betaalt werkgever overnachting?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

betaalt werkgever overnachting?

#1 , 22 feb 2017 13:08

Een werknemer uit de Antwerpse Kempen wordt door zijn werkgever voor drie dagen naar een bedrijf in Brugge gestuurd. De afstand bedraagt 120 km.
De reistijd bedraagt ruim meer dan twee uur wegens ochtend- en avondspits. Dus een totale reistijd van bijna vijf uren.
Heeft die werknemer recht op door werkgever betaalde overnachting in Brugge?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 feb 2017 14:52

nee. Maar afhankelijk van zijn arbeidsovereenkomst kan hij dit ook gewoon weigeren. En dan kan het onderhandelen beginnen over hoeveel de werkgever wil bijdragen in het wegwerken van de last voor de werknemer.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 22 feb 2017 17:34

Vanaf welke afstand moet een werkgever voor overnachting zorgen of een vergoeding ervoor betalen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 22 feb 2017 18:14

Zie antwoord van JPV. Indien dit een reguliere opdracht is volgens zijn arbeidsovereenkomst, heeft hij geen recht op een vergoeding. En als overnachten op verplaatsing de regel is, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk opgenomen zijn in het arbeidsreglement.
Is dit 1x dat dit voorkomt op vraag van de werkgever, dan moet de werkgever de extra prestatie van die de werknemer vergoeden, of terug geven in verlof. Is de prestatie van die aard dat terug keren tijdens de opdracht niet mogelijk is, dan moet de werkgever instaan voor een oplossing.

Ik ken meerdere arbeiders in de bouw die moeten gaan werken aan de andere kant van het land en telkens terug keren.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 22 feb 2017 18:24

Dus er is geen Belgische wetgeving die bepaalt vanaf welke afstand overnachtingskosten moeten worden terugbetaald?
Brugge kan vanuit de woonplaats van deze werknemer (waar tevens zijn normale werkplaats is) in de ochtend niet tijdig worden bereikt
met het openbare vervoer (dit in tegenstelling tot sommige bouwvakkers die met vervoer van hun baas naar hun afgelegen werkplek gaan). Daarom is hij genoodzaakt om op hotel te verblijven in Brugge en dat op eigen kosten.....

Maandelijks wordt deze werknemer voor drie of vier dagen naar Brugge gestuurd om daar te werken.
Hieromtrent staat niets in zijn contract.

Wat zegt de sociale wetgeving hierover? Ben een totale leek op dit vlak.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

katwezel
Berichten: 375

#6 , 22 feb 2017 18:46

Deze kan van pas komen indien de verplaatsingstijd ook als werkuren word beschouwd ,, rusttijd tussen 2 schiften minstens 11 uur , echter overnachting is niet vernoemd http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=394

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 feb 2017 19:22

Er zijn zeer veel werknemers die uren verplaatsing hebben, en van Brugge naar Antwerpen of Brussel zal je enorm veel bouwvakkers vinden die deze afstand dagelijks doen.
Ik rijd dagelijks op de expresweg Antwerpen - Knokke, je heeft geen gedacht van hoeveel bouwvakkers uit de limburg dat je ziet.

Ik vind dat dit ook eens door de vakbonden zou mogen aangekaart worden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 22 feb 2017 19:34

Deze kan van pas komen indien de verplaatsingstijd ook als werkuren word beschouwd ,, rusttijd tussen 2 schiften minstens 11 uur , echter overnachting is niet vernoemd http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=394
Daar gaat mijn vraag niet over. Vraag heeft niets te zien met rusttijden.
Blijkbaar wordt de vraag verkeerd begrepen.
Ik verklaar en herhaal nog eens.

Een werknemer woonachtig in X werkt bij een bedrijf in X, dus in zijn woonplaats.
3 à 4 opeenvolgende dagen per maand wordt hij door zijn werkgever naar een cliënt-bedrijf gestuurd in Brugge.
Dat is 120 km van zijn woonplaats.
Aangezien het onmogelijk is om met openbaar vervoer vanuit zijn woonplaats X elke ochtend tijdig in Brugge te geraken betaalt de werknemer
ZELF elke maand drie nachten verblijf in een hotel.

Vraag: omdat de werknemer geen andere keuze heeft dan te verblijven in een hotel, als gevolg van de opdracht die hem door zijn werkgever wordt
gegeven, moet die werkgever dan de hotelrekening niet terugbetalen?

Het gaat hier dus niet over een bouwvakker die met de camion van zijn baas naar de werkplaats wordt vervoerd.
De werknemer klaagt ook niet over het aantal werkuren.
Er is in dit geval simpelweg geen vervoer aanwezig om tijdig de dagtaak in Brugge te kunnen aanvangen bij vertrek uit X.
Wat staat hier omtrent in de sociale wetgeving????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 22 feb 2017 20:05

Wie betaald de verplaatsing met de wagen? Of heeft hij een firmawagen?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 22 feb 2017 20:14

Wie betaald de verplaatsing met de wagen? Of heeft hij een firmawagen?
Hij heeft geen firmawagen en ook geen persoonlijke wagen.
Hij moet er ofwel elke maand een gaan huren, ofwel op hotel gaan (wat hij ook doet aangezien begin werktijd 7:30 H is).
Maar de werkgever vergoedt geen enkele van deze kosten, enkel openbaar vervoer (maar dan geraakt hij er niet op tijd in de ochtend).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#11 , 22 feb 2017 20:24

Als betrokkene geen firmawagen heeft dan betaalt de werkgever doorgaans - bij werknemers die hun eigen voertuig gebruiken - de reiskosten terug met doorgaans het bedrag dat aan ambtenaren wordt toegekend = 0,3363 € per km.
Als werknemer dus 240 km zou afleggen x 0,3363 € per km geeft dat 80,71 € per dag.
Ik zie toch een aantal hotels in Brugge (bvb Novotel) voor 82 € per dag.
Dus in zijn/haar plaats zou ik gewoon mijn dagelijkse kms declareren en er een kamer mee huren....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 22 feb 2017 20:27

Als betrokkene geen firmawagen heeft dan betaalt de werkgever doorgaans - bij werknemers die hun eigen voertuig gebruiken - de reiskosten terug met doorgaans het bedrag dat aan ambtenaren wordt toegekend = 0,3363 € per km.
Als werknemer dus 240 km zou afleggen x 0,3363 € per km geeft dat 80,71 € per dag.
Ik zie toch een aantal hotels in Brugge (bvb Novotel) voor 82 € per dag.
Dus in zijn/haar plaats zou ik gewoon mijn dagelijkse kms declareren en er een kamer mee huren....
Prima argument. Ik ga dat zo doorgeven.
Is dat wettelijk afdwingbaar?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

polk
Berichten: 437

#13 , 22 feb 2017 20:42

Als betrokkene geen firmawagen heeft dan betaalt de werkgever doorgaans - bij werknemers die hun eigen voertuig gebruiken - de reiskosten terug met doorgaans het bedrag dat aan ambtenaren wordt toegekend = 0,3363 € per km.
Als werknemer dus 240 km zou afleggen x 0,3363 € per km geeft dat 80,71 € per dag.
Ik zie toch een aantal hotels in Brugge (bvb Novotel) voor 82 € per dag.
Dus in zijn/haar plaats zou ik gewoon mijn dagelijkse kms declareren en er een kamer mee huren....
Die forfait is bedoeld om vervoerskosten te dekken die de werknemer privé gedragen heeft (slijtage eigen wagen, brandstof, ...), vandaar dat hij per km wordt berekend... Dat bedrag dient dus niet om de overnachting mee te betalen, maar om de vervoersonkosten die de werknemer heeft gemaakt die eigenlijk ten laste van de werkgever vallen, terug te vergoeden.

Er bestaat wel eveneens een forfait voor binnenlandse dienstreizen met overnachting: 43,79 EUR voor overnachting, avondmaal en ontbijt: aftrekbaar voor de werkgever en niet belast bij de werknemer.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 22 feb 2017 22:16

Welke sector?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 22 feb 2017 22:26

Welke sector?
Logistiek.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”