Recht op ziekte uitkering?

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Recht op ziekte uitkering?

#1 , 21 feb 2017 11:26

Om recht te hebben op ziekte uitkering als fulltime werknemer moet je 120 dagen gewerkt hebben binnen een termijn van 6 maanden voor de ziekte.
Voor werklozen is dat 120 dagen gecontroleerde werkzoekende zijn binnen een termijn van 6 maanden voor de ziekte.

Situatie is als volgt:
Momenteel ben ik fulltime bediende met tijdelijk contract minder dan 3 maanden, maar ik voel aan dat er voor mij een zware medische diagnose aankomt waardoor ik lange tijd niet zal kunnen werken.
De laatste 6 maanden heb ik 108 werkdagen (=arbeidsdagen, ziekte en verlof onder vast bediendecontract onbepaalde duur) met tussendoor 4 weken schorsing RVA door vrijwillige werkverlating (waarvan 1 dag gecontroleerde werkzoekende VDAB, gevolgd door 19 dagen erkende arbeidsongeschiktheid burn-out). Voor die 6 maanden heb ik steeds fulltime gewerkt voor een periode van meer dan 8 jaar zonder onderbreking.

Nu is mijn vraag:
Als mijn medische diagnose wordt bevestigd en ik dus voor lange tijd arbeidsongeschikt wordt: heb ik recht op een ziekte uitkering gedurende de periode van arbeidsongeschiktheid?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2017 12:46

Op de site van CM lees ik volgende:
"120 dagen (voltijdse werknemers) of 400 uren (deeltijdse werknemers) gewerkt hebben gedurende de zes voorafgaande maanden. Sommige niet-gewerkte dagen (bv. wegens ziekte of vakantie) worden beschouwd als werkdagen."

In mijn bovenstaande situatie was ik 19 dagen arbeidsongeschikt en dit is erkend door CM. Dit zijn dus 19 ziektedagen (voor het gemak gerekend binnen een 5 ipv 6 dagenstelsel), maar mogen deze meegerekend worden om aan die 120 dagen te komen? Indien ja, dan heb ik 108 arbeidsdagen + 19 ziektedagen = 127.

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 21 feb 2017 14:06

Ziektedagen in de ziekteverzekering tellen enkel mee als je niet in de wachtijd van 6 maanden zit, maar wel als je wachttijd is volbracht.

Om te kunnen onderzoeken of je wachttijd is volbracht of er van vrijgesteld bent, moet je wel een grotere periode dan 6 maanden opgeven.

Reclame

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2017 14:11

Ziektedagen in de ziekteverzekering tellen enkel mee als je niet in de wachtijd van 6 maanden zit, maar wel als je wachttijd is volbracht.

Om te kunnen onderzoeken of je wachttijd is volbracht of er van vrijgesteld bent, moet je wel een grotere periode dan 6 maanden opgeven.
Wat bedoel je met wachttijd? Hoe kan ik dat te weten komen?
Ik werk al sinds half 2008 en heb nu gewoon 1 slechte maand gehad. Ben ook al lid van CM van voor ik werkte. Vanaf 2008 zelf hoofdlid en steeds CM bijdrage betaald en uiteraard ook RSZ op mijn loon.

En indien ik geen recht heb op ziekte uitkering: is er dan een ander vangnet?

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 21 feb 2017 22:17

ALS je vanaf 2008 werkt is je wachttijd reeds lang volbracht, en moet je gewoon 120 dagen in de zesdagenweek bewijzen op 6 maanden , normaal raakt men meestal aan 156 dagen. Veel problemen zullen er bijgevolg niet zijn

Die 120 dagen zijn te bewijzen in het tweede en derde kwartaal voor de aanvang van de ziekte, indien de wachttijd reeds volbracht is zoals in deze situatie

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2017 12:14

ALS je vanaf 2008 werkt is je wachttijd reeds lang volbracht, en moet je gewoon 120 dagen in de zesdagenweek bewijzen op 6 maanden , normaal raakt men meestal aan 156 dagen. Veel problemen zullen er bijgevolg niet zijn

Die 120 dagen zijn te bewijzen in het tweede en derde kwartaal voor de aanvang van de ziekte, indien de wachttijd reeds volbracht is zoals in deze situatie
Bedankt Jefke007, maar begrijp niet goed waarom ik moet rekenen in een 6 dagenweek? Ik ben momenteel bediende in een 5 dagenweek. Die 6 dagenweek was toen ik ziek was via erkenning CM.

Momenteel heb ik voor die ziekteperiode wel nog geen uitkering van de CM ontvangen. Hierover weet ik binnenkort meer. Waarom? Ik was geschorst door de RVA voor 4 weken.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 22 feb 2017 15:33

Als je minder dan 30 voor de aanvang van de ziekte nog gewerkt of effectief werkloosheidsuitkeringen hebt gekregen EN je 120 dagen op 6 maanden kan bewijzen is er geen probleem
Ziekteverzekering betaalt altijd 6 dagen per week ook al werk je 5 dagen.

Ziekteverzekering volgt de schorsing van de dop niet, alleen kanhet zijn als die vereiste 120 dagen , daar ook de schorsingsdagen voor nodig zouden zijn, dan duurt het wel langer voor ze je dossier in regel krijgen, dan moeten ze oa via de rva een voorgezette verzekering aanvragen

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 feb 2017 17:54

Bedankt Jefke007, nu voel ik me al wat meer op mijn gemak! :-)

Terug naar “Andere”