toegang tot trappenhuis

leosij
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

toegang tot trappenhuis

#1 , 21 mar 2017 11:57

Beste,

In het gebouw waar ik ben komen te werken zijn er enkel nooduitgangen via het trappenhuis. In de praktijk kan ik enkel met de lift naar boven. omdat er een ander bedrijf op de gelijkvloers gevestigd is. Via de garage is er wel een mogelijk vanaf -2 (dus niet via -1). Welke rechten hebben wij als bedrijf? Moet het bedrijf op de gelijkvloers de toegang openhouden voor iedereen. Sommige medewerkers of klanten hebben misschien angst voor de lift?

Graag verwijs ik onze kantoorburen naar wetgeving dat wij ook via de hoofdingang toegang hebben tot het trappenhuis.

Dank u,
Leonie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 21 mar 2017 20:28

Bij brand mag men de lift bij mijn weten niet gebruiken.
Hoe kan een trappenhuis afgesloten zijn?
Gebruikt als opslagplaats?
Uw vakbond eens laten komen kijken?
Ook de brandweer ... dat kan dan direct uitdraaien op onmiddellijke ontruiming. Dit wegens blokkeren van de vluchtwegen.

leosij
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mar 2017 11:38

We kunnen via de trappen wel naar buiten in geval van nood. Die uitgangen komen via een nooduitgang+deur op straat uit. We kunnen echter niet via die weg op een normale dag/manier naar binnen. Er is dus geen issue qua nood, maar wel wat betreft het dagelijks gebruik. Bij welke instantie/organisatie kan ik vragen om advies.....ik zou denken dat we ook zonder nood/brand recht hebben om met de trap te kunnen gaan.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 22 mar 2017 22:26

Wat staat in de basisakte van het gebouw en in de huurcontracten van de firma's?

leosij
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mar 2017 09:39

Bedankt voor die tips...Van de beheerder begrijp ik dat we dat recht niet hebben, maar als iemand claustrofobisch is moet er wel iets geregeld worden. Wat dat precies is zou hij nog navragen, we hebben nl zo'n collega en die neemt dus de trap vanaf -2 maar die is weinig op kantoor.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 29 mar 2017 10:38

ik geloof dat een bedrijf ten allen tijde vrij bereikbaar moet kunnen zijn (met de trap). Werknemers kunnen nooit verplicht worden de lift te moeten gebruiken. Kijk het ARAB er eens op na.

Terug naar “Andere”