Ouderschapsverlof combo

DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

Ouderschapsverlof combo

#1 , 07 feb 2017 11:09

Is het mogelijk om in 1 aanvraag een combinatie van ouderschapsverlof aan te vragen? Bv. 15 maand 4/5e en aansluitend 1 maand voltijds?

2e vraag: om 4/5e te gaan werken onder tijdskrediet met motief (zorg kind), klopt het dat je 5 jaar anciënniteit moet hebben bij je huidige werkgever? Het liefst had ik eerst tijdskrediet met motief opgenomen voor ouderschapsverlof maar dit zou dan niet kunnen.

En ten slotte: in welke gevallen kan tijdskrediet met motief/ouderschapsverlof geweigerd worden? Het gaat om een KMO met een 5-tal werknemers in loondienst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DJSirMatthew
Topic Starter
Berichten: 111

#2 , 07 feb 2017 16:17

FF snel wat antwoorden die ik gevonden heb aftoetsen:

1. Combinatie kan niet, voor elk regime moet een afzonderlijke aanvraag gedaan worden. Gezien je beschermd bent vanaf aanvraag tot 1 maand na afloop huidige aanvraag, hoef dat geen zorg te zijn.

2. Tijdskrediet met motief (zorg kind) is 2 jaar anciënniteit (tenzij je het aansluitend aan ouderschapsverlof doet, dan valt deze eis weg).

De laatste vraag is moeilijker: minder dan 10 werknemers is tijdskrediet met motief geen recht. Maar het bedrijf bestaat eigenlijk uit 2 afzonderlijke rechtspersonen die echter één eenheid vormen (het éne bedrijf kan niet zonder het ander en omgekeerd) en zijn ook gevestigd op dezelfde plaats. Kan men dan deze aantallen optellen of toch niet?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 feb 2017 19:08

1&2 zijn juist.
Je laatste suggestie kan niet. Tenzij je kan aantonen dat er sprake zou zijn van vennootschapsfraude. Maar dan moet je kunnen aantonen dat beide bedrijven door elkaar vermengd zijn. In de praktijk heb ik dit nog nooit geweten dat je dit zou kunnen afdwingen.

Reclame

Terug naar “Andere”