Récht op tijdskrediet (opleiding) met uitkering?

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Récht op tijdskrediet (opleiding) met uitkering?

#1 , 01 apr 2017 14:09

Ik wil graag een bijkomende opleiding genieten en ben daar een praktisch plan voor aan het opstellen. Momenteel werk ik als consultant in een expertisebureau. Ik ontdekte recent het concept tijdskrediet met motief opleiding. Mijn vraag; Mag ik in mijn geval het tijdskrediet én de uitkering die daarbij hoort beschouwen als een recht? Of is dit eerder een gunst die geval per geval al dan niet verleend wordt? Met andere woorden; Mag ik bij het plannen van mijn opleiding rekenen op een uitkering, of kan ik dat beter niet doen?

De voorwaarden zijn volgens mij als volgt:
  • Je dient minstens 2j anciënniteit te hebben bij een onderneming in de privésector die meer dan tien werknemers telt
  • Je activiteit moet een officieel erkende opleiding zijn van meer dan 27 studiepunten
  • De maximumduur van het tijdskrediet en bijkomende uitkeringen is 36 maanden
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2017 15:18

Heb je werknemersstatuut?
Er is ook een beperking op niveau van het bedrijf (maximum aantal dat de werkgever gelijktijdig moet toelaten).
Alsook voor voltijds of 1/2 tijdskrediet de vereiste van CAO.
Vollediger info vind je op http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e62#h2_1
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2017 22:02

Heb je werknemersstatuut?
Er is ook een beperking op niveau van het bedrijf (maximum aantal dat de werkgever gelijktijdig moet toelaten).
Alsook voor voltijds of 1/2 tijdskrediet de vereiste van CAO.
Vollediger info vind je op http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/e62#h2_1
Ik heb inderdaad het statuut van bediende. Er is voor de sector waarin ik werk ook een CAO afgesloten. Het lijkt me misschien wel een goed idee dit plan door te nemen met de HR-verantwoordelijke van mijn bedrijf? Die kan me daar vast bij helpen. Die kan me eventueel ook een plekje garanderen ivm met het maximum aantal werknemers dat tijdskrediet aan mag vragen.

Ik weet wel niet goed hoe ze daarop zouden reageren omdat dat wil zeggen dat ik binnen 2j weg ben bij hen. Uiteraard; Eerlijkheid duurt het langst!

Reclame

Terug naar “Andere”