Vakantie periode

Keeble
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakantie periode

#1 , 25 jan 2017 16:02

Mijn vriendin is bediende en werkt in een kapsalon. nu is er een persoon zwanger en gaat 4maanden op zwangerschapsverlof. Nu zegt de bazin van mijn vriendin dat er gedurende deze periode (juli, augustus, september, oktober) geen vakantie kan genomen worden is dit wettelijk? Ik kan niet begrijpen dat iemand anders moet "boeten" omdat een collega op zwangerschaps verlof is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 25 jan 2017 16:07

Het enige dat ik zeker weet, is dat de werkgever het moet toelaten dat je 2 weken verlof in de periode 1 mei - 31 oktober kan opnemen.
Nu, 1 mei - 30 juni valt ook nog binnen die periode.

Daarbuiten lijkt het mij inderdaad niet leuk, maar ik vermoed dat de werkgever hier niets verkeerd mee doet.
Verlof kan namelijk geweigerd worden als er niet genoeg personeel is.
Dit is een tijdelijk probleem van 4 maanden, en voor hetzelfde geld weet je werkgever dit nu nog maar pas van die zwangerschapsverlof.
Dit terwijl het wel heel erg kortbij is om nog iemand aan te werven voor die periode.

Om correct te zijn, zou je werkgever dus iemand moeten aanwerven voor die periode (of beter: een permanente persoon, want wat als er in die 4 maanden iemand ziek valt? Dan is die persoon ook afwezig).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 25 jan 2017 16:19

Het komt er dus op aan een goede dialoog aan te gaan met jouw werkgever om samen tot een akkoord te komen.
In dit kader is voorafgaand overleg met je onmiddellijke collega’s aan te raden
Het zal jouw werkgever geruststellen dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over de continuïteit van zijn onderneming tijdens de verlofperiode van één van zijn werknemers.
In veel bedrijven verloopt de planning van vakantie dan ook in een open sfeer zonder al te veel problemen.

De werkgever moet wel enkele basisregels in acht nemen.
Zo moeten minstens 2 ononderbroken weken toegekend worden in de periode tussen 1 mei en 31 oktober, tenzij de werknemer andere voorkeuren heeft.
Bovendien moeten de vakantiedagen van de werknemers die schoolgaande kinderen hebben bij voorkeur tijdens de schoolvakanties toegekend worden.

Nergens in de wet zal je regels terugvinden in welke omstandigheden en om welke redenen een werkgever verlof mag weigeren, of meer nog: reeds toegestane vakantie kan intrekken.
Voor de rechtbanken is in de praktijk echter reeds verschillende keren gebleken dat ook al kan de werkgever niet eenzijdig vakantiedagen vaststellen, deze wel in het belang van de onderneming, afgewogen uiteraard tegenover de belangen van de werknemer, een verlofaanvraag kan weigeren of zelfs intrekken.
Met andere woorden de weigering of intrekking door de werkgever moet in proportie staan tot de gevolgen die dit heeft voor de werknemer.
Ook hier zal in geval van discussie de rechtbank het laatste woord hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Andere”