bezorgen via de post (dit staat inderdaad zo in het arbeidscontract) en hebben ze haar onwettig afwezig opgezet voor haar week ziekte.

Kan dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 mei 2017 11:36

Ja. Mail is niet alleszaligsmakend. Dat men dat nu eens leert. En bpost moet ook leven.

Mijngebruikersnaam
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2017 11:40

tja snap ik wel dat mail niet zaligmakend is, maar desondanks vind ik toch dat de werkgever ook deels fout is door over telefoon aan te geven dat het met deze mail wel ok is. En dan achteraf toch met het arbeidsreglement komen zwaaien.

In ieder geval, lesje geleerd, nu effe niets meer kopen in die winkel bij wijze van stil protest ;-)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mei 2017 11:40

Héél erg kleingeestig van de werkgever, maar het arbeidscontract moet nageleefd worden. Tenzij je keihard kan bewijzen dat de werkgever een uitzondering toegestaan heeft en dat het doorsturen van het ziektebriefje per mail volstond, en het later kon binnengebracht worden. In dat geval zou je er een zaak van kunnen maken (waarbij de kans op succes ook nog niet 100% is).

Wat me wel niet helemaal duidelijk is: heeft de werkgever het origineel ooit ontvangen? Of heeft uw vriendin enkel een scan via mail doorgestuurd, zonder het origineel daarna nog na te sturen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 04 mei 2017 12:28

“Art.31.§ 1. De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst. § 2. De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid. Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, en of de werknemer zich met het oog op de controle al dan niet naar een andere plaats mag begeven. Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek, tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement is bepaald...§ 3/1. De werknemer die : - in strijd met paragraaf 2, eerste lid, behoudens overmacht, nalaat zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid of; - in strijd met paragraaf 2, derde lid, nalaat om het geneeskundig getuigschrift binnen de voorgeschreven termijn voor te leggen of; - in strijd met paragraaf 3, behoudens wettige reden, zich aan de controle onttrekt, kan het recht worden ontzegd op het in de artikelen 52, 70, 71 en 112 bedoelde loon voor de dagen van ongeschiktheid die de dag van deze verwittiging, voorlegging of controle voorafgaan...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Collectieve arbeidsovereenkomst of arbeidsreglement kunnen de wet niet wijzigen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”