Werkloos en zelfstandig in bijberoep

Indy1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Werkloos en zelfstandig in bijberoep

#1 , 31 jan 2017 13:38

Voor het moment ben ik zaakvoerder in een Bvba
Door omstandigheden (problemen met een vennoot) zie ik mij genoodzaakt een faillissement aan te vragen.
In mijn geval ben ik wettelijk stempelgerechtigd na stopzetting van mijn zelfstandige activiteit. (voor aanvang van mijn zelfstandige activiteit was ik werkloos)
Ik was bezoldigd zaakvoerder doch om een bepaalde reden heb ik me nooit een loon toegekend. Ook voerde ik naast de functie van zaakvoerder een activiteit uit (heel beperkt - de ene week 2 uur de andere week 0 uur enz). Dit werk deed ik heel graag maar heb nooit de kans gekregen dit ten volle uit te bouwen.
Nu vraag ik me af, kan ik faillissement aanvragen en stopzetting zelfstandige activiteit in hoofdberoep doorgeven aan RVA, stempelgeld bekomen en toch mijn activiteit in zelfstandig bijberoep uitoefenen? (tuurlijk mits vermelding op stempelkaart)
Of kan iemand me zeggen welke mogelijkheden ik heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2017 15:01

Dit is een speciaal geval, zou dit best aan de RVA eens vragen.

Maar normaal voldoet je niet aan de voorwaarden van de RVA

U moet het bijberoep reeds hebben uitgeoefend tijdens uw tewerkstelling als werknemer, gedurende ten minste 3 maanden voorafgaand aan uw uitkeringsaanvraag

Zie ook
http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t46
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Indy1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2017 06:30

Bedankt voor je reactie en informatie Lowie

In de link vond ik dit :
"Als u een uitkeringsaanvraag indient naar aanleiding van het stopzetten van een zelfstandige activiteit in hoofdberoep, en u wenst deze activiteit verder te zetten in bijberoep, dan worden deze voorwaarde bekeken op het ogenblik van de start van de zelfstandige activiteit in hoofdberoep."

Wil dit dan zeggen als ik bij aanvang van mijn zelfstandige activiteit dit beroep uitvoerde, het wel mogelijk is?

Van zodra ik in de mogelijkheid ben ga ik zeker langs bij RVA.

Voor mij zou dit natuurlijk een mooie mogelijkheid zijn dat beroep verder uit te werken om zo later opnieuw zelfstandig te kunnen worden in hoofdberoep.

Reclame

Terug naar “Andere”