Gestalkt op het werk

Ludje0305
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gestalkt op het werk

#1 , 17 feb 2017 23:27

Een collega word door haar verantwoordelijke gestalkt op het werk. C. kan niets goed doen, V. schreewt voor het minste, zelf al is het haar schuld niet. Dit duurt nu al 2 jaar en C. heeft nu haar ontslag ingediend na 30j carrière. Wat kunnen we als collega doen om haar toch bij ons te houden? Kan V. gestraft worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 18 feb 2017 21:57

Is er al contact geweest met de vertrouwenspersoon van de dienst preventie?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 feb 2017 22:47

Formele klacht voor pesten op het werk.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2017 15:08

Tenzij die verantwoordelijke de collega ook thuis, of meer algemeen in de privé-sfeer lastig valt, kan je moeilijk over stalking spreken. Het zal dan inderdaad meer naar pesten op het werk neigen.

Als collega's kunnen jullie daar weinig aan doen. Het is aan de collega zelf om klacht in te dienen wegens pesten op het werk. Maar "niet overeenkomen met" is niet hetzelfde als "pesten". Als de verantwoordelijke gewoon niet overeen komt met de collega en er daardoor woordenwisselingen / discussies / ruzies zijn, is dit jammer en hoogst onprofessioneel van die verantwoordelijke, maar het is daarom nog niet noodzakelijk hetzelfde als "pesten".

Dus concreet: wat kunnen jullie doen? Niets, tenzij de collega proberen overhalen dat ze klacht indient. Ze had dit wel beter gedaan voor ze haar onstlag ingediend had, natuurlijk... Vanaf het moment dat ze klacht ingediend had, zou ze ontslagbescherming genoten hebben. Maar nu ze zelf haar ontslag reeds gegeven heeft, heb ik niet echt een idee wat er voor haar nog in zit, als ze zo'n klacht zou indienen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”