Ouderschapsverlof bijvoegsel arbeidscontract

Fbz
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof bijvoegsel arbeidscontract

#1 , 13 apr 2017 07:36

Vanaf 1 mei,in 3 weken, vangt mijn ouderschapsverlof aan. Mijn werkgever heeft dat op 16.02 goedgekeurd. Nu begint hij te vrezen voor de continuiteit op kantoor. Hij wil mij een bijvoegsel doen tekenen wkaarin staat dat ik een vooraf bepaald aantal dagen toch op kantoor moet zijn, ook al is mijn collega ziek is. Hoewel mij ouderschapsverlof vast ligt. Ik zou wel een dag kunnen wisselen mits zijn goedkeuring. Ben ik verplicht die bijlage te tekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 13 apr 2017 09:35

dat ben je niet verplicht. Ik vraag me overigens af of dit wettelijk wel kan zo'n "toch komen werken "bijvoegsel bij een ouderschapsverlof. In feite vraagt hij met dat bijvoegsel gewoon jouw akkoord om tijdens je ouderschapsverlof toch inzetbaar te zijn. Hoe zit dat dan met de verzekering? Je werkt niet en toch moet je werken. En hoe zit dat met vakantiegeld en 13e maand op basis van deze wél gewerkte dagen tijdens het ouderschapsverlof. Bovendien betaalt de RVA je een vervangingsinkomen voor dat verlof. Deze kan je schorsen als je betrapt wordt. Je werkgever stelt in feite iets onwettigs voor. Hij heeft toch de mogelijkheid om tijdens een tijdelijke afwezigheid van een werknemer een interim in te zetten. Hij betaalt je overigens voor dat ouderschapsverlof ook géén loon uit. Meldt hem beleefd dat je contact opneemt met de RVA en de FOD Arbeid en werkgelenheid om te vragen of dit soort afspraken wel màg. Je werkgever zal snel terugkrabbelen....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2017 14:58

Ik sluit me aan bij eylis. Dit is wel een héél vreemde vraag van de werkgever, en volgens mij kan dit ook zomaar niet. Inderdaad een goed idee om de werkgever te vragen of hij zeker is of dit wel kan en mag en of dit geen gevolgen heeft voor zowel hem, als voor u (uitkering)? Vraag uw baas of hij wel zeker is van die vraag, en meld hem dat, indien hij wenst dat je dit tekent, je eerst zelf toch ook even zal navraag doen bij de RVA om te zien of je hier geen problemen mee kan krijgen. Zoals eylis zegt, zou uw werkgever in dat geval wel eens kunnen besluiten dat bijvoegsel toch maar zo te laten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Fbz
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2017 12:13

Ben vandaag bij RVA geweest. D+r zeggen ze me dat het bijvoegsel voor hen niet nodig is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2017 09:31

Ben vandaag bij RVA geweest. D+r zeggen ze me dat het bijvoegsel voor hen niet nodig is.
Nodig is het zeker niet. Maar MAG zo'n bijvoegsel uberhaupt wel. Dat is de vraag. Volgens mij mag dit niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#6 , 18 apr 2017 10:47

waarmee de RVA eigenlijk zegt: kijk, we moeten en we willen het niet wéten als je werkgever je zoiets zou verplichten. Wat wel een beetje klopt: zij sanctioneren wél een steungerechtigde als ie toch werkt terwijl hij/zij in ouderschapsverlof is. Maar de werkgever zou niet beboet worden omdat dat eigenlijk hun bevoegdheid niet is. De FOD Arbeid daarentegen, die zou wél de werkgever aan de tand voelen.

Fellow
Berichten: 95

#7 , 19 apr 2017 10:37

Voor de RVA maakt een wijziging van 'vrije' dag niet uit, qua bijlage aan de arbeidsovereenkomst.
Zij zullen in principe enkel nagaan indien jouw arbeidsduur verminderd werd. Je ontvangt immers een uitkering om uw arbeidsduur te verminderen. Men aanvaardt niet dat men evenveel zou werken én toch de uitkering zou krijgen.

Wat wel is : aangezien je deeltijds tewerkgesteld zal zijn gedurende de periode van ouderschapsverlof, zijn hieraan regels verbonden. Je had immers een bijlage aan de arbeidsovereenkomst met de nieuwe arbeidsduur. Indien je uitzonderlijk een andere dag zal werken, dient het afwijkingsregister ingevuld te worden. Je bent bijvoorbeeld elke woensdag thuis. In week X kom je woensdag werken, maar ben je maandag thuis. Dit dient genoteerd te worden in een afwijkingsregister. Je hoeft hier geen bijlage aan de arbeidsovereenkomst op te stellen.

Ik zou niet aanraden die bijlage te ondertekenen, maar eventueel wel meedelen aan jouw werkgever dat je uitzonderlijk wel een aantal dagen wilt wisselen, indien dit voor u uitkomt.

Immers, bij aanvraag van het ouderschapsverlof zijn jullie een regeling moeten overeenkomen. Deze werd door de werkgever goedgekeurd. Ik zie niet in waarom deze gewijzigd moet worden. Als blijk van 'flexibliteit' (wat zeker niet verplicht is), kan je wel af en toe tegemoetkomen op voorwaarde dat je een andere dag in de week kan thuisblijven..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2017 11:12

Wat me niet duidelijk is: wat wil de werkgever eigenlijk? Dat de topic starter in sommige gevallen een dag meer komt werken (die dan ook betaald wordt), of enkel dat de topic starter in sommige gevallen bereid is de dag van de het ouderschapsverlof op te nemen op een andere dag diezelfde week? Dit laatste lijkt me veel minder een probleem dan het eerste. Toen ik zelf ouderschapsverlof nam (één dag in de week), heb ik hier en daar die dag ook wel eens gewisseld naar een andere dag in de week, indien dit nodig was om bij bepaald vergaderingen aanwezig te kunnen zijn. Hiervoor heb ik helemaal geen bijlage moeten tekenen. Onze HR dienst heeft op die momenten gewoon de dagen ouderschapsverlof verschoven in het afwezigheidsregister, zodat verzekeringsgewijs alls in orde was. Meer was het niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fbz
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2017 20:06

Hallo, bedankt al voor jullie antwoorden en suggesties. De calvarietocht, ja dat lijkt het, duurt verder; Deze ochtend werd mij gevraagd naar de status van mijn handtekening. Ik kreeg te horen dat ik tegen vrijdag MOET tekenen of de werkgever zet mijn hele dag verplicht om in 2 halve dagen. Toen begon ik te koken en er vielen wat woorden, (kleine kinderen weet je). In de namiddag kreeg ik een "aanmaning" met een serieuze verwittiging ivm mijn ontoelaatbaar gedrag. In dat "opstel" staan zelfs dingen die ik dus nooit gezegd hebt, soit. Nadien kreeg ik nog een brief met daarin de stelling dat het ouderschapsverlof wel goedgekeurd wordt maar met volgende stelleing: (sorry voor de hoofdletters)

DE CONCRETE INVULLING VAN OPNAME VAN OUDERSCHAPSVERLOF MOET WEL HET VOORWERP UITMAKEN VAN EEN WEDERZIJDSE DIALOOG EN REKENING GEHOUDEN MET DE WERKING VAN DE ONDERNEMING EN DE VERZEKERING VAN DE CONTINUITEIT VAN HAAR SERVICE EN ARBEIDSORGANISATIE.
ZOALS U WEET WORDT DE INTERNE EN EXTERNE DIENSTVERLENING NAAR KLANTEN TOE ENKEL DOOR U EN UW COLLEGA VERZORGD. HET GEVOLG IS DAT UW AFWEZIGHEID VAN 1 VOLLE DAG DEZE DIENSTVERLENING AL TE STERK IN HET GEDRANG BRENGT, HETGEEN NIET HOUDBAAR IS. DIT IS VOORAL PROBLEMATISCH OP DAGEN VAN DE FACTURATIE, ALS DIE OP EEN VRIJDAG VALT, ALSOOK DE DAGEN DAT ZIJ VERLOF WENST TE NEMEN OF ZIEK IS.

Verder schrijft hij dat zij de vrijdag willen reserveren, als ik mij flexibel opstel. Dat laatste heb ik al verschillende keren mondeling toegezegd, maar nu wil hij dat per sé op papier.

Afsluiten doet hij met: MOCHT U NIET INSTEMMEN, DAN ZULLEN WIJ SPIJTIG GENOEG VERPLICHT ZIJN OM UW OUDERSCHAPSVERLOF OP 2 HALVE DAGEN PER WEEK TE VOORZIEN....

Persoonlijk vind ik dus dit écht druk zetten....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 apr 2017 10:02

Ik vermoed niet dat uw werkgever u kan verplichten uw ouderschapsverlof in halve dagen op te nemen (maar ben niet 100% zeker). Hij kan wel uw aanvraag niet goedkeuren (als jullie er samen niet uitkomen). Concreet betekent dit dat de ingang van het ouderschapsverlof uitgesteld wordt met 3 maanden. Na deze 3 maanden is uw werkgever wel verplicht om dit ouderschapsverlof toe te staan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fellow
Berichten: 95

#11 , 27 apr 2017 18:13

1/ Volledige dag, halve dag of ander stelsel?

Bij ouderschapsverlof is men vrij om de opname te bepalen. Bij tijdskrediet 1/5de daarentegen kan het enkel in halve of volledige dagen.

2/ Organisatie opdringen?

Artikel 8 van de NAR CAO 64 :

Binnen een maand na die schriftelijke kennisgeving worden de werkgever en de werknemer het eens over de voorgestelde wijze van uitoefening van het recht op ouderschapsverlof.
Wanneer dit niet het geval is, gaat het ouderschapsverlof in op de datum die in de schriftelijke kennisgeving is bepaald en wordt de arbeidsovereenkomst volledig geschorst voor een periode van 4 maanden.


De werkgever kan u niet dwingen ouderschapsverlof te nemen op een dag of in een vorm die jij niet wenst.
Dit moet overeengekomen worden binnen één maand na kennisgeving.
Indien geen overeenkomst, is er een volledige schorsing.

DJSirMatthew
Berichten: 111

#12 , 04 okt 2017 09:46

Even hierop terugkomend, als ik Fellow zijn bericht goed interpreteer, dan kan het gebeuren dat men 4/5e ouderschapsverlof aanvraagt, men er niet uitkomt en dan wordt dat automatisch een schorsing van 4 maanden? Lijkt me beetje vreemd? Wat als je 4 maand 4/5e aangevraagd hebt (equivalent van 1 maand voltijds) dan kan je toch niet verplicht worden om 4 maanden geschorst te worden?

Daarnaast merk ik op dat in de OP staat dat de werkgever de aanvraag goedgekeurd heeft op 16/02. In de aanvraag staat normaliter de modaliteiten van het ouderschapsverlof, incl. welke dag (of halve dagen) er in de week opgenomen worden. Eenmaal goedgekeurd, ligt dit toch vast?

Terug naar “Andere”