Ouderschapsverlof 4/5e - ADV & verlof

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Ouderschapsverlof 4/5e - ADV & verlof

#1 , 20 feb 2017 09:41

Situatie:

- PC 200
- Vorig jaar voltijds aan de slag voor het volledige jaar in 40h schema (38h werkweek, dus 12 ADV dagen op jaarbasis)
- Dit jaar ga ik vanaf 1 mei in ouderschapsverlof en werk vanaf dan 4/5e

Vraag:
- Op hoeveel vakantiedagen heb ik effectief recht: normaal 20 dagen maar dan zou ik teveel verlof opnemen. Zelf dacht ik 17,3 en de resterende 2,7 moeten dan uitbetaald worden, klopt dit?
- Hoe zit het met ADV? Voor voltijds 12 dagen. In mijn situatie denk ik aan 10,4 dagen? Alle ADV dagen liggen vast (niet via CAO of arbeidsreglement maar in het begin van het jaar vastgelegd voor iedereen) en 2 ADV dagen vallen samen met mijn vrije ouderschapsverlof. Wat met deze dagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#2 , 21 feb 2017 12:13

Hmm, volgens HR hier zouden al mijn ADV dagen vervallen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2017 14:16

Per maand hebt u dus recht op 1 ADV dag + (20/12=) 1,66 Verlofdag, indien u full time zou werken.

Dus voor januari tot april hebt u dus: 4 ADV dagen + 6,66 verlofdagen
Voor mei tot eind dit jaar 8 x 4/5 ADV dag = 6,4 ADV dagen en 8 x (4/5 x 1,66) = 10,66 verlofdagen

Dus:

ADV = 10,4 dagen
Wettelijk verlof = 17,3 dagen (zoals je zelf al berekende). Het is wel niet zo dat je daarop nog dagen uitbetaald zou krijgen. Geen idee waarom je dit denkt? Op die resterende 2,7 dagen heb je sowieso geen recht.

Let wel, wettelijk verlof wordt normaal gezien berekend op wat er het jaar voordien gewerkt is. Dat effect zal u dus maar "met uitstel" zien. Dus mogelijk dit jaar nog steeds 20 dagen, en volgend jaar pas 17,3.

Waarom zouden die ADV dagen vervallen volgens uw werkgever?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#4 , 21 feb 2017 15:53

ADV dagen zouden wegvallen omdat ik maar 4/5e werk. Ondertussen had ik ze een link gestuurd en gaan ze mee in het verhaal van 10,4 dagen. Het is nog niet uitgeklaard wat er gebeurd met ADV dagen die op een ouderschapsverlof dag vallen, maar ik ga er vanuit dat die op een ander moment te nemen zijn (anders werk ik teveel uren)?

Verlof dit jaar is idd 20 dagen (19,5 om precies te zijn wegens enkele dagen onbetaald verlof vorig jaar) maar ik ging er vanuit dat ik geen 20 dagen opnemen kan dit jaar (als ik deze vanaf mei opneem zou dit 5 weken verlof betekenen?) Volgend jaar is het inderdaad 17,3 dagen verlof (sociaal bureau beweerde 16 dagen maar die waren dus verkeerd in hun berekening).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 feb 2017 16:04

Vraag:
- Op hoeveel vakantiedagen heb ik effectief recht: normaal 20 dagen maar dan zou ik teveel verlof opnemen. Zelf dacht ik 17,3 en de resterende 2,7 moeten dan uitbetaald worden, klopt dit?
- Hoe zit het met ADV? Voor voltijds 12 dagen. In mijn situatie denk ik aan 10,4 dagen? Alle ADV dagen liggen vast (niet via CAO of arbeidsreglement maar in het begin van het jaar vastgelegd voor iedereen) en 2 ADV dagen vallen samen met mijn vrije ouderschapsverlof. Wat met deze dagen?
Vakantie: 20 dagen tot 01/05, op 01/05 wordt het aantal vakantiedagen herrekend naar een 4-dagenwerkweek (dus bvb: je hebt 5 dagen verlof genomen voor 01/05, dan zal je na 01/05 nog 12 dagen verlof over hebben).
- ADV: zijn deze dagen vastgelegd begin dit jaar of voor 15 december 2016?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 feb 2017 17:32

ADV dagen zouden wegvallen omdat ik maar 4/5e werk. Ondertussen had ik ze een link gestuurd en gaan ze mee in het verhaal van 10,4 dagen. Het is nog niet uitgeklaard wat er gebeurd met ADV dagen die op een ouderschapsverlof dag vallen, maar ik ga er vanuit dat die op een ander moment te nemen zijn (anders werk ik teveel uren)?
Ah, OK. Normaal gezien zijn ADV dagen dagen die je zelf kan inplannen... Waar ik werk zijn er ook een aantal vast ingepland door de werkgever (tussen kerst en nieuw), maar we krijgen ter compensatie wel twee extra verlofdagen toegekend... Ik vermoed dat dit soort afspraken op CAO-niveau vastliggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#7 , 21 feb 2017 20:08

- Verlof: voor 01/05 neem ik idd 5 dagen op, dus daarna nog 12 tegoed.

- ADV : zijn vorig jaar vastgelegd (wordt door Managing Director gedaan in samenspraak met HR verantwoordelijke), ik denk voor 15/12/16. Geen idee van CAO, arbeidsreglement is er maar is eigenlijk niet wettig en enorm gedateerd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 21 feb 2017 23:04

Dan heb je recht op loon voor alle advertenties dagen behalve die 2

Terug naar “Andere”