'flexibel' ouderschapsverlof

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

Re: 'flexibel' ouderschapsverlof

#16 , 03 feb 2017 10:52

Ik heb geen zicht op de exacte communicatie/informatie die de directie hierover heeft gekregen.
Er werd door de directie meteen gewag gemaakt van 'schriftvervalsing' en 'zware boetes' om tot de conclusie te komen dat ze het niet willen doen.

Bottom line in mijn geval, is dat de standaard regimes niet goed uitkomen. 1 dag per week is veel te weinig, terwijl een volledige maand te veel is en mijn werkgever dat ook niet echt ziet zitten. En dat begrijp ik.

Vandaar dat ik een 'niet-standaard' tussenvoorstel had gedaan... ik neem de dagen die ik echt nodig heb en ben voor de rest gewoon zo veel mogelijk aanwezig op de firma. Het totale aantal dagen dat ik nodig heb, ligt lager dan wat er mag worden opgenomen in de standaard periodes (ligt rond de 80 dagen als ik reken met bv 4 maand volledig thuis: 4x 20 dagen = 80 dagen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 feb 2017 11:34

Tja, je kan flexibiliteit wel héél erg doortrekken natuurlijk... Je hebt nu de keuze tussen fulltime, halftime en 4/5e... Dat is toch al redelijk flexibel. Ik kan me voorstellen dat een werkgever niet echt voorstander is van een systeem dat zijn werknemer zelf zijn "tailormade" ouderschapsverlof begint samen te stellen... Organisatorisch een nachtmerrie als er meerdere werknemers elk hun eigen systeem willen hebben...

Dus on topic: kan dit legaal? Waarschijnlijk wel. Is een werkgever verplicht dit toe te staan? Neen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

J_Ver
Topic Starter
Berichten: 44

#18 , 03 feb 2017 11:41

Ik kan enkel maar akkoord gaan met wat je zegt. Het spreekt natuurlijk ook wel voor zich dat de flexibiliteit in twee richtingen zal werken :)

Waar en hoe kan ik terugvinden op welke wijze dit legaal kan geregeld worden?
Dat lijkt me heel belangrijk om mijn werkgever alsnog te overtuigen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 03 feb 2017 12:08

Tja, je kan flexibiliteit wel héél erg doortrekken natuurlijk... Je hebt nu de keuze tussen fulltime, halftime en 4/5e... Dat is toch al redelijk flexibel. Ik kan me voorstellen dat een werkgever niet echt voorstander is van een systeem dat zijn werknemer zelf zijn "tailormade" ouderschapsverlof begint samen te stellen... Organisatorisch een nachtmerrie als er meerdere werknemers elk hun eigen systeem willen hebben...

Dus on topic: kan dit legaal? Waarschijnlijk wel. Is een werkgever verplicht dit toe te staan? Neen!
het systeem waarvan ik hier voorbeelden gaf blijft telkens 4/5e. Er is dus geen "ander stelsel" dan FT, HT of 4/5e.

Blijft natuurlijk dat het wel een sterke afwijking is van traditionele stelsels (de 1 volle dag/week of 2 halve dagen per week), die ook moeilijker opvangbaar zijn.

Maar dat is dus niet noodzakelijk tailormade. In bedrijven waar zo'n CAO's zijn, kan iedereen daar van profiteren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 03 feb 2017 12:26

het systeem waarvan ik hier voorbeelden gaf blijft telkens 4/5e. Er is dus geen "ander stelsel" dan FT, HT of 4/5e.
Je begrijpt best wat ik bedoel. Met die drie systemen bedoel ik de "traditionele" invulling ervan. De invullingen die jij voorstelt zijn organisatorisch mogelijk een nachtmerrie voor een werkgever.
Blijft natuurlijk dat het wel een sterke afwijking is van traditionele stelsels
Zie je wel dat je begrijpt wat ik bedoel? :wink:
Maar dat is dus niet noodzakelijk tailormade. In bedrijven waar zo'n CAO's zijn, kan iedereen daar van profiteren.
Dat is net het punt. Als je deze deur openzet via een CAO, zodat iedere werknemer met recht op ouderschapsverlof bijvooorbeeld in het paasverlof kan thuis zijn als hij wil, heb je een probleem als werkgever. Vandaar dat hij waarschijnlijk niet geneigd zal zijn om hierin mee te gaan en dus niet erg happig is om dit effectief in een CAO te laten gieten... Met andere woorden: moet een werkgever zo'n "alternatieve regeling" aanvaarden (ook al past ze in theorie in een 4/5e of halftijdse regeling)? Neen (als er op CAO-niveau niet beslist is hieromtrent).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 03 feb 2017 22:24

Maar zelfs als er zo'n cao is moet de werkgever niet iedereen dat gunnen, ik zie het probleem dus niet. Werkgever kan duidelijke regels opleggen als hij het voor bepaalde diensten niet haalbaar ziet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 06 feb 2017 09:50

Maar zelfs als er zo'n cao is moet de werkgever niet iedereen dat gunnen, ik zie het probleem dus niet. Werkgever kan duidelijke regels opleggen als hij het voor bepaalde diensten niet haalbaar ziet.
Vandaar: om zo'n fexibiliteit te willen toestaan is héél erg veel administratief werk nodig, en als de werkgever de regels niet strikt genoeg opstelt, zet dit de deur open voor "ongewenste effecten"... Kern van de zaak blijft dus dat een wergever helemaal niet kan verplicht worden om in het verhaal van de topic starter mee te gaan, als hij dit niet wil.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”