REMOTE WERK - Colombia

rubenvanhees
Topic Starter
Berichten: 9

REMOTE WERK - Colombia

#1 , 04 feb 2017 13:37

Zou iemand mij aub met het volgende kunnen adviseren:

Ik werk andertussen anderhalf jaar voor een Belgische vestiging van een Amerikaans bedrijf, actief in de IT.
Mijn werk bestaat uit het behalen van technische certificaten, consultancy m.b.t. verschillende producten en webinars organiseren.
Momenteel kom ik zelden of nooit op kantoor en werk ik bijna dagelijks van thuis.

Afgelopen November/December ben ik in Colombia gaan reizen. Nu is het zo dat Medellin mij heel erg goed bevallen is (aangenaam klimaat, goede infrastructuur, vooruitstrevend, vriendelijke mensen). Nu zou ik aan mijn werkgever willen voorstellen of ik misschien in Medellin zou kunnen wonen en van daaruit "remote" werken.

Wat zegt de arbeidswetgeving precies voor deze situatie?
Is dit juridisch mogelijk?
Komen er extra kosten bij kijken voor mijn werkgever?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 04 feb 2017 16:24

Moet kunnen, hoewel ik niet zeker ben of de wetgeving hier op gemaakt is.

Een alternatief zou kunnen zijn om als zelfstandige te werk te gaan, en je klant te factureren. Dat maakt zo'n relatie al een pak makkelijker. Wel een dagtarief overeenkomen dat hoger ligt, gelet dat je zelf een groot deel van de kosten zal moeten dragen.

rubenvanhees
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 05 feb 2017 13:20

Ik zou toch liefst in dienstverband blijven werken.
Heeft iemand hier nog iets meer over te zeggen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 feb 2017 08:22

juridisch is het mogelijk, maar het zal voor de werkgever een hele overlast zijn.

rubenvanhees
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 08 feb 2017 12:42

En waarom zou dit een overlast zijn?
Wat komt er hierbij kijken voor mijn werkgever?
Zou je mij misschien kunnen doorverwijzen naar een website/contactpersoon voor meer informatie?
Ik veronderstel dat de Belgische wetgeving hier ook wel iets over zegt?


Alvast bedankt,


Met vriendelijke groeten,


Ruben Vanhees

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 feb 2017 14:32

Een simpel voorbeeld: stel je bent morgen ziek. De werkgever gelooft dit niet (ook al omdat het doktersbriefje uit Colombia voor hem onbekend is en wil een controledokter sturen.

Stel de werkgever heeft je loon uitbetaald via internationale overschrijving (kosten hiervoor voor wie?) Maar vergeet de komma te plaatsen. Hij wil zijn geld terug, jij stort niet terug. Zal hij even gemakkelijk zijn geld recupereren?

En dit zijn nog maar eenvoudige voorbeelden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 feb 2017 22:51

Zelf een Vlaamse medewerkster, woonachtig in China, tewerkgesteld.
Betekent:
- arbeidsovereenkomst en arbeidsregeling overeenkomstig Chinese wetgeving
- DWD-melding (laten) maken (geeft de werknemer mogelijkheden om sociale zekerheid volgens BE stelsel te activeren)

Vraag is wie dit in China/Colombia controleert.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

rubenvanhees
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 10 feb 2017 14:29

Beste Bart,

Dus als ik het goed begrijp is het wel mogelijk.
Ik denk niet dat mijn werkgever er van wakker ligt over ik eens een dag ziek ben en mijn
Wat bedoel je met een DWD-melding? Mijn excuses, maar ik ben een leek op het vlak van wetgeving/administratie.
Zou de RVA mij hiermee verder kunnen helpen?

Het bedrijf waarvoor ik werk heeft ook een vestiging in Colombia, maar het kantoor ligt in Bogota en ik zou graag in Medellin gaan wonen.
Maar misschien dat dit toch voordelen kan bieden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 feb 2017 23:23

DWD is Dimona Without Dmfa.
Voor ons zorgde het sociaal bureau hiervoor.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”