Werkgever publiceert ziektedagen van iedereen

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

Werkgever publiceert ziektedagen van iedereen

#1 , 01 feb 2017 12:23

MIjn werkgever (= burgemeester & zijn secretaris) maakt er de jaarlijkse gewoonte van om van alle
gemeentepersoneel een overzicht op het interne netwerk (intraweb) te zetten zodat
elke college het aantal ziektedagen van een andere collega kan zien. (Bij sommige staat er zelfs de reden
bij bv. 'operatie'. ) Ik vind dat echt niet kunnen; ik vind dat een grove schending van
privacy. Iedereen heeft dezelfde mening daarover maar niemand durft actie te ondernemen.
iedereen heeft namelijk schrik te worden geviseerd door de werkgever.

Kan iemand advies geven om dat discreet aan te pakken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 01 feb 2017 12:28

Aanklagen bij de bevoegde minister (Homans, dacht ik?). Ik zou dit echter afraden als die burgemeester van dezelfde partij zou zijn.

katwezel
Berichten: 375

#3 , 01 feb 2017 13:21

Provincie houd ook toezicht op gemeente , daar kan je ook klacht indienen , toch doen want dit is een zware overtreding op de privacy

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2017 13:28

Ik vind dat echt niet kunnen; ik vind dat een grove schending van
privacy.
Je hebt groot gelijk. Dit IS effectief een grove schending van de privacy. Eventueel anoniem klacht indienen bij de arbeidsinspectie? Vakbond contacteren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2017 15:36

Werkgever gaat zeker zijn boekje te buiten, want zo een lijst hoeft niet, want de werknemers weten zelf zeer goed wie zeer veel afwezig is en wie niet, dat dit niet op een lijst moet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katwezel
Berichten: 375

#6 , 01 feb 2017 18:37

Ik merk juist dat je een kleine twee jaar geleden eigenlijk hetzelfde bericht stuurde , hierop is gereageerd , heb je daar dan niets mee gedaan ?

guy263202
Topic Starter
Berichten: 163

#7 , 02 feb 2017 07:18

Bedankt voor de antwoorden maar de voorgestelde oplossingen zijn niet echt discreet. De burgemeester en zijn secretaris zal snel achterhalen van wie het komt vreest iedereen. Dus neen, er is niet direct een oplossing. We hebben al gedacht om een advocaat een brief te laten sturen naar de burgemeester.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 feb 2017 07:31

Waarom zou een tussenkomst van de vakbond niet helpen in deze?

katwezel
Berichten: 375

#9 , 02 feb 2017 08:27

Ik heb je reeds voorgesteld om via de provincie klacht in te dienen , zij behandelen dit zeker en zullen je naam niet kenbaar maken

Terug naar “Andere”