Wijziging takenpakket door werkgever

Lidwien
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wijziging takenpakket door werkgever

#1 , 06 feb 2017 17:11

Hallo,
Ik ben sinds een jaar in ziekteverlof. Ik ontving deze week een e-mail van mijn werkgever dat er vanuit de RvB besloten is dat het domein waar ik verantwoordelijk voor was, wordt opgeheven. Daardoor vervalt een groot deel van mijn officiële takenpakket en blijven er enkel vervelende taken over. Hij vraagt in zijn e-mail of ik akkoord ga met deze wijziging van mijn takenpakket. Ik ben niet akkoord met deze wijziging, maar wil eigenlijk sowieso niet terug naar dit bedrijf. Ik ben daar enkel nog werknemer, zodat ik tijdens mijn arbeidsongeschiktheid een ziekte-uitkering kan ontvangen. Zodra ik beter ben wil ik op zoek gaan naar ander werk.

Ik begrijp dat akkoord gaan het gemakkelijkst is, maar wat zijn eigenlijk mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 feb 2017 19:40

wat zijn de taken in je domein, wat zijn de taken die overblijven?

Lidwien
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2017 22:19

Mijn officiële taken zijn:
- Visie en strategie mbt de expo's ontwikkelen en uitwerken
- Praktische organisatie van exposities en evenementen
- Marketing en communicatiecampagnes opzetten en uitwerken
- Copywriting
- Partnerships opzetten
- Fondsenwerving
- Netwerking en PR
- Subsidiedossiers samenstellen en rapportage voorzien
- Activiteitenverslag en persmap
- Bestaande formats optimaliseren en organiseren

En deze taken behoud ik:
- Ondersteuning sales externe (business) events en vergaderzalen
- Permanentie evenementen en vergaderingen organiseren (stelt niets voor)
- Praktische organisatie van evenementen en vergaderingen (ook dit stelt zonder de rest niets meer voor)

Ik ben er begonnen juist om expo's te organiseren en mij bezig te houden met marketing , communicatie en PR. Ik ben geen salesster en dat weet mijn werkgever. Er is ook nog niets gezegd over een aanpassingen van mijn uren.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2017 23:01

Werkgever kan niet eenzijdig essentiële voorwaarden van je arbeidsovereenkomst wijzigen.
Wat hij ook niet doet, want hij vraagt je goedkeuring.

Zelf heb je niet zoveel mogelijkheden als je op termijn weg wil. Het is niet correct dit in de schoenen van de werkgever te schuiven.
Voordeel is dat als je het niet ziet zitten, want dat het originele takenpakket voor jou toch wel een essentieel gegeven is, de werkgever aan zet is. Hij kan je opzeg geven (die wordt opgeschort door je ziekte) of wegens langdurige ziekte - overmacht (nieuwe regeling vanaf 01/01/2017) - de overeenkomst beëindigen.

Of een kenmerk van een arbeidsovereenkomst essentieel is, is uiteindelijk aan de arbeidsrechter om te beoordelen. Ik weet niet of je zin hebt in zo'n procedure. Risico is dat de rechter niet mee gaat in de redenering en je zelf opdraait voor de opzegperiode.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Lidwien
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2017 10:17

Wellicht is het dan verstandig om het gewoon open met de werkgever te bespreken. Bedankt voor je reactie!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 feb 2017 12:01

risico voor de werknemer is gezien de drastische verandering van de functie héél klein. Het is wel de werkgever die de verandering uitvoert, en het is niet noodzakelijk dat overmacht hier terecht geclaimd kan worden (gezien er mogelijkheid is tot reïntegratie). Ik zou toch voet bij stuk houden.

Terug naar “Andere”