moedwillig te laat indienen gemaakte vervoerskosten door school

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

moedwillig te laat indienen gemaakte vervoerskosten door school

#1 , 08 mar 2017 17:49

Ik werk als leerkracht in het secundair onderwijs. In november had ik een korte opdracht die normaal gezien liep tot aan de krokusvakantie. Na een aanvaring met de onderdirecteur van de school, heeft men mijn contract beëindigd een dag voor de Kerstvakantie. Die laatste dag heb ik vervolgens alle bewijzen van gemaakte vervoerskosten afgegeven en een bijhorend formulier voor dit bedrag ondertekend en afgegeven. In februari merkte ik dat dit nog steeds niet terugbetaald was en nam contact op met de school. Het secretariaat kon mij niet vertellen waarom dit niet reeds doorgestuurd was maar ging het nakijken. De volgende dag word ik teruggebeld door de onderdirecteur die mij vertelt dat hij dit persoonlijk heeft tegengehouden en voegt hij er ondertussen ook nog wat beledigingen aan toe.
De school moet normaal gezien vóór 28 februari hiervoor een schuldvordering doorsturen naar het ministerie van onderwijs en vorming.Aangezien ik tot vandaag nog niets heb mogen ontvangen, ga ik er vanuit dat dit gewoon niet gedaan is. Kan ik iets ondernemen tegen deze overduidelijk moedwillige nalatigheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2017 18:52

Betwist hij of kan hij betwisten dat je dit tijdig ingediend hebt?
Indien niet: zijn deze kosten rechtmatig en verantwoordbaar?

Want indien ja, dat is de verdere afhandeling de verantwoordelijkheid van de school.
Je kan schriftelijk de vraag stellen en - bij geen of negatief gevolg - een aangetekende ingebrekestelling sturen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 08 mar 2017 19:24

Betwist hij of kan hij betwisten dat je dit tijdig ingediend hebt?
Indien niet: zijn deze kosten rechtmatig en verantwoordbaar?

Want indien ja, dat is de verdere afhandeling de verantwoordelijkheid van de school.
Je kan schriftelijk de vraag stellen en - bij geen of negatief gevolg - een aangetekende ingebrekestelling sturen.
Het gaat over het terugbetalen volgens een normale standaardprocedure die geldt voor elke leerkracht op een school die gebruik maakt van het openbaar vervoer. Ik neem dus aan dat het rechtmatig en verantwoordbaar is ja.
Originele vervoersbewijzen worden verder standaard afgegeven aan het schoolsecretariaat samen met een ondertekend formulier waarop het bedrag aan gemaakte vervoerskosten duidelijk op vermeld staat alsook de datum. Dit wordt nooit in tweevoud opgemaakt dus moest de school ontkennen dit ooit ontvangen te hebben, kan ik natuurlijk geen kopietje bovenhalen. Doch, dit moet wel ergens in een dossier staan vermeld aangezien het secretariaat kon nakijken dat het inderdaad nog niet betaald was.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 mar 2017 20:06

Waarom heb je geen fotokopie gemaakt van dat document, en hierop voor ontvangst laten tekenen door het secretariaat?
Heb dat bijna 30 jaar lang, maandelijks gedaan met mijn onkostenvergoedingen bij mijn werkgever.

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 08 mar 2017 20:40

Waarom heb je geen fotokopie gemaakt van dat document, en hierop voor ontvangst laten tekenen door het secretariaat?
Heb dat bijna 30 jaar lang, maandelijks gedaan met mijn onkostenvergoedingen bij mijn werkgever.
Ik heb nog nooit ook maar één iemand dit zien doen in het onderwijs dus echt gangbaar is het niet denk ik in onze sector. Onkostvergoedingen wordt normaal gezien gewoon geregeld door het secretariaat die zich normaal ook niet zal mengen in discussies tussen personeelsleden en directie... Je kan het naïef noemen maar zal niet veel veranderen aan de zaak.

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 08 mar 2017 20:52

Betwist hij of kan hij betwisten dat je dit tijdig ingediend hebt?
In het laatste contact met de directie via de telefoon, maakte hij mij duidelijk dat hij het persoonlijk heeft tegengehouden. Hij betwistte toen dus duidelijk niet dat ik het tijdig heb ingediend. Wat niet wil zeggen dat hij dat niet alsnog kan doen. Nu, iedereen op het secretariaat daar alsook de medewerkster van de personeelsadministratie alsook sommige ex-collega's, weten dat ik dit heb ingediend op mijn laatste dag. Het formulier is zelfs verzonden naar de administratie via Smartschool. Daar kan ik natuurlijk niet meer op maar zoiets kan wel opnieuw geactiveerd worden.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 08 mar 2017 21:06

Hebt u het gesprek opgenomen? dat mag gezien u er ook aan deelneemt.
Gezien de school het bewijs heeft en er getuigen zijn .. Zorgt dat u ook van die getuigen iets op band maar beter iets op papier hebt. Misschien wil het secretariaat wel een copie van formulier 'smartschool' bezorgen.
Misschien eerst nog eens met de onderdirecteur bellen en opnemen ...in het gesprek zegt u dat u de school in gebreke zal stellen als het niet binnen X dagen door de school schriftelijk bevestigd wordt.
Dan vraagt u doorverbonden te worden met de directeur.
Daarna stuurt u uw AS waarin u ook melding maakt van 'diverse getuigen'.

Wat doet uw vakbond?

Ronii
Topic Starter
Berichten: 29

#8 , 08 mar 2017 21:56

Hebt u het gesprek opgenomen? dat mag gezien u er ook aan deelneemt.
Gezien de school het bewijs heeft en er getuigen zijn .. Zorgt dat u ook van die getuigen iets op band maar beter iets op papier hebt. Misschien wil het secretariaat wel een copie van formulier 'smartschool' bezorgen.
Misschien eerst nog eens met de onderdirecteur bellen en opnemen ...in het gesprek zegt u dat u de school in gebreke zal stellen als het niet binnen X dagen door de school schriftelijk bevestigd wordt.
Dan vraagt u doorverbonden te worden met de directeur.
Daarna stuurt u uw AS waarin u ook melding maakt van 'diverse getuigen'.

Wat doet uw vakbond?
Bellen en het gesprek opnemen lijkt me alvast een goed idee vooraleer ik een aangetekende brief stuur. Zodanig dat ze hier niet op kunnen anticiperen en schriftelijk gaan ontkennen ooit dit formulier van mij te hebben ontvangen. En, ik ben vooralsnog niet aangesloten bij een vakbond.

Terug naar “Andere”