Havenarbeider/ouderschapsverlof

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

Havenarbeider/ouderschapsverlof

#1 , 24 mar 2017 15:48

Ik werk in de haven van Zeebrugge als havenarbeider .Ik werk onder het stelsel "wet major".
Ik werk nu ongeveer een 20 jaar voor hetzelfde bedrijf ,ik sta daar op een "timetabel"
Ik heb daar nog nooit enige problemen gehad.
Nu vraag ik aan iemand,de persoon die verantwoordelijk is voor de verloningen ,vakanties en dergelijke,voor mijn ouderschapsverlof in te vullen.
Echter weigert hij deze in te vullen.Hij is volgens mij verplicht deze positief/negatief in te vullen.Echter na mijn derde bezoek "dreigde" hij voor mij aan de deur te zetten.Volgens zijn "beredenering"ben ik verplicht om weekends te werken.Wat natuurlijk zo niet is.
Mijn vraag,hoewel ik onder het stelsel wet major ben (dagarbeider!)Kan hij mij na 20 jaar dienst zomaar ,onder geen reden,mij aan de deur zetten?
Als hij dit toch doet,kan ik hem dan gerechterlijk aangaan voor bvb pesterijen of dergelijke,of voor het niet volgen van de wet,nl het verplicht invullen van een ouderschapsverlof?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mar 2017 17:55

Ik werk in de haven van Zeebrugge als havenarbeider .Ik werk onder het stelsel "wet major".
Ik werk nu ongeveer een 20 jaar voor hetzelfde bedrijf ,ik sta daar op een "timetabel"
Ik heb daar nog nooit enige problemen gehad.
Nu vraag ik aan iemand,de persoon die verantwoordelijk is voor de verloningen ,vakanties en dergelijke,voor mijn ouderschapsverlof in te vullen.
Echter weigert hij deze in te vullen.Hij is volgens mij verplicht deze positief/negatief in te vullen.Echter na mijn derde bezoek "dreigde" hij voor mij aan de deur te zetten.Volgens zijn "beredenering"ben ik verplicht om weekends te werken.Wat natuurlijk zo niet is.
Mijn vraag,hoewel ik onder het stelsel wet major ben (dagarbeider!)Kan hij mij na 20 jaar dienst zomaar ,onder geen reden,mij aan de deur zetten?
Als hij dit toch doet,kan ik hem dan gerechterlijk aangaan voor bvb pesterijen of dergelijke,of voor het niet volgen van de wet,nl het verplicht invullen van een ouderschapsverlof?
het stelsel wet mayor, wa is da nu weer voor nen uitleg, de wet mayor is enkel dat havenarbeid door erkende havenarbeiders moet gebeuren,
als wat zijde erkend en wat hebt ge getekend bij die firma waar ge al 20 jaar voor werkt?

van zeebrugge ben ik wel ni direct op de hoogte, maar normaal moet je als losse havenarbeider ouderschapsverlof via uw vakbond aanvragen en moet dit op de administratieve commissie worden goedgekeurd. de persoon op de loondienst kan dit niet goedkeuren.

als losse havenarbeider ben je in het weekend niet verplicht om in het weekend te werken, heb je bij die firma iets getekend kan je wel verplicht zijn om een aantal weekends te werken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Andere”