betaalt werkgever overnachting?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: betaalt werkgever overnachting?

#16 , 22 feb 2017 22:28

Als betrokkene geen firmawagen heeft dan betaalt de werkgever doorgaans - bij werknemers die hun eigen voertuig gebruiken - de reiskosten terug met doorgaans het bedrag dat aan ambtenaren wordt toegekend = 0,3363 € per km.
Als werknemer dus 240 km zou afleggen x 0,3363 € per km geeft dat 80,71 € per dag.
Ik zie toch een aantal hotels in Brugge (bvb Novotel) voor 82 € per dag.
Dus in zijn/haar plaats zou ik gewoon mijn dagelijkse kms declareren en er een kamer mee huren....
Die forfait is bedoeld om vervoerskosten te dekken die de werknemer privé gedragen heeft (slijtage eigen wagen, brandstof, ...), vandaar dat hij per km wordt berekend... Dat bedrag dient dus niet om de overnachting mee te betalen, maar om de vervoersonkosten die de werknemer heeft gemaakt die eigenlijk ten laste van de werkgever vallen, terug te vergoeden.

Er bestaat wel eveneens een forfait voor binnenlandse dienstreizen met overnachting: 43,79 EUR voor overnachting, avondmaal en ontbijt: aftrekbaar voor de werkgever en niet belast bij de werknemer.
Waar vind ik de reglementering terug waar dat bedrag instaat?
Wel belachelijk laag voor de drie dingen samen.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 23 feb 2017 07:06

Paritair comité?

polk
Berichten: 437

#18 , 23 feb 2017 09:30

Als betrokkene geen firmawagen heeft dan betaalt de werkgever doorgaans - bij werknemers die hun eigen voertuig gebruiken - de reiskosten terug met doorgaans het bedrag dat aan ambtenaren wordt toegekend = 0,3363 € per km.
Als werknemer dus 240 km zou afleggen x 0,3363 € per km geeft dat 80,71 € per dag.
Ik zie toch een aantal hotels in Brugge (bvb Novotel) voor 82 € per dag.
Dus in zijn/haar plaats zou ik gewoon mijn dagelijkse kms declareren en er een kamer mee huren....
Die forfait is bedoeld om vervoerskosten te dekken die de werknemer privé gedragen heeft (slijtage eigen wagen, brandstof, ...), vandaar dat hij per km wordt berekend... Dat bedrag dient dus niet om de overnachting mee te betalen, maar om de vervoersonkosten die de werknemer heeft gemaakt die eigenlijk ten laste van de werkgever vallen, terug te vergoeden.

Er bestaat wel eveneens een forfait voor binnenlandse dienstreizen met overnachting: 43,79 EUR voor overnachting, avondmaal en ontbijt: aftrekbaar voor de werkgever en niet belast bij de werknemer.
Waar vind ik de reglementering terug waar dat bedrag instaat?
Wel belachelijk laag voor de drie dingen samen.....
De forfaitaire vergoedingen die ondernemingen toekennen als terugbetaling van verblijfkosten die te hunnen laste zijn en die door hun personeelsleden worden gedaan tijdens dienstreizen in België, bevatten evenmin een belastbaar gedeelte wanneer het bedrag van die vergoedingen wordt vastgesteld met inachtneming van het werkelijke aantal verplaatsingen en niet hoger is dan de gelijkaardige vergoedingen die de Staat aan zijn personeel verleent op grond van het KB 24.12.1964, zoals gewijzigd bij KB 14.12.1970 (BS 15.1.1971), KB 4.12.1990 (BS 16.1.1991), KB 4.3.1993 (BS 23.3.1993), W 22.7.1993 (BS 14.8.1993), KB 17.3.1995 (BS 29.3.1995) en KB 10.4.1995 (BS 30.12.1995) tot vaststelling van de vergoedingen wegens verblijfkosten, toegekend aan de leden van het personeel der ministeries (zie Cod. Pers. DI 323.12).

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted

Werkgevers uit de privésector mogen zich dus baseren op de vergoedingen die de Staat toekent aan haar eigen ambtenaren voor binnenlandse dienstreizen. Op 1 juli 2016 is de forfait als gevolg van een indexatie verhoogd tot 44,65€.

Maar deze regelgeving is bedoeld als verantwoording van de kosten t.o.v. de fiscus en houdt geenszins een verplichting van werkgever t.o.v. werknemer in. Wanneer en of de werkgever verplicht is een vergoeding aan zijn personeel uit te betalen zal het P.C. inderdaad wellicht moeten verduidelijken?

Reclame

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 23 feb 2017 17:58

Paritair comité?
Blijkbaar PC200.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 23 feb 2017 19:21

Dan kan werkgever niet zomaar afwijken van plaats van tewerkstelling. Weigeren kan dus, tenzij expliciet in de arbeidsovereenkomst staat dat de werkplaats gans belgië is.

Als werknemer wil afwijken, dan kan hij hierover onderhandelen, maar kan hij niks eisen, gezien de werkgever niet verplicht is tot vergoeden. Werknemer moet echter niet afwijken, dus als hij de eventueel aangeboden vergoeding niet goed genoeg vindt, kan hij zeggen dat het niet haalbaar is.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 23 feb 2017 19:30

Begrijp ik nu goed dat een werknemer heel België kan rondgestuurd worden zonder vergoeding voor zijn gedwongen overnachtingen?
Best mogelijk dat de overnachtingskosten bijna een hele wedde opslorpen, waardoor hij effectief beneden het minimumloon van zijn CAO zakt....
Ken niks van sociale wetgeving, maar ik dacht dat werknemers in België tegen dergelijke zaken beschermd zouden zijn.
Dit lijkt toch sterk op het afwentelen van "normale" bedrijfskosten op de rug van de werknemer om zo de nominale wedde te reduceren tot een koopje voor de werkgever? Zoiets als zou een arbeider de fabrieksmachines waarmee hij werkt zelf moeten betalen van zijn loon.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 23 feb 2017 19:43

Weet je hoeveel mensen er van het uiterste van west Vlaanderen rodeberg bv in Brussel werken zonder enige vergoeding ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 23 feb 2017 19:53

Weet je hoeveel mensen er van het uiterste van west Vlaanderen rodeberg bv in Brussel werken zonder enige vergoeding ??
Die hun permanente werkplaats zal in Brussel zijn, plaats waar ze zijn gerecruteerd en waar ze vrijwillig hebben gepostuleerd.
Hier gaat het om een laagbetaalde bediende die vanuit zijn werkplaats op een soort van dienstreis wordt gestuurd maar als een toerist zelf zijn accommodatie moet betalen.
Tijdens mijn actieve loopbaan maakte ik zeer veel dienstreizen, maar die kosten werden mij wel allemaal vergoed, ook als dat in België was.
Ik vond dat vanzelfsprekend en niet meer dan correct, daarom val ik achterover als ik nu hoor dat een laagverdiener zelf zijn hotel moet betalen.
Laatst gewijzigd door asperger op 23 feb 2017 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 23 feb 2017 20:00

Voor bedienden heb ik dit nog niet gehoord, wel van bouwvakkers die zijn soms uren onbetaald onderweg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 23 feb 2017 20:02

Begrijp ik nu goed dat een werknemer heel België kan rondgestuurd worden zonder vergoeding voor zijn gedwongen overnachtingen?
nee. Je begrijpt het niet goed. Een werknemer is vrij om te kiezen welke arbeidsovereenkomst hij aanvaardt. Als daarin staat dat hij gans vlaanderen als werkplek heeft en hij aanvaardt dat, dan kan dat. Daarmee ben je nog niet verplicht om te slapen. Hij kan ook die bepaling weigeren en eisen dat er bvb "antwerpen-limburg-brabant" staat. Dat heet onderhandelen van arbeidsvoorwaarden.
Best mogelijk dat de overnachtingskosten bijna een hele wedde opslorpen, waardoor hij effectief beneden het minimumloon van zijn CAO zakt....
Ken niks van sociale wetgeving, maar ik dacht dat werknemers in België tegen dergelijke zaken beschermd zouden zijn.
Dit lijkt toch sterk op het afwentelen van "normale" bedrijfskosten op de rug van de werknemer om zo de nominale wedde te reduceren tot een koopje voor de werkgever? Zoiets als zou een arbeider de fabrieksmachines waarmee hij werkt zelf moeten betalen van zijn loon.
Nee, omdat het overnachten in tegenstelling tot wat jij meent te denken, geen noodzaak is. Als ik vanuit Ieper naar Brussel met de trein ga, doe ik er 2 uur over enkel op de trein (enkele reis en nog geen wachttijd of naar-station-rijdt-tijd meegerekend).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 23 feb 2017 20:04

Weet je hoeveel mensen er van het uiterste van west Vlaanderen rodeberg bv in Brussel werken zonder enige vergoeding ??
Die hun permanente werkplaats zal in Brussel zijn.
zie hierboven.
Hier gaat het om een laagbetaalde bediende die vanuit zijn werkplaats op een soort van dienstreis wordt gestuurd maar als een toerist zelf zijn accommodatie moet betalen.
als hij vanuit zijn werkplaats moet vertrekken, dan zijn de uren die hij onderweg is ook werkuren en kan hij na een aantal uren ter plaatse terugkeren, gezien hij afhankelijk van de reden max 12 uur mag werken. Zal dan dus zeker op tijd terug zijn. Hij is in dit geval dan ook niet verplicht om zijn eigen auto te gebruiken, tenzij hij hierover een akkoord met de werkgever (over verplaatsingvergoeding) bekomt.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#27 , 23 feb 2017 20:16

Deze man heeft echt geen keuze hoor. Hij komt uit een dorpje in de Kempen (waar zijn gewone werkplaats is), daar komt geen enkele trein in de buurt.
Hij moet omstreeks halfacht aan de slag in Brugge. Onmogelijk om daar op tijd te geraken vanuit zijn woonplaats.
Er staat niets over dienstreizen in zijn contract. Die waren er ook niet gedurende de eerste jaren dat hij daar werkte.
Maar de omstandigheden zijn gewijzigd. Hij is bereid zich daar aan aan te passen, maar wenst enkel niet te moeten opdraaien
voor de overnachtingskosten.
Ik was zeker dat ik hem zou kunnen helpen (in de veronderstelling dat zijn werkgever wel op één of andere wijze die onkosten zou moeten
vergoeden zoals dat bij zovele anderen in gelijkaardige situaties wél gebeurt).
Maar zo te zien was ik te optimistisch.

Indien deze man de dagelijkse verplaatsing met een eigen wagen zou maken (hij heeft er nu geen) is de werkgever dan verplicht een km vergoeding vanuit de vaste werkplaats te betalen? En dat voor elke dag dat hij in Brugge werkt of enkel voor een heenreis op de eerste en een terugreis op de laatste dag van de driedaagse periodes?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#28 , 23 feb 2017 20:58

Hij moet omstreeks halfacht aan de slag in Brugge. Onmogelijk om daar op tijd te geraken vanuit zijn woonplaats.
euh?
Als hij vanuit de Antwerpse kempen om 6u uur vertrekt, is hij daar naar alle waarschijnlijkheid telkens op tijd. (gerekend Brecht -> centrum Brugge)
Er staat niets over dienstreizen in zijn contract. Die waren er ook niet gedurende de eerste jaren dat hij daar werkte.
Maar de omstandigheden zijn gewijzigd. Hij is bereid zich daar aan aan te passen, maar wenst enkel niet te moeten opdraaien
voor de overnachtingskosten.
opnieuw: hij is niet verplicht zich aan te passen, het is aan hem om de werkgever te vragen om in ruil voor zijn flexibiliteit zijn kosten te vergoeden, zoniet past hij zich niet aan.
Indien deze man de dagelijkse verplaatsing met een eigen wagen zou maken (hij heeft er nu geen) is de werkgever dan verplicht een km vergoeding vanuit de vaste werkplaats te betalen? En dat voor elke dag dat hij in Brugge werkt of enkel voor een heenreis op de eerste en een terugreis op de laatste dag van de driedaagse periodes?
er is daar in PC 200 geen regeling voor gezien de werkgever de werknemer niet kan verplichten om een eigen wagen te gebruiken. Maw: ook hier onderhandel je over. bij wijze van spreken vraag je 1 euro/gereden km, als de werkgever akkoord is kan dat (fiscaal is max ongeveer 0,34 cent te beschouwen als een onkostenvergoeding).

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#29 , 23 feb 2017 23:46

Blijkbaar moet hij in een industriezone zijn buiten Brugge gelegen en zou dat niet lukken.
Hij wil teneinde raad bij die firma weg of nog enkel werken op de vestigingsplaats waarvoor hij is aangeworven volgens zijn contract.
Nu stelt hij me de vraag of hij kan weigeren om te werken in Brugge (want staat niet in zijn contract)?
Of leidt dat tot ontslag wegens dringende redenen met verlies van recht op werkloosheidsvergoeding?
Of tot gewoon ontslag?
(tenzij zijn werkgever met een voor hem werkbare oplossing komt)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#30 , 23 feb 2017 23:55

Wat staat er wél inzijn contract over de locatie van werk?

Terug naar “Andere”