sociaal statuut bestuurder VZW

Elium
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

sociaal statuut bestuurder VZW

#1 , 06 feb 2017 15:22

Geachte Juridischforum,

Mijn vraag betreft het sociaal statuut van een statutaire bestuurder (die natuurlijke persoon is) van een niet-commerciële VZW. Kan die bestuuder een "zelfstandige" zijn en een bestuurdersvergoeding ontvangen van de VZW? Ik veronderstel dat hij geen BTW moet aanrekenen, maar louter een fiscale fiche 281.50 moet ontvangen van de VZW?

Er wordt mij gezegd dat bestuurders van een VZW "werknemer" moeten zijn, maar dat is toch tegenstrijdig als hij niet in ondergeschikt verband werkt?

Dank voor uw hulp!
met vriendelijke groeten,

Elium

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 feb 2017 07:52

hoe ga je verantwoorden dat een bestuurder van een vereniging zonder winstoogmerk een loon ontvangt als bestuurder?

(een commerciële VZW bestaat niet, dat zou een contradictio in termini zijn. Wat niet wil zeggen dat er geen VZW's zijn waar je serieuze twijfels kan hebben over hun gebrek aan winstoogmerk).

Een bestuurder kan natuurlijk altijd een werknemer zijn. Maar dan staat strikt genomen zijn functie als werknemer los van zijn functie als bestuurder. Bvb in de school van m'n kinderen zit de directeur in de raad van bestuur van de organiserende VZW.

Reclame

Terug naar “Andere”