Halftijds werken en 2 uur onbetaalde pauze kan dat?

Get_Right
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Halftijds werken en 2 uur onbetaalde pauze kan dat?

#1 , 25 apr 2017 09:27

Hallo iedereen,

Mijn vrouw is vorig jaar omver gereden toen ze naar huis kwam van haar werk. (woon-werkongeval)
Ze werkt sinds 2 maanden 3,5 uur per dag. (50% van wat ze normaal presteert)

Ze heeft een arbeiderscontract en werkt in een schoonheidssalon, haar bazin laat haar van 10.00h tot 11.30h werken.
Daarna moet ze tot 13.30h soms 14.00h wachten tot ze haar volgende 2 uur mag presteren.

Ze wordt dus verplicht om 2 uur onbetaalde pauze te nemen.
Ik vroeg me af of dit eigenlijk wel kan? Contractueel gezien hebben ze 1 uur middagpauze en geen pauzes tussendoor.

Groetjes,
Dave.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 26 apr 2017 21:22

Voor zover ik weet, is er een minimum aan pauze die de werkgever moet geven, maar spreekt men niet over een maximum.

Mijn echtgenote heeft vandaag ook pauze gehad van 11u30 tot 16u30 bijvoorbeeld...

Je kunt die 2 uur dus gebruiken om iets anders te doen, al geef ik toe dat dit niet lang is (te lang om te eten, te kort om effectief iets te doen).

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2017 22:56

Art. 21 Arbeidswet:
De duur van elke werkperiode mag niet korter zijn dan drie uren. Deze duur kan gewijzigd worden door de Koning of door een CAO [...].
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2017 03:19

Mensen die met de tram rijden komen dat ook tegen, hun diensten in twee maal doen met een tussen pauze van 6 a 7 uur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Get_Right
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2017 15:39

Bedankt voor de reacties.

@denlowie, dit staat dan wel zo in hun contract of niet? Mijn echtgenote werkt al 5 jaar in dat salon, nooit is dat zo geweest en het is ook enkel bij haar dat het gebeurd.

@Blaatpraat Maar is dat dan permanent bij je echtgenote? Of is het zoals in het geval van mijn echtgenote "ineens" elke dag 2 uur pauze meer die ze de afgelopen 5 jaar nooit heeft gehad.

@Bart Vissers, bedankt ik ga artikel 21 eens rustig doornemen. :)

Groetjes,
Dave.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mei 2017 16:14

Ik denk dat men met art:21 bedoelt periode per dag, zoals bij de diensten cheques.

Je valt onder de PC 314
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mei 2017 14:37



@Bart Vissers, bedankt ik ga artikel 21 eens rustig doornemen. :)
deeltijdsen kunnen hiervan afwijken, voor de sectoriele regelgeving http://www.meta.fgov.be/resultsCAO.aspx en vul het nummer het pc in

als ik het mij goed voor heb mag een pauze bij deeltijdsen niet langer dan 2uur duren, dus dit zal wel in orde zijn
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”