gsm gestolen op het werk

rolandios
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

gsm gestolen op het werk

#1 , 01 feb 2017 15:37

Goedemiddag iedereen,
ik heb even een vraagje.

Mijn gsm is gestolen geweest in november (25ste). Ik heb dit direct laten weten aan mijn ploegbaas en ben ook direct naar de beveiliging van het bedrijf geweest om hiervan melding te doen. Ze hadden mij toen verzekerd dat er een oplossing zou komen... wat dus niet het geval is, integendeel.

Ik ben eveneens naar de politie gegaan en heb mij als geregistreerde benadeelde partij in het dossier opgegeven.

Nu is het zo, dat ik vandaag, een brief gekregen heb van het parket dat mijn zaak zonder gevolg gesteld is en dat er dus geen verder onderzoek zal komen.

het bedrijf waarvoor ik heb gewerkt had geen opslagplaats voorzien om persoonlijke spullen te beveiligen (geen kastjes) als arbeider.
Mijn spullen lagen dus allemaal in mijn rugzak, en die rugzak stond in een lokaal (niet afgesloten) waar iedereen in en uit kan.
(gsm is te groot en het werk was te smerig om hem mee te nemen bij mij) => kuisen van machines (binnenin = stof en roet!), eveneens de buitenkant (dus veel vreemde posities aannemen om ergens op, onder of langszij te geraken.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende...:
- is een bedrijf verantwoordelijk voor een degelijke opslagplaats van de spullen? (zeg maar kastjes waarin je alles kan opbergen....
- aan wie kan ik mijn gsm/kosten terugvorderen nu de dader onbekend is? (bedrijf?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tefal
Berichten: 22

#2 , 02 feb 2017 09:05

KB arbeidsplaatsen:
Art. 49.- De werkgever stelt een kleedkamer ter beschikking van de werknemers, wanneer deze werknemers van kledij dienen te wisselen. Wanneer er geen kleedkamers vereist zijn, moet elke werknemer kunnen beschikken over een plaats om zijn kledij op te hangen.
Art. 50.- § 1. De kleedkamers worden zodanig uitgerust met kleerkasten dat elke werknemer zijn kleding tijdens de werktijd achter slot en grendel kan bewaren. Elke werknemer die de kleedkamer gebruikt, beschikt over een individuele kleerkast. § 2. Wanneer er geen specifiek risico is, mogen de individuele kleerkasten vervangen worden door een gewone kapstok met kleerhaak of een kleerhanger en een individueel vak.
§ 3. Wanneer de werknemers worden blootgesteld aan vocht of vuil of wanneer er een risico is op intoxicatie of besmetting beschikken zij over twee individuele kleerkasten, de ene voor de eigen kledij, de andere voor de werkkledij.
(dit heeft niets te maken met dure spullen bewaren, maar me de kledij (die je omwille van je job moet wisselen))

Daarnaast: Dure spullen meebrengen naar je bedrijf (die je daar niet nodig hebt) én waarbij je weet dat je ze niet veilig kunt opbergen is gewoon niet slim. Laat dat in je auto of huis liggen. En als je echt een gsm nodig hebt, neem dan een heel oude mee.

1. Je hebt recht op een kastje (als je van kledij moet wisselen)
2. Je zal alleen de dief kunnen aanspreken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 02 feb 2017 10:54

Niet akkoord met 2.

Zie:
http://www.das.be/C12575670042A839/_/C0 ... enDocument

Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen, inzonderheid, zo de omstandigheden dit vereisen en behoudens strijdige bepaling, door de voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking te stellen;
2° als een goed huisvader te zorgen dat de arbeid wordt verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid van de werknemer en dat hem bij een ongeval de eerste hulpmiddelen verstrekt kunnen worden. Te dien einde moet een verbandkist voortdurend ter beschikking van het personeel zijn;
3° het loon te betalen op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen;
4° de werknemer behoorlijk te huisvesten en gezond en voldoende voedsel te verstrekken, ingeval hij de verbintenis heeft aangegaan om hem kost en inwoning te verschaffen;
5° de werknemer de nodige tijd te geven om zijn geloofsplichten, alsmede zijn burgerlijke verplichtingen die uit de wet voortvloeien te vervullen;
6° de nodige zorg en aandacht te wijden aan het onthaal van de werknemers en van de jeugdige werknemers in het bijzonder;
7° als een goed huisvader te zorgen voor het arbeidsgereedschap dat aan de werknemer toebehoort alsmede voor de persoonlijke voorwerpen welke door deze laatste in bewaring moeten worden gegeven; in geen geval mag de werkgever dat arbeidsgereedschap of die persoonlijke voorwerpen weigeren terug te geven.

Werkgever moet aantonen dat hij als een goed huisvader gezorgd heeft. gezien zijn wettelijke verplichting om een locker te voorzien voldoet hij daar niet aan (tenzij de OP een aanwezige locker niet gebruikte). Werkgever zal dus aansprakelijk zijn op basis van art. 20.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2017 14:43


7° als een goed huisvader te zorgen voor het arbeidsgereedschap dat aan de werknemer toebehoort alsmede voor de persoonlijke voorwerpen welke door deze laatste in bewaring moeten worden gegeven; in geen geval mag de werkgever dat arbeidsgereedschap of die persoonlijke voorwerpen weigeren terug te geven.

Werkgever moet aantonen dat hij als een goed huisvader gezorgd heeft. gezien zijn wettelijke verplichting om een locker te voorzien voldoet hij daar niet aan (tenzij de OP een aanwezige locker niet gebruikte). Werkgever zal dus aansprakelijk zijn op basis van art. 20.
heb je rechtspraak waar die moeten ook geldt voor luxe artikelen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 feb 2017 22:29

Er staat geen uitzondering op het soort goed dat in bewaring gegeven wordt. Natuurlijk zal de werkgever niet aansprakelijk zijn als iemand 10kg goud koopt en dat daar stockeren.

Sinds wanneer is een gsm overigens een luxeproduct?

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 03 feb 2017 23:45

Sinds wanneer is een gsm overigens een luxeproduct?
Klopt nog ook. De armste vluchteling heeft zelfs een smartphone wat nog iets duurder is dan een gewone GSM. Dus die dure smartphone van de TS is geen luxeproduct maar een basisbehoefte.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 04 feb 2017 00:14

Een smartphone een basisbehoefte noemen, vind ik zelf nu toch wel een brug te ver, niet?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 04 feb 2017 07:19

Een smartphone een basisbehoefte noemen, vind ik zelf nu toch wel een brug te ver, niet?
Maar er is ook nog een tussenstap tussen een basisproduct en een luxeproduct. Het is niet abnormaal om een gsm op zak te hebben in uw dagelijks leven. Dus moet werkgever zich daarop voorzien als hij persoonlijke spullen moet bewaren.

LeenW
Berichten: 12818

#9 , 04 feb 2017 09:40

Een smartphone een basisbehoefte noemen, vind ik zelf nu toch wel een brug te ver, niet?
Maar er is ook nog een tussenstap tussen een basisproduct en een luxeproduct. Het is niet abnormaal om een gsm op zak te hebben in uw dagelijks leven. Dus moet werkgever zich daarop voorzien als hij persoonlijke spullen moet bewaren.
Akkoord.

Terug naar “Andere”