Pesterijen en gedwongen van ploegen naar dagdienst

Aires
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pesterijen en gedwongen van ploegen naar dagdienst

#1 , 02 apr 2017 22:12

Hi, ik werk al een paar jaar in 2 ploegen en wordt al geruime tijd gepest omdat ik in tegenstelling tot mijn collega's, gewoon mijn werk correct wil doen terwijl zij dik profiteren van het feit dat 's avonds vanaf een bepaald uur geen leidinggevenden en dus ook geen controle meer aanwezig is. En met dik profiteren bedoel ik DIK profiteren.
Ik sta er echter alleen voor wat het betalen van alle rekeningen betreft en kan het me daarom ook niet veroorloven om met hen mee te doen, uit vrees ooit betrapt en mogelijk ontslagen te worden of opslag mis te lopen.
Omdat ik de situatie grondig beu ben, ben ik naar de vertrouwenspersoon gestapt. Bij het eerste opvolgingsgesprek kreeg ik het hartverwarmende nieuws dat er na mijn eerste gesprek, nog mensen van op de werkvloer anoniem contact met de vertrouwenspersoon opgenomen en mijn verhaal bevestigd hebben.
De werkgever was volgens de vertrouwenspersoon behoorlijk geschrokken van het gedrag van de pesters en wil ook iets aan de situatie doen. Maar toen ik een eerste keer met de verantwoordelijke leidinggevende samen zat, vroeg die me of ik het zag zitten om al dan niet tijdelijk naar dagdienst over te schakelen en te kijken of dat hielp.
Dagdienst heeft helaas een paar nadelen voor me omdat ik alles zelf en in mijn eentje moet regelen en betalen. Als ik nu ergens tussen 9 en 17 uur moet zijn dan hoef ik hier dankzij de ploegendienst geen verlof voor op te offeren. In dagdienst zou dit niet kunnen. Bovendien kan ik de ploegenpremie niet missen.
Ik heb inmiddels een ander onderwerp op het forum gevonden onder de titel: ploegenwerk naar dagdienst omzetten, waar ik uit opmaak dat als ik weiger om naar dagdienst te gaan en de werkgever zet toch door, dit kan resulteren in ontslag. En dat als ik naar dagdienst ga, de ploegenpremie op mijn rug kan schrijven.
Ik ben een eind in de 50 en jobs waar ik voor in aanmerking kom vallen niet onder de noemer knelpuntberoepen waardoor ik ontslag dus kan missen als koude pap. Bijkomend probleem: één van de pesters is vakbondsafgevaardigde voor de vakbond waar ikzelf bij aangesloten ben.
'k Ben er dus niet gerust in hoe dit af gaat lopen en heb op het moment het gevoel dat men dit wil oplossen op een manier die alles behalve in mijn voordeel is.

Ik ben er begonnen in dagdienst. Toen ik naar ploegenwerk overstapte heb ik een bijlage contract gekregen waarin volgende zaken duidelijk vermeld staan: functie, locatie binnen het bedrijf, 2 ploegensysteem en de uren waarop met de vroege en de late gewerkt wordt.

Kan iemand me misschien een tip geven om dit goed af te laten lopen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding